Tegengehouden voor (veel) te snel rijden...

yalika
Topic Starter
Berichten: 54

Tegengehouden voor (veel) te snel rijden...

#1 , 10 mei 2012 13:24

Beste,

Ik reed te snel in bebouwde kom. Ik schat dat ik 80à 90 km/u reed.

Politieman in politieauto (niet anoniem) heeft me gezien.

Hij is me ongeveer 4 km gevolgd. Ik had pas na een aantal km door dat hij me volgde. Ik ben tot thuis gereden, en heb onmiddellijk trager gereden.

Nu heeft deze agent me niet opzij laten gaan, maar hij is me gewoon tot thuis gevolgd, en dan uitgestapt, en gezegd 'mevrouw dit is onverantwoord rijgedrag'. Ik had ook langs rechts iemand voorbijgereden.
En ik heb dat ook toegegeven.

Krijg ik de PV in de bus, staat er niets op van het rechts voorbijsteken, maar word ik beschuldigd van 110km/u gereden te hebben. We zijn het stuk nog eens gaan rijden, en dat is echt onmogelijk.

Nu vraag ik me af wat zijn de gevolgen? Politierechtbank waarschijnlijk?

Maakt het iets uit dat de agent alleen was, of dat hij me tot thuis is gevolgd? Hij had nog ruim 2km de gelegenheid om me rustig aan de kant te zetten.
Ik ben er ook absoluut zeker van dat ik geen 110 reed, maar een stuk minder. Hij heeft dit niet gemeten, is het dan zijn woord tegen het mijne?

Ik heb echt nog geen historiek van boetes en rij steeds rustig. De enige boete die ik ooit ontving was 55 rijden waar ik 50 mocht...

Bedankt voor jullie antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 10 mei 2012 13:57

PV geldt als bewijs, tenzij tegendeel bewezen wordt. Kan u bewijzen dat u niet 110 reed? Agent heeft waarschijnlijk de snelheid van zijn snelheidsmeter overgenomen, en dit mag. Er zal normaal nog een correctie plaatsvinden om de fout van zijn snelheidsmeter te corrigeren.

Voor de gevolgen:
http://wegcode.be/boeteberekening

En daarnaast, u heeft het stuk nog eens zo snel mogelijk gereden om te zien of het wel mogelijk was om 110 te rijden? Serieus?

yalika
Topic Starter
Berichten: 54

#3 , 10 mei 2012 14:14

Dank voor uw reactie,

Jazeker, en tegen 110 vlogen we bijna uit de bocht. Daarenboven gereden met de auto van mijn man die een stuk performanter is dan de mijne, hij moest bijna plankgas geven.

Dus onmogelijk dat ik daar 110 reed, zoals eerder vermeld, ik ben helemaal geen roekeloze rijder.

Ik was in gedachten verzonken, en dus niet naar de snelheidsmeter aan het kijken, maar 110km/u is echt te gek voor woorden.

En moet de agent me dan niet eerder opzij zetten, ipv me naar huis te achtervolgen?



Daarenboven is hij bij zijn mededeling niet duidelijk geweest, hij had het over rechts voorbij steken, en we zullen zien wat we eraan kunnen doen.

Die agent was toch ook niet helemaal 100% vond ik.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 10 mei 2012 14:23

Misschien heeft u gemiddeld geen 110 gereden, maar was dat de hoogste snelheid die hij gemeten heeft. Heel het parcours tegen 110 is niet nodig om toch hiervoor een PV te krijgen.

Een agent is niet verplicht om u tegen te houden, hij kan u een tijdje achtervolgt hebben om uw rijgedrag in te schatten. Enkel indien u te gevaarlijk reed, en het niet te gevaarlijk was om u tegen te houden (wat ik mij wel kan voorstellen), moet hij ingrijpen. Ook moest hij u niet aanspreken hierover, hij had gewoon een PV kunnen opmaken hiervoor.

En dat u daarna nog eens bewust dezelfde overtreding (of zelfs een zwaardere) begin... Te gek voor woorden.
Probeer de rechter maar te overtuigen dat u onmogelijk zo snel kon gereden hebben, want u heeft het voor de zekerheid nog eens geprobeerd...

yalika
Topic Starter
Berichten: 54

#5 , 10 mei 2012 14:32

Agent is altijd in zijn recht, dus veel zal ik niet kunnen beginnen.

Hij schrijft dat ik gedurende 2 km 110 per uur heb gereden in het pv, dat kan dus niet.
Kan ook niet mijn hoogste snelheid geweest zijn, onmogelijk, ik ben zoals eerder aangegeven geen wegpiraat, ik hou het meestal erg rustig.

Daarenboven had de agent ruimschoots de tijd om me tegen te houden, hij heeft zeker 2km achter me aan gereden, terwijl ik 50km/u aan het rijden was, op een weg met ruimschoots voldoende parkeerplek om me aan de kant te zetten.

Lightning

#6 , 10 mei 2012 14:35

De agent moest U helemaal niet aan de kant zetten. Als hij de vaststelling heeft kunnen doen volstaat dat.

daboytommy
Berichten: 49

#7 , 10 mei 2012 14:43

U zal sowieso gedagvaard worden, indien u over rechtsbijstand beschikt, zal u via de vezekering een advocaat kunnen raadplegen. Dat lijkt me in dit geval ook niet overbodig. Er zijn immers factoren waar de rechter mee kan rekening houden die uw advocaat kan bepleiten om een maxmum straf te vermijden. Was de politiewagen geijkt, waarom u bij dergelijk rijgedrag binnen de bebouwde komen dan niet werd tegengehouden, gezien mij dit toch wel een gevaar voor andere weggebruiken op dat eigenste ogenblik zou gevormd hebben. (bvb de klans word groter dat een overstekende voetganger uw sneheid niet kan inschatten en u vervolgens door de in PV vermeende snelheid, mogelijks te laat gaat reageren)
Omdat de analoge snelheidsaanduiding van een personenwagen dusdanig kan schommelen tijdens acceleratie of remmen dient de vaststelling van de overtreding via patrouillewagen volgens mij altijd het gemiddelde van een trajectmeting te zijn in Nederland, misschien is dit in Belgie ook zo. Ik noem maar enkele voorbeelden waar een raadsheer allicht meer over zal weten

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 10 mei 2012 14:52

Binnen bebouwde kom is het onmiddellijk intrekken rijbewijs.
Overschrijding is dan meer dan 50 km/u.
Vaststelling met politiewagen kan perfect.
Er moet wel een ijking gebeuren van de snelheidsmeter van het politievoertuig.
Uw laatste veronderstelling is niet van toepassing een flitsopname vb is ook geen opname over een lange afstand.

glenn1976
Berichten: 114
Locatie: Oostende
Contacteer: Website

#9 , 10 mei 2012 15:06

wat lijkt u persoonlijk een gepast straf voor zulk rijgedrag?
u zegt in gedachten verzonken te zijn geweest. Gelukkig voor u hebt u geen zwaar ongeluk veroorzaakt of iemand doodgereden.
Vooral dan nog eens de proef op de som nemen door te proberen 110 te rijden op dat stuk weg, hopelijk leest de rechter dit stuk niet, anders kan u lange tijd te voet gaan.

lohabra
Berichten: 1015

#10 , 10 mei 2012 17:35

Gans het verhaal, ik hoop voor u dat u voor de rechter toch een betere uitleg gaat geven.

U lijkt het de agent bijna kwalijk te nemen dat hij u niet ook nog 's een bekeuring gaf voor dat rechts inhalen. (Ma bon, ik zal u wellicht verkeerd begrepen hebben).
Krijg ik de PV in de bus, staat er niets op van het rechts voorbijsteken
Praat erover met een goede advocaat, want bij uw huidige verdedigingsstrategie heb ik toch zo mijn twijfels. Sorry, hoor. Gaan claimen dat u de overtreding onmogelijk kon begaan hebben met uw auto. Dat u dat gaat aantonen op basis van een (opnieuw) snelheidsovertreding met het voertuig van uw man, .... etc.
Laatst gewijzigd door lohabra op 10 mei 2012 23:50, 3 keer totaal gewijzigd.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 10 mei 2012 18:23

Indien In bebouwde kom en 110 niet gecorrigeerde snelheid.
is volgens berekeningsysteem dit het resultaat:

Onmiddellijke inning
In principe wordt u gedagvaard en komt u dus niet in aanmerking
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Minnelijke schikking
In principe wordt u gedagvaard
zo niet bedraagt de minnelijke schikking 490€
->intrekking rijbewijs mogelijk indien ter plaatse staande gehouden

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 10 mei 2012 19:03

Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : verplicht (8 dagen tot 5 jaar)
Zwaar (boetes moeten nog met 6 vermenigvuldigd worden), maar eigenlijk volledig terecht, gezien het enorme risico. Als een kind de straat had willen oversteken, was het wel meteen dood geweest. Dat veeg je niet uit met enkele duizenden euro's.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38599

#13 , 10 mei 2012 19:49

en daarbij nog de gerechtskosten en slachtofferfonds

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 mei 2012 07:41

Jazeker, en tegen 110 vlogen we bijna uit de bocht. Daarenboven gereden met de auto van mijn man die een stuk performanter is dan de mijne, hij moest bijna plankgas geven.
??? Als je dit serieus meent, mag men wat mij betreft het rijbewijs van u en uw man permanent intrekken. Als je je op de openbare weg begeeft met een wagen, mag je toch een minimum aan verstand verwachten van de chauffeur.

"Ik heb echt nog geen historiek van boetes en rij steeds rustig."? Vanwaar dan plots dit wangedrag van zwaar overdreven snelheid en rechts inhalen? U rijdt steeds rustig, maar af en toe hangt u zwaar de wegpiraat uit? Als u met deze instelling naar de rechtbank gaat, vrees ik voor u voor het ergste...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38599

#15 , 14 mei 2012 11:18

Om af te roden en tevens enkele illusies uit de wereld te helpen.
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”