Rollerbank

Dominik
Topic Starter
Berichten: 2

Rollerbank

#1 , 17 mei 2012 22:25

Ik ben woensdag na school tegengehouden door een politieman op motor, ik zag hem al staan van een scherpe hoek maar ik ben niet gestopt of gedraaid, want ik wist dat mijn brommer normaal geen problemen zou geven op de rollen.
Hij vroeg papieren, rijbewijs, identiteitskaart en verzekering. Had ik allemaal bij en heb ik afgegeven ben daarmee achter hem door het stad gereden tot aan de rollerbank.

Daar moest ik de rollen op mijn voeten stonden op de grond (en ik heb gelezen dat dit niet mocht, maar dat ze op de voetsteunen moeten staan), ik heb ook gelezen dat hij 1minuut op de rollen moet staan, mijn brommer heeft er amper 10 - 15 seconde opgestaan.

Hij haalde 91km op de rollen, wat niet kan want op de kilometer teller van mijn brommer haalt hij max 63-66 (hangt van wind af, op vlak stuk) en we hebben de kilometerteller laten uitmeten en deze liegt 8 - 9 km/h dus dan haalt mijn brommer 54 - 58 ong, ok dit is een beetje te snel, maar hij gaat zeker geen 91.

Hij ging zelf tot op 12000 toeren (serieus in het rood en op 13000 stopt mijn teller)
en op straat als ik rijd haalt hij max 6500 - 7000toeren (staat ook op papier dat maximum snelheid word gehaald op 7000 toeren, mag dit wel??

Ik zei dat het niet klopte en dat hij er me mocht rijden, of dat ze naast mij rijden met hun motor maar wouden ze niet, ik vroeg ook of ik op een testbank mocht, toen werd hij vervelend en moest ik verklaring gaan afleggen, dit moest snel van hem want hij had geen tijd voor gezaag, dus hij vulde alles in en ik moest maar tekenen. Daarna mocht ik tevoet naar huis...

Ik was 3 weken voor deze keer ookal op de rollen geweest en haalde toen 53km/h (heb ik hme ook gezegt of hij dit nit ergens kon nakijken, gaf hij geen antwoord op) het enige wat sinds toen veranderd is is de transmisie riem (tandriem) van een originele naar een originele, dus dit zou niet mogen kloppen.




hoe werkt een rollerbank eigenlijk? is dit dmv vermogen? het wiel draait en laat de 2 rolletjes draaien met een bepaalde kracht = snelheid van de rollerbank?

want een gilera dna is een van de zwaarste bromfietsen, hij weegt 'leeg' maar 'slechts' 105kg, geraakt 1l olie in, 9l benzine en ong een liter koelvloeistof, en dan heb je nog een koffer die altijd mooi vol zit bij mij met, handschoen, sleutels, banden reparatie set, pomp, jas, enzo voort

maar ik had gelezen dat de meeste bromfietsen rond de 1 - 1.5kw zitten,
op het Gelijksvormigheidsattest van mijn DNA staat 3.5kw o__o

een dna weegt veel dus je kan nooit die weerstand halen met ene rollerbank en een rampzalige correctie van 8km, kan ik dit niet aanvechten en hem laten meten op een testbank, die wel deftig werkt?


Alvast bedankt voor jullie hulp, ik ben gefascineerd door brommers en motoren, en ik baal echt dat ik hem voor een maand kwijt ben :(

Groetjes,
Dominik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 17 mei 2012 22:44

enkele antwoorden van wegcode.be
MAAR, het voertuig moet wèl voldoen aan de bepalingen van artikel 2 van de Wegcode (K.B. 1 december 1975) voor wat de wettelijke definities betreft.
2.17. "Bromfiets" :

1° ofwel een "bromfiets klasse A", dit wil zeggen elk twee- of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding waarvan de cylinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 25 km per uur;

2° ofwel een "bromfiets klasse B", dit wil zeggen :

elk twee-of driewielig voertuig uitgerust met een motor met inwendige verbranding en waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt, of met een elektrische motor en dat naar bouw en motorvermogen en op een horizontale weg niet sneller kan rijden dan 45 km per uur, met uitsluiting van de bromfietsen klasse A;
Wat soort bromfiets?

Elk vierwielig voertuig uitgerust met een motor waarvan de cilinderinhoud ten hoogste 50 cm³ bedraagt voor de motoren met elektrische ontsteking of, voor andere typen van motoren, met een netto-maximumvermogen van ten hoogste 4 kW en dat naar bouw en motorvermogen, op een horizontale weg, niet sneller kan rijden dan 45 km per uur;

Van zodra uw bromfiets sneller kan rijden dan 45 km/u voldoet deze niet meer aan de bepaling van een bromfiets. Het wordt dan voor de wet een motorfiets met alle gevolgen van dien zoals verzekering, inschrijving, rijbewijs, leeftijd bestuurder, enz...
Bij een verkeersongeval kunnen de financiële gevolgen rampzalige proporties aannemen.
.../...
Erer wordt een marge van 8 km/uur in rekening gebracht voor snelheden boven de 40 km/uur.
Een bromfiets klasse A kan hoogstens een snelheid van 25 km/uur behalen op een horizontale weg.
Een bromfiets klasse B kan hoogstens een snelheid van 45 km/uur behalen op een horizontale weg.
Bijgevolg wordt jouw voertuig niet langer als bromfiets beschouwd. Ingevolge de snelheid dat het voertuig kan halen is dit een motorfiets geworden.

De geldende rechtspraak stelt onder meer dat dergelijk opgedreven bromfiets hoe dan ook niet meer geldig verzekerd is. Het motorrijtuig was allicht verzekerd, maar dan wel als bromfiets. Volgens de rechtspraak is dit voertuig echter geen bromfiets meer, maar wel een motorfiets.

Een tweede (zware) overtreding die hieruit voortvloeit is het feit dat je (allicht) geen houder was van het vereiste rijbewijs om een motorfiets te besturen.

Wat nu? Het openbaar ministerie heeft een vervolgingsbeleid en in overeenstemming hiermee kan men je de gunst van een voorstel minnelijke schikking verlenen. Dit zou bv. een geldboete van ongeveer 200 à 300 euro kunnen zijn.
Het openbaar ministerie kan ook dagvaarden voor de politierechtbank. In voorkomend geval behoort een verval van het recht tot sturen tot de mogelijkheden, dit in overeenstemming tot de bepalingen van artikel 24 van de Wet 21/011/1989.
Bij een dagvaarding zal een veroordeling volgen en dit wordt vermeld op het strafblad.
De strafbepaling omtrent de inbreuk met betrekking tot het rijbewijs vind je terug in artikel 30,§1,1° van de Wet 16/03/1968. Ook hier behoort een verval van het recht tot sturen tot de mogelijkheden, zoals omschreven in artikel 38,§1,5° van diezelfde wet.

Een voorstel minnelijke schikking kan nog even op zich laten wachten.
Een dagvaarding voor de politierechtbank kan nog vele maanden op zich laten wachten. In voorkomend geval zal een gerechtsdeurwaarder langskomen met een exploot, waarmee de officiële kennisgeving gebeurt waar en wanneer de zaak behandeld wordt.
Indien er dagvaarding volgt, dan raad ik je aan om gebruik te maken van de rechtsbijstand, indien je die geniet uiteraard.
En voorts, een geldboete (opgelegd door de rechtbank) kan al dan niet voor een deel voorwaardelijk worden opgelegd.
Bij een geldboete (opgelegd door de rechtbank) vanaf 143 euro - al dan niet voorwaardelijk opgelegd - blijft een verplichte bijdrage van 137.50 euro verschuldigd aan het fonds van slachtoffers van opzettelijke gewelddaden. Zittingskosten van ongeveer 30 euro zijn er ook.
.../...
Even deze vraag terug ter spraken brengen. Wanneer wordt vastgesteld dat een verzekerde bromfiets klasse A, "omgebouwd" wordt tot een bromfiets klasse B en derhalve meer dan 25km/u, doch maximum 45 km/uur kan ontwikkelen, bestaat er geen inbreuk op de wet van de verplichte aansprakelijkheidsverzekering voor motorvoertuigen.

In dat geval zal de bromfiets voor 30 dagen worden opgelegd. Dit is niet hetzelfde als een inbeslagname van de bromfiets op basis van artikel 20 van de wet van 21 november 1989. Vroeger gebeurde het wel eens dat de bromfiets bij de overtreder thuis werd gezet of op het politiebureel. De overtreder mocht dan 30 dagen niet met de bromfiets rijden. Nu wordt deze meestal bij een takeldienst ondergebracht. Op de takelbon die mee wordt gegeven met de takeldienst vermeld men duidelijk dat er geen demontage van de onderdelen mag gebeuren.

De oplegging gebeurt op basis van volgend artikel:

Artikel 4

4. Bij vaststelling op de openbare weg dat een bromfiets in het verkeer werd gebracht waarvan de snelheid en/of het vermogen op welke wijze dan ook werd opgedreven, kan de bromfiets onmiddellijk worden opgelegd gedurende een periode van maximum dertig dagen.
De overtreder zal er op gewezen worden dat hij na 30 dagen de bromfiets kan terugkrijgen en deze vervolgens dient af te stellen. Na de afstelling dient hij met zijn bromfiets naar de politiezone van zijn woonplaats te gaan om de snelheid te laten controleren. De politie zal na de controle eveneens een navolgend proces-verbaal opstellen.

Hou er wel rekening mee dat ook deze werkwijze weer van parket tot parket kan verschillen.

Dominik
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 18 mei 2012 00:53

Als ik hem laat zegelen wanneer ik hem kom afhalen, en naar en testbank gaat om te zien of de rollen wel kloppen,
en als mijn brommer niet te snel gaat op deze testbank, kan ik dit dan aanvechten? en heb ik een kans om te winnen?

Kan ik ook achter de papieren van de rollen vragen? en wat als ze deze niet kunnen voorleggen of niet geldig zijn?

Groetjes,
Dominik

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 22 mei 2012 18:32

ALS parket de bromfiets teruggeeft zijn mogelijk die onderdelen die de snelheid hebben opgedreven van het voertuig verwijderd. (hangt af van aantal overtredingen). U dient terug originele onderdelen te gebruiken.
Als u dan de bromfiets terug laat testen zal blijken dat het voertuig OP DAT ogenblik een snelheid van X km/u kan halen.
Dat wil dus niet zeggen dat iets daarna de bromfiets weer niet sneller kan rijden.

ALS politie alleen de inhoudingsprocedure volgt dan hebt U 14 dagen de tijd om de bromfiets terug in orde te brengen. U MAG er echter niet mee rijden totdat de hercontrole bij de politie is gebeurd

gntrdb
Berichten: 4
Locatie: Wommelgem

#5 , 30 mei 2012 11:30

Enkele jaren geleden heb ik een soortgelijke situatie meegemaakt in Antwerpen.

Ik reed op het fietspad (daar mocht het), wat ik normaal toen nooit deed, maar mijn scooter was toen voor onderhoud binnengeweest en daarna was er een probleem met de remmen. Als je van de borduur van het fietspad afreed, zakte de vering en remde hij af, heel eigenaardig...

Toen hebben ze me tegengehouden en op de rollen gezet. Op mijn teller reed hij max 55km/u wat in werkelijkheid overeenkwam met ongeveer 50km/u. Op de rollen ging hij, denk ik 63 km/u. Toen heb ik tegen de dienstdoende agent gezegd dat mijn teller nooit boven de 55 km/u kwam en dat hij het mocht testen, wat hij ook deed, ZONDER helm, dat vergeet ik nooit. Toen hij terugkwam bevestigde hij mijn opmerking.

Nadien in de combi gaan zitten, verklaring afleggen, papieren meekrijgen en te voet naar huis. Na enige tijd mocht ik hem gaan halen en stallingskosten betalen. Natuurlijk reed hij niet meer omdat ze er zogezegde onderdelen hebben afgehaald die de snelheid zouden opvoeren. Ik dacht hiermee is de kous af. Nee, nee toch niet.

Een jaar na datum ongeveer mocht ik me komen verantwoorden in de politierechtbank (ondertussen was ik van school af en was al aan het werk).
De vrouwelijke rechter was zeer begripvol en wist me zelf te vertellen dat haar zoon ook met hetzelfde merk reed en dat die er voor bekend stonden om na verloop van tijd door slijtage harder te gaan rijden.

Wat was het resultaat: Opschorting van straf. Wat houdt dit in: De feiten zijn bewezen, maar je wordt niet gestraft en komt ook niet op het bewijs van goed gedrag en zeden terecht.

Als je in deze situatie terechtkomt. de rechter niet tegenspreken of onderbreken beleefd blijven en rustig jou verhaal doen. Als je 3 weken ervoor goedgekeurd werd met 53 km/u zal daar geen bewijs meer van zijn. Alleen wat je slecht of fout doet zal spijtig genoeg op papier staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”