Dagvaarding politie rechtbank voor rood licht / verjaring ?

jvbo
Topic Starter
Berichten: 5

Dagvaarding politie rechtbank voor rood licht / verjaring ?

#1 , 06 mei 2012 19:51

Beste,

Op 11 april 2011 reed ik aan 26 km/u na 47,3 seconden rood-tijd en 3 seconden oranje-tijd helaas door het rode licht aan de Ruzettelaan (daar waar in het midden de kusttrams rijden) te Blankenberge waar ik dus geflitst werd door een automatische camera. Ik begreep niet hoe ik zo iets heb kunnen doen. Na 3 uren rijden (Ik woon in de provincie Luik) met m'n twee kindjes -files te Brussel inclusief- kwam ik vermoeid ter bestemming aan. We wilden naar 'Sealife' gaan, en een dagje naar zee. M'n kinderen waren bij aankomst euforisch, en ik tevreden omdat ik aan de overkant van de Ruzettelaan zag dat er naar mijn verwondering een paar gratis parkingplaatsen beschikbaar waren. In die euforie en vermoeidheid vermoed ik, dat ik domweg naar de verkeerde pijlen heb gekeken en ben ik dus flagrant door het rood licht gereden om naar links af te slaan over de tramsporen... Dom en niet enkel gevaarlijk voor mezelf, maar ook voor andere weggebruikers. Ik herinner me echter dat ik voorzichtig ben geweest. Ik hoop dat mijn snelheid die stelling een beetje kracht bij zet. Maar ik ben er me zeer van bewust dat dit een ernstige verkeersovertreding is waar ik in fout ben.

Op 20/04/2011 kreeg ik het proces verbaal in de bus. Ik begreep het niet, en wilde weten waarom. Ik wou de foto's zien om voor mezelf uit te maken waarom ik door dat rode licht reed. Ik wou hypotheses uitsluiten als zou ik misschien een voorligger domweg gevolgd zijn zonder naar het licht te kijken, of het verkeerslicht slecht hebben gezien door het sterke zonlicht. De foto's wezen anders uit. Ik vermoed dat het een moment van domme verstrooidheid moet geweest zijn. De gratis parking aan de overkant komt me nu erg duur te staan... Ik zou nochthans nooit maar dan ook nooit bewust een rood licht rijden. Ik heb ook geen antecedenten in die aard. Ik besef maar al te goed het gevaar en de mogelijke consequenties.

Op 22 juli 2011 mocht ik de foto's gaan bezichtigen in een commisariaat in mijn woonomgeving en een verklaring afleggen bij de foto's.

Op 3 mei 2012 kreeg ik van een deurwaarder een dagvaarding in de bus om op 19/06/2012 voor de politie rechtbank te verschijnen, dag waarop -zo staat vermeld- een vonnis zal uitgesproken worden.

Dat is ruim een jaar na de feiten. Ik heb een aantal vragen hieromtrent.

1. Zijn de feiten niet verjaard ? Na heel wat opzoekingswerk begrijp ik dat door een rood licht rijden een overtreding van de derde categorie is.
De verjaring van de feiten voor dergelijk misdrijf is één jaar. In principe dus 11/04/2012, maar er bestaan mechanismen die het uitstellen of vertragen. Een 'stuitingsdaad' kan als ik het goed begrijp maar één keer toegepast worden, en dan begint de teller voor één jaar opnieuw vanaf 0. Is de ontvangst van mijn pv op 20/04/2011 de eerste stuitingsdaad, of de bezichtiging van de foto op 22 juli 2011 de eerste stuitingsdaad ? Dat maakt voor mij -denk ik- een groot verschil. Want in het eerste geval is er wel verjaring, en in het tweede geval niet. In het eerste geval is dus 20/04/2012 de datum van verjaring, en daar kan dan nog eens een 'daad van schorsing' worden bijgeteld om welke reden dan ook als ik het goed begrepen heb van 31 dagen. Dus dan is 21/04/2012 de dag van verjaring als ik goed tel, en de dagvaarding valt op 19/06/2012. Dus na de verjaring ? Hoe komt het dat de Procureur des Konings mijn zaak niet geseponeerd heeft, of gebeurd dat misschien niet automatisch, of zal de procureur dit misschien de dag van het vonnis zeggen ? Of moet ik of mijn avocaat hierop wijzen door verzet aan te tekenen of zo ? Wie kan me op weg helpen ? Ik hoop dat er hier magistraten of avocaten zijn die dit lezen en me op weg kunnen helpen.

2. Ik heb een rechtsbijstandverzekering bij ING autoverzekeringen. Als ik hierop beroep wil doen voor een avocaat, gaat dit dan een impact hebben op mijn premie, of mogen ze dat bij wet niet aanpassen gezien het hier niet om een schadegeval gaat ?

Ik heb énorm veel spijt van het gebeuren, en ben als de dood voor de gevolgen. Ik pieker er constant over. Ik mag ook niet denken aan een eventueel tijdelijk rijverbod daar ik in shifts werk op de luchthaven van Luik (nacht en dag) en er geen openbaar vervoer als alternatief is, en ik ook m'n kindjes moet gaan halen aan de school en op de creche....


Met Vriendelijke Groeten,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 06 mei 2012 22:04

Daden van schorsing en stuiting.
zie ook
http://www.law.kuleuven.be/jura/art/42n1/Vermeeren.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Uw vraag tot inzage dossier. Maar het verhoor op 22.6.2011 is een daad van onderzoek
Daarna vraagt het parket uw uittreksel strafregister op.
DAN pas kan het parket u dagvaarden .... ik vermoed dat pas op 22.6.2011 is komen vast te staan wie de bestuurder is.
Gezien de termijn 1 jaar is kan deze maximum 1 jaar verlengd worden.
Dus de allerlaatste datum is 11 april 2013

Kingfisher
Berichten: 483

#3 , 07 mei 2012 10:08

Dag Jan,

Eerst en vooral: het is natuurlijk niet mooi, maar door het rood licht rijden is geen doodzonde. Er zal wel een boete volgen, maar de kans is klein dat ze jouw rijbewijs gaan afnemen:
- als dit de eerste keer is (en geen andere lijst snelheidsboetes etc.)
- als je de rechter kan overtuigen dat je zelf geschrokken ben van jouw gedrag en het je oprecht spijt (neen, geen excuses à la "ik was moe van het drie uur rijden". Gewoon echt gemeende verontschuldigingen: het spijt me, ik vind het zelf ongepast, het zal niet meer gebeuren,..)

En inderdaad het is de laatste onderzoeksdaad die telt voor de stuiting, dus ze kunnen op 10 april 2012 nog eens een onderzoeksdaad hebben gedaan (even het dossier geopend), zodat de *uiterste* verjaringstermijn 11/04/2013 is. Maar dan moeten ze wel tegen dan een vonnis hebben. Je kan in principe verstek laten gaan, dan in verzet naar de Politierechtbank, dan beroep tegen de politierechter bij de correctionele, daar ook weer verstek laten gaan en dan weer in verzet gaan. Kans is klein dat je binnen de termijn zal veroordeeld worden. Echter, als ze er wel in slagen, gaan ze het volledige boek naar jouw hoofd gooien.

Dus gewoon uw verantwoordelijkheid nemen, zeggen dat het je spijt, en de boete betalen. Ik gok 450€, met 2 weken intrekking rijbewijs met uitstel (maw je mag blijven rijden, maar als je nog eens dezelfde fout maakt, ben je 2 weken jouw rijbewijs kwijt).

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 07 mei 2012 12:06

Mss een klein detail, maar waar staan die lichten op de A. Ruzettelaan in blankenberge?
Of was het op de Koning Albert 1 laan (tegenover Duinse polders)?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

jvbo
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 07 mei 2012 13:16

Plaats : A.Ruzettelaan thv. de Duinse Polders. Rijrichting Zeebrugge.

Eddy009
Berichten: 187

#6 , 08 mei 2012 20:35

De feiten zijn inderdaad niet verjaard.

Uw premie zal niet stijgen als u via uw rechtsbijstandsverzekeraar de hulp inroept van een (door u te kiezen !) advocaat (indien je geen voorkeur hebt, zal de maatschappij haar eigen advocaat inschakelen).

Deze zaak zal voorkomen voor de Politierechter te BRUGGE. In BRUGGE zijn de politierechters streng : u zal het niet graag lezen maar de kans is enorm groot dat je een effectief rijverbod krijgt van 8 à 14 dagen en een boete. In KORTRIJK bvb zou je wel een boete krijgen maar waarschijnlijk geen rijverbod.

Johan Degraeve
Berichten: 2

#7 , 30 apr 2013 17:35

Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Heb TWEEMAAL, hetzelfde aan de hand. Een keer in Leuven waar ik aan 36 km/u door het rood reed (God weet waarom) en een keer in Hasselt, waar ik, nadat het overal maar rood bleef, iedereen begon te toeteren, en ik na enkele minuten traag door het rood ben gereden aan 26 km/u. Maar bewijs dat maar eens ...

eylis
Berichten: 8840

#8 , 01 mei 2013 10:20

even helemaal off-topic een reflexie...de moeite om bij de lichten aan onze steenweg eens een uurtje te komen kijken.
Daar rijden d'office bij elk oranje licht nog alle auto's door en vlamt er om +/- elke 3 rode lichten nog minstens 1 auto door.
Hier is een goudmijn aan politieboetes te verdienen...Maar nog nooit controle gezien hier.
Je kan hier ook niet rustig oversteken dus....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”