Parkeren rechtover oprit verboden? (overzijde straat)

Tom_DS
Topic Starter
Berichten: 8

Parkeren rechtover oprit verboden? (overzijde straat)

#1 , 02 mei 2012 14:54

Hallo

Ik had een vraagje omtrent parkeren rechtover een oprit.
Ik bedoel hiermee dan niet rechtstreeks voor de oprit, want dat mag natuurlijk niet, maar ik bedoel dan op de overzijde van de straat, parallel met de oprit.

Mijn vraag omdat het voor ons zéér moeilijk is om van onze oprit te rijden, wanneer er op de overzijde van de straat een wagen geparkeerd staat parallel met onze oprit.
We kunnen namelijk dan niet ver genoeg achteruit rijden om onze draai te nemen zodat we kunnen wegrijden.

Nu mijn vraag is bestaat hier een wetgeving over?
Het enige wat ik al heb kunnen terugvinden is dat je niet mag parkeren op zo een wijze dat je er voor zorgt dat een ander voertuig niet kan wegrijden.
Dit is hier dan het geval zou ik denken en bijgevolg zou ik de conclusie trekken dat het dus niet mag?

Alle nuttige info is welkom...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lori
Berichten: 221

#2 , 02 mei 2012 15:10

Ik ben eens benieuwd naar de reactie want ook ik zit met dat probleem .Onze baan is vrij smal en tussen onze wagen(die op de oprit staat) en de geparkeerde wagen (aan de overzijde ) kan nog net een camionette passeren maar voor ons ook onmogelijk maakt om eraf te rijden of te draaien (waardoor manouvreren op eigen oprit moet ).

Aan Tom DS...ik heb dit probleem hier al 6 jaar ,in onze straat staat nooit iemand op de straat (allemaal eigen opritten) maar 1 buur aan de overzijde komt ofwel over onze wagen staan of net zo dat ik maar naar 1 zijde kan afrijden en dit terwijl er parkeerplaats elders genoeg is .
Ik heb dus enkele weken geleden de schepenen van verkeer gecontacteerd via telefoon , hij zelf heeft enkele malen komen kijken maar nooit net wanneer dit probleem zich voordoet en sinds vorige week lever ik hem via email foto's gemaakt van parkeren over onze oprit .Ik heb hem gevraagd om dit stuk (zit dicht tegen de hoek aan ) een parkeerverbod te maken omdat dit probleem alleen voor mijn deur is .Buren die dit doen ,wonen 15 meter verder aan de overzijde en laten bij hen altijd alles openstaan en zette hun boel hier (tuinbedrijf).Misschien ook eens schepenen aanschrijven ....ik zal hier zeker posten als ik iets meer weet omtrent dit probleem .Politie kun je uiteraard altijd bellen want eigenlijk mag men jouw niet hinderen om je oprit af te rijden maar ze zijn hier niet bepaald gretig om langst te komen .Ik wacht nog 2 weken af en dan zal dit zeker ook aankaarten bij de politie als ik hier geen oplossing krijg aangereikt door de schepenen .Dacht nu met dit verkiezingen in aantocht ,is dit het moment he .
Ik heb bijna dagelijks al foto's kunnen maken ,dit sinds een kleine 2 weken .Hij staat daarbij zelfs meermaals in fout om tegen de rij richting in te parkeren .

Gr,

Tom_DS
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 02 mei 2012 15:23

Dat is ook beetje mijn ergernis...
Ook bij ons parkeert niemand op straat omdat iedereen oprit en garage heeft...

Behalve recht over ons waar regelmatig bezoek komt (lees alle dagen verschillende personen) omdat het een oude vrouw is die hulpbehoevend is... Dus steeds wagens van bezoekers.
En ipv 5 meter verder te rijden (staan ze nog steeds voor het huis) vinden ze het echt nodig om pal recht over onze oprit gaan te staan...

feit is wel, rechtover onze oprit, is de oprit van de overbuur, dus eigenlijk zouden ze er sowieso al niet mogen staan want de nummerplaten van die auto's hangen niet uit...

Maar ik vroeg mij gewoon af of er in dit verband een wetgeving bestaat?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 02 mei 2012 15:31

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;
7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;

Ik wil toevoegen dat, indien er 3 meter vrije ruimte is, er vanuit gegaan wordt dat men vlot de oprit op en af kan.

Een gesprekje met de burgemeester (zeker zo kort voor de verkiezing, en als u plaats heeft om een bord in uw voortuin te zetten) kan er wel toe leiden dat de borduur aan de overkant van een gele onderbroken markering wordt voorzien.

Tom_DS
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 02 mei 2012 15:42

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;
7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;

Ik wil toevoegen dat, indien er 3 meter vrije ruimte is, er vanuit gegaan wordt dat men vlot de oprit op en af kan.

Een gesprekje met de burgemeester (zeker zo kort voor de verkiezing, en als u plaats heeft om een bord in uw voortuin te zetten) kan er wel toe leiden dat de borduur aan de overkant van een gele onderbroken markering wordt voorzien.
Als je slechts 3 meter hebt om de oprit af te rijden gaat dat echt niet met een grote wagen...
Ook is de borduur en voetpad enkel voor de oprit verlaagd, dus achteruit rijden en dan schuin beetje vooruit rijden gaat niet want je kan niet op die borduur rijden...

Je moet echt over de ganse breedte van de straat naar achter kunnen rijden om deftig van de oprit kunnen te rijden.

Dus als ik het goed begrijp is daar niet echt een wetgeving over die dat verbiedt ofzo?

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 02 mei 2012 15:46

Om even cru te zijn: het is niet de schuld van uw overbuur dat u een grote wagen heeft gekocht.
Geen wetgeving dus die dat verbiedt.

Tom_DS
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 02 mei 2012 15:51

Om even cru te zijn: het is niet de schuld van uw overbuur dat u een grote wagen heeft gekocht.
Geen wetgeving dus die dat verbiedt.
Ook met onze Corsa (kleine wagen), hetzelfde probleem...

Tom_DS
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 02 mei 2012 15:54

Volgens mij is dit toch wel van toepassing dan?

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen

Lori
Berichten: 221

#9 , 02 mei 2012 16:09

Slaan die 3 meter niet op de breedte van de rijbaan die moet vrijblijven om te kunnen passeren ? Drie meter om af te rijden is heel kort ,zelfs met een kleine wagen zal dit niet lukken .Kijk maar naar parkings waar de tussenstrook van parkeerplaatsen op zijn minst 5 meter uiteen liggen .Ik heb nog nergens parkeerplaatsen gezien (neem nu supermarkten )waar je maar plaats krijgt van 3 meter om af te draaien .
Het is zelfs zo wanneer hier iemand zijne oprit wil oprijden ,men al naar de andere kant van de baan begeeft om die draai te kunnen nemen .

Tom_DS
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 02 mei 2012 16:14

Slaan die 3 meter niet op de breedte van de rijbaan die moet vrijblijven om te kunnen passeren ? Drie meter om af te rijden is heel kort ,zelfs met een kleine wagen zal dit niet lukken .Kijk maar naar parkings waar de tussenstrook van parkeerplaatsen op zijn minst 5 meter uiteen liggen .Ik heb nog nergens parkeerplaatsen gezien (neem nu supermarkten )waar je maar plaats krijgt van 3 meter om af te draaien .
Het is zelfs zo wanneer hier iemand zijne oprit wil oprijden ,men al naar de andere kant van de baan begeeft om die draai te kunnen nemen .

Inderdaad.
Elke auto is langer dan 3 meter, dus heb je meer dan 3 meter nodig om van je oprit te kunnen rijden...

Als ik die 3 meter achteruit rijd dan staat gans de neus van de wagen nog op de oprit...
Hoe kan ik zo ooit van mijn oprit raken?

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 mei 2012 16:16

Oprit breder maken?

Tom_DS
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 02 mei 2012 16:20

Oprit breder maken?
Deeltje van de buren stelen? Raar antwoord :?

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 02 mei 2012 16:21

3 meter slaat inderdaad op plaats op te passeren, maar verder staat er niets (letterlijk) in de wegcode over vrij te laten ruimte (behalve dan in 2 richtingstraten, waar men moet kunnen kruisen).

Daarnaast is er nog artikel 24:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen,

Spreek uw wijkagent hier eens over aan.

Lori
Berichten: 221

#14 , 02 mei 2012 16:24

Mijne oprit is breed ,maar moet ik dan 5 tot 6 keer op mijne eigen oprit manouvreren om zo ernaast op de andere parkeerplek er te kunnen afrijden ? Ik heb toch het recht om van mijne oprit te rijden in 1 keer zoals Jan en Alleman dat kan ? Wat als ik een tweede wagen heb staan ? Dan sta ik gewoon geblokkeerd .

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 02 mei 2012 16:25

Ik heb toch het recht om van mijne oprit te rijden in 1 keer zoals Jan en Alleman dat kan?
En welke wet geeft u dit recht?
Wat als ik een tweede wagen heb staan?
Wie verplicht u tot het hebben van een tweede wagen?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”