Door het rode licht gereden..

Oude Belg
Berichten: 3192

Re: Door het rode licht gereden..

#31 , 08 jun 2012 17:53

Nee. Het was oranje, snelheid lager dan 30/u, in achteruit, geen flits gezien,.... Absoluut nee.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mattjo
Topic Starter
Berichten: 17

#32 , 08 jun 2012 17:58

Nee. Het was oranje, snelheid lager dan 30/u, in achteruit, geen flits gezien,.... Absoluut nee.
Stelt me wat meer gerust..
Maar een flits zie je overdag niet zo goed hé neen?
Echt verwarrende situatie, ik sloeg volledig in paniek wanneer het oranje werd( deels door het voorval dat ik 2weken geleden gehad heb) Ben dus terug achteruit gereden.
Kan je al achteruit rijdende eigenlijk geflitst worden? Want ik stond niet volledig over de stopstreep natuurlijk, wel juist achter het zebrapad.

Oude Belg
Berichten: 3192

#33 , 08 jun 2012 20:18

Als het al zou kunnen, zou het toestel een negatieve snelheid opgeven. Het is dan ook duidelijk dat u achteruit reed. Een flits is trouwens sterk genoeg om ook overdag flink op te vallen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#34 , 08 jun 2012 22:26

Oranje wil zeggen stoppen, tenzij dit onveilig zou zijn, en het kruispunt leegmaken. Mocht er bij deze beweging iemand achter op u gereden zijn (plots remmen), of u iemand geraakt hebben bij het achteruit raken, zou u waarschijnlijk verantwoordelijk gesteld worden. Bovendien bevond u zich reeds op het kruispunt (lichten werden oranje net toen u ze passeerde), dus u dient het kruispunt reglementair vrij te maken (vooruit rijden dus).

Er wordt trouwens pas geflitst bij rood licht, dus u zou nooit geflitst zijn.

mattjo
Topic Starter
Berichten: 17

#35 , 10 jun 2012 14:32

Oranje wil zeggen stoppen, tenzij dit onveilig zou zijn, en het kruispunt leegmaken. Mocht er bij deze beweging iemand achter op u gereden zijn (plots remmen), of u iemand geraakt hebben bij het achteruit raken, zou u waarschijnlijk verantwoordelijk gesteld worden. Bovendien bevond u zich reeds op het kruispunt (lichten werden oranje net toen u ze passeerde), dus u dient het kruispunt reglementair vrij te maken (vooruit rijden dus).

Er wordt trouwens pas geflitst bij rood licht, dus u zou nooit geflitst zijn.
Ja het sprong pas op oranje als ik al voorbij de lichten was. Er reed niemand achter mij, anders had ik niet achteruit gereden.
Ik heb niets zien flitsen ook, dus ik hoop dat het niets is. Ik heb in ieder geval niet overgestoken.

Turaki
Berichten: 6870

#36 , 10 jun 2012 16:42

Oranje wil zeggen stoppen, tenzij dit onveilig zou zijn, en het kruispunt leegmaken. Mocht er bij deze beweging iemand achter op u gereden zijn (plots remmen), of u iemand geraakt hebben bij het achteruit raken, zou u waarschijnlijk verantwoordelijk gesteld worden. Bovendien bevond u zich reeds op het kruispunt (lichten werden oranje net toen u ze passeerde), dus u dient het kruispunt reglementair vrij te maken (vooruit rijden dus).

Er wordt trouwens pas geflitst bij rood licht, dus u zou nooit geflitst zijn.
Ja het sprong pas op oranje als ik al voorbij de lichten was. Er reed niemand achter mij, anders had ik niet achteruit gereden.
Ik heb niets zien flitsen ook, dus ik hoop dat het niets is. Ik heb in ieder geval niet overgestoken.
Hoewel waarschijnlijk goed bedoelt, foute reactie. U had beter (en zonder zorgen, net daarom is er een oranje fase tussen groen en rood) doorgereden. Voor hetzelfde geld reed er schuin achter u een motor die u niet goed kon zien (en daarnaast bestaat er nog zoiets als motorblindheid bij personenwagenbestuurders), en veroorzaakte u een ongeval.

Voor alle duidelijkheid: zelfs als het licht op oranje springt nog voor u het passeert, stop niet als het niet veilig kan (een vrachtwagen achter u kan echt niet meer op tijd remmen als u een noodstop maakt), en rij zeker niet achteruit mocht u het toch voorbijrijden.
Vertraag wel op tijd, en geef niet nog snel gas bij als het oranje wordt.

mattjo
Topic Starter
Berichten: 17

#37 , 14 jun 2012 12:59

Nog steeds niets ontvangen, hopelijk blijft het zo :)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#38 , 26 jun 2012 16:23

Er staat in de wegcode dat je op verkeerstekens en borden moet letten die voor jou rechts op de rijbaan staan (61.4.2.). Aangezien in veel gevallen de pijlen om links af te slaan enkel links hangen en niet rechts of boven de rijstrook (zoals op het kruispunt waar ik het over heb), heeft de pijl om links af te slaan, eigenlijk geen betekenis.
Dat klopt dan weer.
De pijlen moet ofwel mee rechts staan, ofwel boven de rijstrook hangen om geldig te zijn.
Links kan dus enkel een herhaling daarvan staan.

61.4.2. De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.

Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.


Dit betekent evenwel niet dat de cirkelvormige lichten de pijlvormige "overrulen" - wat zoals gezegd nergens in de wegcode staat.
Het betekent gewoon dat de wegbeheerder zijn werk niet correct gedaan heeft, en daardoor de pijlvormige lichten geen betekenis meer hebben.
Als deze dus op rood zou springen, en de groene bol rechts springt aan, mag de bestuurder die naar links moet afslaan eigenlijk meerijden. Langs de andere kant mag een bestuurder niet zomaar doorrijden omdat de pijl naar links groen wordt. De bol staat immers nog op rood. Ik denk dat er nog veel kruispunten zijn waar er niet nagedacht is over die dingen en waar de signalisatie dus tegenstrijdig is.
Het is net die tegenstrijdigheid en het feit dat dergelijke situatie eenvoudigweg niet in de wegcode staat, waardoor er 158 bestuurders voor vrijgesproken zijn.

Anderzijds wordt er nooit geverbaliseerd voor wie een groene pijl opvolgt terwijl er rechts een rode bol brandt ...
Dan gaat de roodlichtcamera immers niet af omdat die geïnstalleerd wordt door dezelfde instantie die de lichten geplaatst heeft ...

mattjo
Topic Starter
Berichten: 17

#39 , 06 nov 2012 12:46

gisteren was de uitspraak.

30€ geldboete dus x 6 = 180€
7dagen rijverbod.
Hoeveel kosten komen hier nog bij?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#40 , 06 nov 2012 15:09

Had u rechtsbijstand?

De boete bedraagt 180 EUR, bovendien zal u ook nog 150 EUR aan het slachtofferfonds dienen te betalen. Daarenboven komen dan de gerechtskosten. Deze bedragen 50-80 EUR, maar worden vaak terugbetaald door de rechtbijstandsverzekeraar. Uw rekening zal dus 330 EUR bedragen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

TDI1500
Berichten: 43

#41 , 14 nov 2012 17:53

een maandje geleden had ik ook zo een probleem.

De rijstrook was in 2 delen voor links te gaan en rechtdoor. Voor elke rijstrook was er een stoplich zoals hierboven op de foto. (1 ste pagina van boven)

Dus ik stond bij de linker strook voor links te gaan, maar eingenlijk moest ik rechtdoor.
Toen rechtdoor op groen sprong ( mijn kant nog op rood) ben ik rechtdoor gereden waar ik moest zijn.
( politie stond iets verder achter mij en hebben alles goed gezien)

Ben door gereden en heb verder een stopstreep genegeerd, en eens voorrang niet gegeven, en voetgangers bijna overreden op zebrapad( hebben ze ook mooi gezien)

Iets verder sirenen op en zet ik mij aan de kant.

uiteindelijk hebben zij mij niets gedaan en laten gaan zonder pv of niets. ( dat was ook mijn 1ste keer dat ik werd aangehouden, ik denk daarom dat ze het door de vingens zagen.)

lohabra
Berichten: 1015

#42 , 15 nov 2012 15:20

Samengevat:

1) In de rijstrook waarin u reed, lagen wellicht pijlen op het wegdek? Die verplichten u, om op het kruispunt verder te rijden in de richting (of 1 van de richtingen) aangeduid door die pijlen op het wegdek.
2) Een stopstreep voorbijgereden (zonder te stoppen) .... van wat? Een stopbord? Een verkeerslicht?
3) Een keer geen voorrang verleend.
4) Bijna voetgangers op het zebrapad omver gereden.
5) Oom agent heeft dit allemaal gezien, en je aan de kant gezet, maar er verder niks mee gedaan.

En, wat is nu eigenlijk je vraag concreet?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38583

#43 , 15 nov 2012 16:41

En in een andere post rijdt TDI1500 zonder inschrijving rond....

werner1
Berichten: 110

#44 , 17 nov 2012 11:43

Hangt er vanaf onder welk gerechterlijk arrondissement je valt. In sommige arrondissementen ben je er vanaf met 150€, in andere wordt je gedagvaard voor de politierechtbank met risico tot hogere boete en een stuurverbod. Alvast je rechtsbijstand aanspreken indien je er een hebt wanneer je de dagvaardiging ontvangt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”