voorrang in 1 richtingstraat

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

voorrang in 1 richtingstraat

#1 , 21 mei 2012 10:00

Stel je hebt volgende situatie:

ik rij een 1 richtingstraat in die ook een voorrangsweg is, en ik moet dus al het verkeer voorrang verlenen.Omdat het een 1-richtingstraat is mag ik enkel links afslaan. Hier staat dan ook een bord dat mij zegt dat ik verplicht links moet afslaan, ik zie ook een bord in de 1-richtingstraat dat mij duidelijk maakt dat deze straat enkel 1-richtingsverkeer is. Door deze borden weet ik dus ook dat ik enkel naar rechts hoef te kijken omdat vandaar verkeer kan komen.
Nu blijkt dat aan het andere uiteinde van deze 1-richtingstraat een bord staat van verboden in te rijden, behalve voor fietsers. Maar dit weet ik dus niet waar ik links wil afslaan. M.a.w. er kan toch verkeer van links komen, namelijk fietsers. Stel dat ik nu een fietser zou aanrijden, wie is er dan verantwoordelijk? Ik dacht dat ik correct voorrang verleende omdat de borden mij duidelijk maken dat het een 1-richtingstraat is, waarbij de borden duidelijk maken dat er geen verkeer mag komen uit de andere richting?

even ter verduidelijking. Ik heb niemand aangereden en ben ook niet aangereden geweest, maar dit is een bepaalde kruising in lanaken waarvan ik mij altijd al heb afgevraagd hoe de regel is in deze situatie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 21 mei 2012 10:24

Is dit nu een voorrangsweg, of een weg die voorrang moet verlenen? Of is er algemeen voorrang van rechts?

Eventueel een link naar google maps zou al veel verduidelijken (vanuit streetview, in de richting waarin u rijdt).

spurnd
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 21 mei 2012 10:31

De straat waarop ik reed is een straat die voorrang moet verlenen en de straat die ik opwil(de 1 richtingstraat) is een voorrangsweg

de link naar google straat view. Opgelet! de link naar straat view is de weg die ik op wil rijden, en ik kom uit de straat die u aan uw linkerkant ziet. street view is blijkbaar niet te gebruiken van de straat waar ik uit kom... Hopelijk is het duidelijk...
http://maps.google.be/maps?q=Lanaken&hl ... .28,,0,4.8" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: nu ik de situatie zelf goed bekijk merk ik dat er onder het bord van 1 richtingverkeer een bord hangt dat mij duidelijk maakt dat er wel fietsers uit de andere richting kunnen komen. Zou het een verschil maken moest dit bord er niet hangen? volgens mij kom ik geregeld op gelijkaardige situaties waar dit bord niet hangt...

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 21 mei 2012 12:09

Nergens hier in deze situatie is er sprake van een voorrangsweg, enkel voorrang van rechts is hier geldig. Fietsers die voor u van links komen, moeten u voorrang geven, want u komt van rechts voor hen. Het verkeer dat komt van rechts voor u, heeft wel voorrang op u.

Meneer Pieter
Berichten: 26

#5 , 24 mei 2012 19:22

Heb het steeds zo geleerd: bevoegde persoon > verkeerslichten > voorrangsborden > voorrang van rechts. In deze situatie is er van de eerste drie geen sprake, dan geldt gewoon voorrang van rechts.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 mei 2012 18:33

M.a.w. er kan toch verkeer van links komen, namelijk fietsers. Stel dat ik nu een fietser zou aanrijden, wie is er dan verantwoordelijk?
Zonder voorrangsborden geldt de voorrang van rechts.
Fietsers die van links komen, moeten u dus voorrang geven aangezien u voor hen van rechts komt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”