Verkeerd huisnummer op het proces verbaal (Snelheid)

Azrae
Topic Starter
Berichten: 2

Verkeerd huisnummer op het proces verbaal (Snelheid)

#1 , 22 mei 2012 16:05

Hi allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik heb een snelheidsovertreding gekregen van 190 euro omdat ik in een bebouwde kom 80 reed (74 gecorrigeerd)
Nu staat op mijn proces verbaal een verkeerd huisnummer waar de bemande camera stond. want op dat nummer is De snelheidsbeperking 70km/u
Kan ik die boete weigeren en moet ik dan niet achteraf vell meer betalen? Kosten rechtbank enzo?

Bedankt voor jullie opinie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 22 mei 2012 16:17

Foutje in het PV. Dit wordt rechtgezet met een navolgend proces-verbaal. Nee, je ontsnapt er niet aan. Je kan weigeren te betalen en naar de politierechtbank gaan, ja. Maar de kans op vrijspraak is miniem, de kosten daarentegen...... €190 is dan een koopje.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 22 mei 2012 21:30

het kan ook in zijn voordeel spelen . . .

als er op het pv staat dat het toestel/controle bij huisnr. 26 stond en daar geld wel degelijk een max snelheid van 70 km/u en de politie zou in een navolgend pv ineens het huisnr. veranderen naar 22, waar er dan wel een max snelheid geldt van 50 km/u . . .

denk niet dat de agent(en) dan nog geloofwaardig gaan overkomen voor de rechtbank.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 22 mei 2012 22:53

De camera stond wel degelijk binnen de zone 50 opgesteld? Dan is het foute huisnr een menselijke fout, die het PV niet fout maakt. Enkel indien de camera buiten de zone 50 stond, zou ik dit aanvechten.

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 23 mei 2012 11:04

Sorry hoor, maar een constitutieve fout in een PV kan je niet zomaar rechtzetten met een opeenvolgend PV. Een PV heeft een bepaalde rechtswaarde, voor beide partijen. Als dat PV stelt dat de vaststelling gebeurt is op een bepaalde plaats, dan is de snelheidslimiet van toepassing van die plaats, tot het tegendeel bewezen is.
En dan nog: zelfs al komen ze af met een verbeterd PV: als twee documenten met dezelfde rechtswaarde (dus 2PVs) tegenstrijdige verklaringen bevatten, dan heffen die elkaar op.

Onlangs nog een PV aangevochten: "overschrijden van een onderbroken lijn aan verlichtingspaal xxx", waar aan die paal een volle witte lijn was. Als een PV melding maakt van plaats en tijd, vb 12.00h, en u toont aan dat u op dat moment ergens anders was, moeten ze ook niet afkomen met "eigenlijk was het om 14.00". Ze moeten maar leren om hun PVs juist in te vullen.

Vul het informatieblad in, bij opmerkingen maakt u gewoon melding van het feit dat op de plaats door het PV aangegeven, de snelheidslimiet 70 km/u is. Een foto bijvoegen mag altijd.

katwezel
Berichten: 375

#6 , 24 mei 2012 17:10

de plaats van de camera is niet noodzakelijk de plaats van de overtreding , een camera kan bv afgesteld staan op een rijvak enkele tientallen ( honderd ) meters verder dus is het perfect mogelijk dat de camera nog in een zone staat waar een hogere snelheid toegelaten was en dus een mooi fototje neemt in de zone waar u iets te snel was , dus best eerst ter plaatse gaan kijken of er werkelijk een fout kan gemaakt zijn , indien er bv enkele honderden meters verschil is zou ik het zeker aanvechten

Azrae
Topic Starter
Berichten: 2

#7 , 26 mei 2012 08:49

Bedankt voor jullie reacties,
De plaats van het huisnummer verschilt zelfs meer dan een paar honderd meter, ik denk zelfs een kilometer.
Ik ga zeker proberen dit aan te vechten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 26 jun 2012 19:01

Als je er mee naar de rechtbank wil :
- maak dan geen slapende honden wakker aangaande het huisnummer (dus inlichtingenformulier niet terugsturen, of terugsturen zonder enige commentaar, ev. met enkel "erkent de overtreding niet" aangeduid.
- vraag dan een afschrift van het dossier als het voorstel minnelijke schikking van het parket binnenkomt ; mocht daar een correctie van het huisnummer in zitten, kan je best de schikking betalen.
- bedenk dat de foto meteen ook de plaats van de overtreding vastlegt ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”