Door het rode licht gereden..

mattjo
Topic Starter
Berichten: 17

Door het rode licht gereden..

#1 , 07 mei 2012 14:19

Beste,

Ik werk deels nacht/deels ochtend. Nu deze nacht moest ik een omleiding volgen naar een andere steenweg.
Maar toen ik naar links reed werd ik geflitst door de flitspaal. Nu ik keerde mij om te kijken wat er was, en natuurlijk stond het licht alleen op "groen" voor de auto's die rechtdoor moesten. Door het rood dus Nu ik ben geboren op 25/10/1991. Jeugdige fout dus, maar enorm dom en verstrooid(deels door het vroege opstaan). Ik heb mijn rijbewijs van 10/11/2009. Ben ik nu mijn rijbewijs kwijt?
Zo'n situatie dus : Afbeelding

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 07 mei 2012 15:29

Als ik mij niet vergis, is er in het afgelopen jaar nog iemand vrijgesproken voor dezelfde feiten, wegens de ambiguïteit van deze opstelling.

mattjo
Topic Starter
Berichten: 17

#3 , 07 mei 2012 16:26

Dat ik zou vrijgesproken worden zou mij verbazen. Ik ben al tevreden als ik 150€ moet betalen en daarmee de zaak sluit.
Er waren geen auto's in de buurt wel. Nog nooit boetes gehad ook.

Reclame

mava105
Berichten: 22259
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 mei 2012 16:46

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... ettig.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vandaag.be/binnenland/32073_ ... jders.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mattjo
Topic Starter
Berichten: 17

#5 , 07 mei 2012 19:15

Mijn vader zegt dat mijn wagen nog op zijn naam staat. Hij heeft 25jaar zijn rijbewijs, met 1 boete (50€) in totaal. Maakt dit ook uit?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 07 mei 2012 19:22

Als hij de boete op zijn naam laat toekomen ...... dan wordt hij veroordeeld.
Titularis nummerplaten is, indien bestuurder niet wordt aangeduid, de persoon die zal verantwoordelijk gesteld worden voor de boete.
Maar misschien toch zo geen goed gedacht iets met voetballers die er een potje van gemaakt hebben ( in Antwerpen) en waar voor politierechtbank de titularis al een serieuze rekening heeft gekregen.
Zou in beroep gaan..... maar dan kan openbaar ministerie dat misschien ook doen en de twee andere dan ineens mee vervolgen...

mattjo
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 07 mei 2012 19:29

Verzekering staat wel op mijn naam, dus weet niet goed.
Hij zegt dat dat 150€ kost normaal gezien. Mijn oma had hetzelfde voor vorig jaar, en zij had 160€ boete juist.
Toch wel triestig zo'n boetes, een waarschuwing voor de 1x kan er wel af vind ik + 150€ boete bv :)

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 07 mei 2012 19:35

Titularis nummerplaten is, indien bestuurder niet wordt aangeduid, de persoon die zal verantwoordelijk gesteld worden voor de boete.
Hierover is een cassatie-arrest, waaruit volgt dat de eigenaar van de wagen niet de bestuurder moet aanwijzen, indien er iemand anders mee reed en een overtreding mee begin.

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 07 mei 2012 22:36

En hoe moet die waarschuwing dan gegeven worden?...
Trouwens er wordt geen opzet vereist voor deze feiten...
Verzekering heeft er niets mee te maken.
Het is OF te titularis OF de bestuurder

Artikel 67bis
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.
Artikel 67ter
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een rechtspersoon, zijn de natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen ertoe gehouden de identiteit van de bestuurder op het ogenblik van de feiten mee te delen of, indien zij die niet kennen, de identiteit van de persoon die het voertuig onder zich heeft.
De mededeling moet gebeuren binnen een termijn van 15 dagen te rekenen vanaf de datum waarop de vraag om inlichtingen gevoegd bij het afschrift van het proces-verbaal werd verstuurd.
Indien de persoon die het voertuig onder zich heeft niet de bestuurder was op het ogenblik van de feiten moet hij eveneens, op de wijze hierboven vermeld, de identiteit van de bestuurder meedelen.
De natuurlijke personen die de rechtspersoon in rechte vertegenwoordigen als titularis van de nummerplaat of als houder van het voertuig, zijn ertoe gehouden de nodige maatregelen te nemen om aan deze verplichting te voldoen.
Voor de strafbepaling : zie artikel 29ter.
Wet 16.03.1968

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 07 mei 2012 22:47

Het is OF te titularis OF de bestuurder

Artikel 67bis
Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.
Indien de vader kan bewijzen dat hij op dat moment niet met de wagen reed, is hij ook niet verplicht om de bestuurder aan te duiden (67ter niet van toepassing, want geen rechtspersoon, maar natuurlijke persoon).

Om alle twijfel hier weg te nemen, het arrest:

Nr. 236
2° KAMER - 5 mei 2004
WEGVERKEER— WEGVERKEERSWET— WETSBEPALINGEN— ART. 67 –
ART. 67BIS - MOTORRIJTUIG INGESCHREVEN OP NAAM VAN EEN NATUURLIJKE PERSOON - MISDRIJF
- VERPLICHTING OM DE IDENTITEIT KENBAAR TE MAKEN VAN DE BESTUURDER DIE HET MISDRIJF
HEEFT BEGAAN.
Noch art. 67bis Wegverkeerswet, noch enig andere wettelijke bepaling verplichten de
titularis van de nummerplaat ertoe om, als hij het voertuig op het ogenblik van de feiten
niet bestuurde, de identiteit van de bestuurder kenbaar te maken. (Art. 67bis Wegverkeerswet)
(P. T. N.)
ARREST (vertaling)
(A.R. P.04.0104.F)
I. Bestreden beslissing
Het cassatieberoep is gericht tegen een vonnis, op 24 november 2003 in hoger
beroep gewezen door de Correctionele Rechtbank te Brussel.
II. Rechtspleging voor het Hof
Afdelingsvoorzitter Francis Fischer heeft verslag uitgebracht.
Advocaat-generaal André Henkes heeft geconcludeerd.
III. Cassatiemiddelen
(...)
IV. Beslissing van het Hof
A. In zoverre het cassatieberoep gericht is tegen de beslissing over de strafvordering:
Over het middel:
Overwegende dat artikel 67bis van de wet betreffende de politie over het wegverkeer
bepaalt dat wanneer een overtreding van die wet en haar uitvoeringsbesluiten
is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke
persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd
werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat
van het voertuig, en dat het vermoeden van schuld kan worden weerlegd
met elk middel;
Dat noch die wetsbepaling noch enig andere wettelijke bepaling de titularis
van een nummerplaat verplicht om, als hij het voertuig op het ogenblik van de
feiten niet bestuurde, de identiteit van de bestuurder kenbaar te maken;
Overwegende dat de appèlrechters, met aanneming van de redenen van het bestreden
vonnis, en na te hebben vastgesteld, zoals eiser in conclusie aanvoerde
om het vermoeden van schuld te weerleggen dat op hem rustte, "dat niet kan
worden ontkend dat de beschrijving van [eiser] niet lijkt overeen te stemmen met
die van de bestuurder van zijn voertuig", hun veroordeling gronden op de overweging
"dat [eiser], als hij niet de bestuurder van het voertuig was, de persoonlijke
gegevens van de bestuurder van zijn voertuig kenbaar had moeten maken toen
de feiten zich hebben voorgedaan";
Overwegende dat zij hun beslissing aldus niet wettig verantwoorden;
Dat het middel, wat dat betreft, gegrond is;
B. In zoverre het cassatieberoep gericht is tegen de beslissingen over de burgerlijke
rechtsvordering:
Overwegende dat eiser afstand doet van zijn cassatieberoep, behalve in zoverre
het gericht is tegen het beginsel van de aansprakelijkheid;
Overwegende dat de hierna uit te spreken vernietiging, op het niet-beperkte
cassatieberoep van eiser, van de beslissing over de tegen hem ingestelde strafvordering,
niettegenstaande die gedeeltelijke afstand, de vernietiging meebrengt
van de eindbeslissing over het beginsel van de aansprakelijkheid en van de nietdefinitieve
beslissing over de omvang van de schade, die het gevolg is van de
eerste beslissing;
OM DIE REDENEN
HET HOF,
Vernietigt het bestreden vonnis;
Beveelt dat van dit arrest melding zal worden gemaakt op de kant van het vernietigde
vonnis;
Laat de kosten ten laste van de Staat;
Verwijst de zaak naar de Correctionele Rechtbank te Doornik, zitting houdende
in hoger beroep.
5 mei 2004 - 2° kamer – Voorzitter en Verslaggever: de h. Fischer, afdelingsvoorzitter
– Gelijkluidende conclusie van de h. Henkes, advocaat-generaal – Advocaat: mr. Geinger.

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 08 mei 2012 11:10

Als ik mij niet vergis, is er in het afgelopen jaar nog iemand vrijgesproken voor dezelfde feiten, wegens de ambiguïteit van deze opstelling.
Zo'n 155 zelfs, de feiten hebben uitgebreid de media gehaald.

De reden: Het bolvormige verkeerslicht (in dit geval groen!), staat op je rechterkant. En is dus geldig voor jou. Jij zit daar met twee verkeerslichten. Een pijlvormige (was rood voor jou), en een bolvormige (was groen voor jou) En er is stomweg nooit bepaald dat de rode pijl voor linksaf te slaan voorrang zou hebben op dat verkeerslicht op je rechterkant, of dat de rode pijl het groene bolvormige verkeerslicht voor jou teniet zou gedaan hebben.

Er lagen voor de wetgever sindsien twee opties open. Ofwel overal waar 't voorkomt, deze situatie wegwerken, en het bolvormige verkeerslicht vervangen door eveneens pijlvormige verkeerslichten (bvb voor rechtdoor en/of rechtsaf). Probleem hier was dat dit aardig wat zou kosten, uiteraard. En nog niet meteen van vandaag op morgen overal geplaatst. Een andere optie was uiteraard de wegcode aanpassen. En in de wegcode ondubbelzinnig voorzien dat in dergelijke situatie enkel het pijlvormige verkeerslicht voor jou geldt. Ook dat is tot op de dag van vandaag nooit gebeurd ....
Dat ik zou vrijgesproken worden zou mij verbazen.


Waarom? Er zijn er eerder al 158 in dezelfde omstandigheden voor vrijgesproken .... (omwille van die ambiguïteit)

Kijk eens na of je niet verzekerd bent met rechtsbijstand. En of die tussenbeide komt nav een betwisting van een PV. Er is in ieder geval een duidelijk precedent.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

j.demoor
Berichten: 10360

#12 , 09 mei 2012 08:49

“Art.61.1...1°.rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep,of,zo er geen stopstreep is,het verkeerslicht zelf,voorbij te rijden...” (1 december 1975 Wegcode).

“Art.3.De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de derde graad in de zin van art.29,§1,tweede lid van de wet betreffende de politie op het wegverkeer 16 maart 1968...36°...art.61.1.1°...”(K.B. 30 september 2005 Overtredingen per graad).

“Art.29.§1...al.2.De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro...”(16 maart 1968 Wet betreffende de politie over het wegverkeer ).

“Art.38.§1.De rechter KAN het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken:...3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de...derde graad,zoals bedoeld in art.29,§1...”(16 maart 1968 Wet betreffende de politie over het wegverkeer ).

“Art.1...dat de geldboeten...met vijftig decimes is verhoogd...“(5 maart 1952 Wet betreffende de opdecimes op de strafrechtelijke geldboeten).
’met vijftig decimes verhoogd’ = x [(10+50)/10] = x 6.

“Art.29.Bij iedere veroordeling tot een criminele of correctionele hoofdstraf spreekt de rechter de verplichting uit om een bedrag van 25 EUR te betalen als bijdrage tot het Fonds. Dit bedrag is onderworpen aan de verhoging voorzien in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten”(1 AUGUSTUS 1985. - Wet houdende fiscale en andere bepalingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 09 mei 2012 12:38

wegcode

Dit klopt niet meer, dat is aangepast in de wegcode :

61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.

61.4.2. De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.
Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.


Dus, de bollen MOETEN rechts en mogen herhaald worden

De pijlen worden boven de rijstroken OF rechts geplaatst. Ze mogen ook herhaald worden.
==> indien een rode pijl uitvalt boven de rijstrook of rechts gebeurd hetzelfde als een rechter rode bol die uitvalt, dan gaat het op knipper. Enkel de herhaalde lichten hebben geen backup systeem.

mattjo
Topic Starter
Berichten: 17

#14 , 10 mei 2012 12:26

PV ontvangen
roodlicht tijd 99sec , oranje = 3
29km/h de snelheid.
Heb minnelijke schikking aangeduid en gezet dat ik volledig in fout was.

Wordt gerecht pfff!

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#15 , 10 mei 2012 15:17

in brugge is dat rijbewijs inleveren voor 14 dagen en +/- 400 euro
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”