Aanrijding op parkeerterrein

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

Aanrijding op parkeerterrein

#1 , 24 mei 2012 13:46

Ik heb juist een aanrijding gehad op een parkeerterrein. Op zich niets speciaals, ware het niet dat het op een politiekazerne gebeurde. Ik had iets te kort gedraaid en een auto licht geraakt. De eigenaar van de wagen vrij snel teruggevonden, gewoon papieren ingevuld, maar er bleek een probleem te zijn met mijn verzekeringsbewijs. Ik had geen recente groen
e kaart meer in de auto zitten, dus naar de verzekeringsmakelijk gebeld, om na te gaan of alles in orde was. Wat ik uiteraard ook ten goe trouw deed.

Bleek ik achter te staan met een premie. Ook geen probleem, vandaag betalen, en dan zou het normaal - tenzij de verzekeraar moeilijk doet - in orde moeten komen. Deze betalings is ondertussen ook uitgevoerd.

De tegenpartij is doorgereden, ik zocht mijn papieren bij elkaar en merkte het ontbreken van mijn farde met de autopapieren (inschrijvingsbewijs e.d.). Erg vervelend, op het aanrijdinsgsformulier staan niet de coördinaten van de bestuurder, enkel die van de leasingsmaatschappij.Ik heb die proberen te contacteren, deze gaan normaliter de chauffeur laten terugbellen.

Mijn vragen:

1. Stel, de verzekeringsmaatschappij doet lastig, wat dan?
2. Kan ik de papieren die in mijn farde zaten, eenvoudig en snel terugkrijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 24 mei 2012 14:25

Door verzekeringsmaatschappij in gebreke gesteld en een AS gekregen?
Hoelang achterstand?
Ontbreken van papieren .... waar achtergelaten? in voertuig tegenpartij?
Gezien op parking politiebureau... daar best aangeven.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#3 , 24 mei 2012 14:38

Door verzekeringsmaatschappij in gebreke gesteld en een AS gekregen? Hoelang achterstand?
Goh.. Ja en nee.. Ik stond reeds achter van november 2011. Daar had ik zelfs al een brief van een advocaat voor gekregen, maar dat is betaald ondertussen. Ik dacht bovendien ook de premie van Feb 2012 betaald te hebben. Maar volgens de makelaar wringt hem daar het schoentje. Die premie was nog niet betaald.

Een echt excuus heb ik niet... Het waren hectische maanden, en met het grapje van een bijzondere afrekening van de BTW die moest vereffent worden heb ik een aantal facturen moeten laten vallen, alhoewel ik echt dacht de verzekering betaald te hebben. :-s
Ontbreken van papieren .... waar achtergelaten? in voertuig tegenpartij?
Wel neen... Ik had die even in mijn autokoffer gelegd. Maar die man heeft er mee liggen te rommelen ook, en ben ze daardoor uit het oog verloren in alle eerlijkheid. Dacht ze ondertussen terug te hebben, maar bij het bijeenzoeken van al mijn papieren vond ik ze niet meer.
Dus ik denk dat die ze, al dan niet met voorbedachte rade, heeft meegenomen.
Gezien op parking politiebureau... daar best aangeven.
Heb ik ook gedaan. Zo lomp als het groot is, hebben ze ook daar geen contactgegevens van die persoon in kwestie.

Reclame

katwezel
Berichten: 375

#4 , 24 mei 2012 16:49

geen recente groene kaart ? dan kan de verzekering wel eens moeilijk gaan doen want je voldoet niet aan de kleine regeltjes van het contract , en als je blijkbaar reeds langer dan 3 maand niet betaald hebt kun je het helemaal vergeten

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 mei 2012 18:44

Mijn vragen:

1. Stel, de verzekeringsmaatschappij doet lastig, wat dan?
Dan laat de tegenpartij u dagvaarden om de schade te verhalen.
Bovendien mag u er donder op zeggen dat zij met hun klacht wegens onverzekerd rijden, naar de politie stappen.
Die maakt een PV op en dat gaat naar het Parket.
Onverzekerd rijden geeft een redelijke garantie op dagvaarding.

Gezien het een leasingmaatschappij is, draaien die daar hun hand niet voor om.
Rechtszaak meer of minder stoort hen niet.
2. Kan ik de papieren die in mijn farde zaten, eenvoudig en snel terugkrijgen?
U kan via de leasingmaatschappij contact zoeken met de tegenpartij.

U kan het verlies van uw documenten aangeven bij de politie, en erbij vertellen dat u ze mogelijk kwijtgeraakt bent bij het uitwisselen van gegevens met de bestuurder van wagen met nummerplaat abc-123 ...

Hoewel ze geen directe contactgegevens hebben, kunnen ze deze wel opvragen bij de leasingmaatschappij.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#6 , 25 mei 2012 20:13

Met denk aan Inazuma. en Franciscus voor de 2 enige bruikbare antwoorden in deze thread. :-)
Dan laat de tegenpartij u dagvaarden om de schade te verhalen.
Bovendien mag u er donder op zeggen dat zij met hun klacht wegens onverzekerd rijden, naar de politie stappen.
Die maakt een PV op en dat gaat naar het Parket.
Onverzekerd rijden geeft een redelijke garantie op dagvaarding.

Gezien het een leasingmaatschappij is, draaien die daar hun hand niet voor om.
Rechtszaak meer of minder stoort hen niet.
OK.
- Wat zijn de mogelijke gevolgen van een dergerlijke dagvaarding? Zijn er max. straffen voorzien of iets in die aard?
- Zou het eventueel mogelijk zijn om het nog in de minne te regelen dan?

2. Kan ik de papieren die in mijn farde zaten, eenvoudig en snel terugkrijgen?
U kan via de leasingmaatschappij contact zoeken met de tegenpartij.

U kan het verlies van uw documenten aangeven bij de politie, en erbij vertellen dat u ze mogelijk kwijtgeraakt bent bij het uitwisselen van gegevens met de bestuurder van wagen met nummerplaat abc-123 ...

Hoewel ze geen directe contactgegevens hebben, kunnen ze deze wel opvragen bij de leasingmaatschappij.
Ondertussen heb ik mijn papieren terug....

Franciscus
Berichten: 38587

#7 , 25 mei 2012 20:37

En waar lagen ze? :D

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 mei 2012 20:45

OK.
- Wat zijn de mogelijke gevolgen van een dergerlijke dagvaarding? Zijn er max. straffen voorzien of iets in die aard?
- Zou het eventueel mogelijk zijn om het nog in de minne te regelen dan?
De straffen worden geregeld in de zgn. WAM verzekeringswet :


21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Artikel 22

§1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.


De straffen moeten vermenigvuldigd worden met 6 (de opdeciemen), dus 600 tot 6000 euro.
De boete kan deels voorwaardelijk zijn.
Bij veroordeling komen hier nog de gerechtskosten bij + 150 euro verplichte bijdrage aan het zgn. Slachtofferfonds.


Minnelijke schikkingen bij niet-verzekering zijn VZVIW niet echt gebruikelijk.


Weet u al of uw verzekering de schade al dan niet wil dekken ?

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#9 , 25 mei 2012 21:06

De straffen worden geregeld in de zgn. WAM verzekeringswet :


21 NOVEMBER 1989. - Wet betreffende de verplichte aansprakelijkheidsverzekering inzake motorrijtuigen.

Artikel 22

§1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.


De straffen moeten vermenigvuldigd worden met 6 (de opdeciemen), dus 600 tot 6000 euro.
De boete kan deels voorwaardelijk zijn.
Bij veroordeling komen hier nog de gerechtskosten bij + 150 euro verplichte bijdrage aan het zgn. Slachtofferfonds.


Minnelijke schikkingen bij niet-verzekering zijn VZVIW niet echt gebruikelijk.


Weet u al of uw verzekering de schade al dan niet wil dekken ?
Neen, er was me gezegd direct te betalen, en dan op een zekere welwillendheid van de verzekering te hopen.

Mijn makelaar zou dinsdag bellen en horen wat ze dan zeggen. Normaliter zou het geen probleem mogen zijn - alles is immers betaald - maar je weet nooit.
Ook twijfel ik dat er schade gaat zijn aan het voertuig, tenslotte was er op mijn wagen niets te zien.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#10 , 04 jun 2012 17:11

Ondertussen heb ik nieuws van mijn verzekeraar, ik ben verzekerd vanaf de dag van het ongeluk. Dus ik hoop hiermee eventuele vervolgingen te vermijden.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 04 jun 2012 18:46

Toch nog enkele vragen.
Heeft politie PV opgesteld van het feit?
Zo ja .... dan hebben ze geregistreerd dat u geen verzekering had OP het ogenblik van de aanrijding .. dus geen geldige groene kaart.
Hebben ze de vraag gesteld of u een AS van de verzekering hebt ontvangen?
Indien geen tussenkomst en geen PV opgesteld is er geen probleem.

U schrijft mijn verzekeraar .... of bedoelt u de makelaar.
Wel indien de aanrijding om 11 uur heeft plaatsgehad en de betaling komt daarna binnen of uw makelaar schrijft daarna een groene kaart uit... verzekeringen werken met datum- en uurregistratie dan zal blijken dat uw nieuwe polis van NA het ongeval is/was...
Dienst betwiste gevallen of de dienst contentieux zal/kan daar over vallen.
Natuurlijk met een lichte schade .... als het gekwetsten was geweest was het een andere zaak geweest.
Ik geef maar mee.

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#12 , 05 jun 2012 13:31

Toch nog enkele vragen.
Heeft politie PV opgesteld van het feit?
Zo ja .... dan hebben ze geregistreerd dat u geen verzekering had OP het ogenblik van de aanrijding .. dus geen geldige groene kaart.
De politie heeft gelukkig, (zeker gezien het op een politiekazerne gebeurde) geen PV opgemaakt.
Hebben ze de vraag gesteld of u een AS van de verzekering hebt ontvangen?
Indien geen tussenkomst en geen PV opgesteld is er geen probleem.
Wat bedoelt u juist hiermee?
U schrijft mijn verzekeraar .... of bedoelt u de makelaar.
Wel indien de aanrijding om 11 uur heeft plaatsgehad en de betaling komt daarna binnen of uw makelaar schrijft daarna een groene kaart uit... verzekeringen werken met datum- en uurregistratie dan zal blijken dat uw nieuwe polis van NA het ongeval is/was...
Dienst betwiste gevallen of de dienst contentieux zal/kan daar over vallen.
Natuurlijk met een lichte schade .... als het gekwetsten was geweest was het een andere zaak geweest.
Ik geef maar mee.
Goei vraag, verzekeraar, makelaar... beiden lopen door elkaar heb ik de indruk. De papieren worden verstuurd door de verzekeringsmaatschappij zelf, maar alle contact verloopt via mijn makelaar. Met "van mijn verzekeraar gehoord te hebben" doelde ik eigenlijk op het ontvangst van de groene kaarten, voor de periode van het accident, en de periode er na.
Op de groene kaart staat er wel geen uur op, of heeft dat op zich er niets mee te maken?
Het gaat hem hoogstens over een paar krassen. Aan mijn wagen was niets te zien, ik vermoed aan de wagen van de tegenpartij ook niet.
Nu ja, de auto zag er op zich verfromfraaid uit en hij moest die dag binnen voor nazicht. Ik heb geen idee hoe eerlijk de leasing-maatschappij gaat zijn uiteraard...

wonderingwhy
Topic Starter
Berichten: 118

#13 , 15 jun 2012 18:13

En waar lagen ze? :D
Goh Franciscus... Mijn verstrooidheid eens te meer bewezen. Ze lagen in het voorste compartement van mijn tas. :oops:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”