Alcoholboete in Nederland

aktje
Topic Starter
Berichten: 2

Alcoholboete in Nederland

#1 , 03 mei 2012 02:49

Zojuist ben ik aangehouden door de Koninklijke Marechaussee van Nederland. Ik moest blazen en had teveel gedronken, na een analyse op het politiebureau in Nederland had ik een gecorrigeerde G/I van 125. Waar 85 G/I is toegestaan voor beginnende bestuurders in Nederland.

Nederland verstaat onder beginnende bestuurders, bestuurders die minder dan 5 jaar lang hun rijbewijs bezitten. Aangezien België onder beginnende bestuurders verstaat minder dan 3 jaar wil ik weten of ik terecht een boete heb ontvangen. Als ik namelijk niet als beginnend bestuurder wordt veroordeeld is er niets aan de hand. Nederland laat bij een "volledig" rijbewijs een G/I toe van 235.

Gelden de regels van de Nederlandse overheid of van mijn Belgisch rijbewijs?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore
Berichten: 1298

#2 , 03 mei 2012 08:48

in Nederland, dus gaat u ook vallen onder Nederlands recht.
U kan ook u vraag eens stellen op: http://www.rechtenforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mei 2012 09:32

Op Nederlands grondgebied gaat U onder de Nederlandse wetgeving vallen. De vraag is of er voor houders van een buitenlands rijbewijs andere regels gelden, maar dit moet dan in de Nederlandse wetgeving zijn opgenomen. Stel de vraag eens bij onze noorderburen.

Reclame

aktje
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 03 mei 2012 10:00

Code: Selecteer alles

3. In afwijking van het tweede lid is het de bestuurder van een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist, indien sedert de datum waarop aan hem voor de eerste maal een rijbewijs is afgegeven nog geen vijf jaren zijn verstreken, dan wel, indien het voor het eerst afgegeven rijbewijs een rijbewijs betreft dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van bromfietsen en dit rijbewijs is afgegeven aan een persoon die op het ogenblik van die afgifte de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt, nog geen zeven jaar zijn verstreken, en de eerste afgifte van het rijbewijs op of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden, verboden dat motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat: a. het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel b. het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,2 milligram per milliliter bloed. 6. Voor de toepassing van het derde lid wordt onder een rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland.
Volgens de Nederlanders voorziet het Nederlands Recht met lid 6 dit feit

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 03 mei 2012 23:32

Volgens 'wegmisbruikers' neemt de OvJ binnen de 10 dagen een beslissing of uw RB wordt teruggestuurd ( naar de gemeente van uitgifte)

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 04 mei 2012 00:02

Als uw rijbewijs tijdelijk wordt ingehouden, kan u bij de gemeente een duplicaat halen.

Artikel 50 van het KB 23/03/98 :

§1. Een duplicaat van het rijbewijs wordt afgegeven :
4° in het geval van intrekking van het rijbewijs door een buitenlandse overheid;


Raar maar waar. Only in Belgium.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 04 mei 2012 10:15

Als uw rijbewijs tijdelijk wordt ingehouden, kan u bij de gemeente een duplicaat halen.

Artikel 50 van het KB 23/03/98 :

§1. Een duplicaat van het rijbewijs wordt afgegeven :
4° in het geval van intrekking van het rijbewijs door een buitenlandse overheid;


Raar maar waar. Only in Belgium.
Uiteraard: een Nederlandse rechter kan zich enkel uitspreken over een rijverbod *in Nederland*.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 04 mei 2012 11:22

Blijkbaar ook alleen in België.... bij verlaten van het land ( indien gevraagd) moet de politie het RB van een buitenlander blijkbaar ook direct teruggeven.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”