trajectcontrole : homologatie

ludo2
Topic Starter
Berichten: 6

trajectcontrole : homologatie

#1 , 19 mei 2012 09:39

Hallo,

Weet er iemand of de trajectcontrole in Luik reeds gehomologeerd is ? Een paar dagen geleden verscheen er op een digitaal infobord boven de weg m'n nummerplaat met "trop vite" erachter.

Een paar minuten daarvoor reed ik 90 i.p.v. 70 aan wegwerkzaamheden (niemand bezig) en liet de wagen die ik net had ingehaald een blauw licht op z'n dashboard zwaaien. Normaal gezien moeten ze toch minstens 3 km achter u rijden om te kunnen verbaliseren, niet ?

alvast bedankt voor de reacties

Ludo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 19 mei 2012 10:15

3k km achter u rijden? bedoelt u aan een stuk?
Neen, indien vastgesteld dat u te snel rijdt, mogen ze verbaliseren.

ludo2
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 19 mei 2012 10:35

3k km achter u rijden? bedoelt u aan een stuk?
Neen, indien vastgesteld dat u te snel rijdt, mogen ze verbaliseren.
Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat ze minstens 3 km achter u moeten rijden (op voldoende afstand) om te kunnen verbaliseren. De reden hiervoor lijkt me ook niet zo abnormaal : je moet toch al een eindje achter iemand rijden om juist te weten hoe snel iemand werkelijk rijdt. t.o.v. vaste snelheidscontroles speelt hier een extra meetonnauwkeurigheid : nl. deze van de afstand tussen beide voertuigen die wel wat varieert.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 19 mei 2012 10:38

Sprookjes. Sommige voertuigen zijn uitgerust met een meettoestel (dan is uw snelheid meteen bekend, zoals een flitspaal), en als je 100 m lang dezelfde afstand houdt, weet je ook voldoende.

ludo2
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 19 mei 2012 10:48

Sprookjes. Sommige voertuigen zijn uitgerust met een meettoestel (dan is uw snelheid meteen bekend, zoals een flitspaal), en als je 100 m lang dezelfde afstand houdt, weet je ook voldoende.
't Was in Luik, in Walonië zijn ze niet zo fanatiek als het op flitsen aankomt (hoop ik) :D

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 19 mei 2012 11:01

Het gebruik van de blauwe lichten lijkt mij ook eerder een waarschuwing te zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 mei 2012 21:27

3k km achter u rijden? bedoelt u aan een stuk?
Neen, indien vastgesteld dat u te snel rijdt, mogen ze verbaliseren.
En slimme agenten verbaliseren voor onaangepaste snelheid ipv te hoge indien hun snelheidsmeter niet geijkt is / indien ze u niet volgen ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 mei 2012 21:29

Sommige voertuigen zijn uitgerust met een meettoestel (dan is uw snelheid meteen bekend, zoals een flitspaal),
Sinds wanneer zijn er dan voertuigen die rijdend snelheidsmetingen kunnen doen ?
(niet door volgen, maar wanneer iemand ze voorbij rijdt )

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 26 mei 2012 09:19

Net ingehaald kan ook betekenen dat ze daarna eventjes gevolgd hebben, en niet meteen na het voorbijrijden.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#10 , 29 mei 2012 09:24

klein vraagje
U mag 70 rijden
U haalt een wagen in die 70 rijdt
U stelt zich de vraag of die gast kan weten dat U te snel reed??????

het zou moeten duidelijk zijn dat die vaststelling eenvoudig te doen is
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Kingfisher
Berichten: 483

#11 , 30 mei 2012 10:52

klein vraagje
U mag 70 rijden
U haalt een wagen in die 70 rijdt
U stelt zich de vraag of die gast kan weten dat U te snel reed??????

het zou moeten duidelijk zijn dat die vaststelling eenvoudig te doen is
Dat is niet gezegd: kijk eens naar jouw snelheidsmeter van het dashboard, en de snelheid die jouw GPS aangeeft. Je zal zien dat die op het dashboard te veel aanwijst (5 à 10%). Dus een meettoestel van het vaststellend voertuig moet geijkt zijn.

Het is niet omdat een agent stelt dat hij 70km/h reed toen u hem voorbij stak, dat dat werkelijk zo is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”