Parkeren rechtover oprit verboden? (overzijde straat)

Tom_DS
Topic Starter
Berichten: 8

Re: Parkeren rechtover oprit verboden? (overzijde straat)

#16 , 02 mei 2012 16:26

Ik denk persoonlijk dat dit hier toch echt wel van toepassing is:

Artikel 25. Parkeerverbod
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#17 , 02 mei 2012 16:29

Als u echt zeker bent, bel dan iedere keer de politie om het hinderend voertuig te laten verplaatsen. Als u met wat manoeuvreren weg raakt, is het enkel wat moeilijker om weg te rijden, maar is dit niet verhinderd.

Lori
Berichten: 221

#18 , 02 mei 2012 16:36

Gezien naar artikel 24 die jij nu net geeft ,heb ik wel het recht om zonder hinder van mijne oprit af te rijden . Temeer hier plaats genoeg is zonder dat je iemand moet hinderen.

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#19 , 02 mei 2012 16:49

En wat als u elke dag met een verhuiswagen op en af de oprit wil rijden?????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

lohabra
Berichten: 1015

#20 , 06 mei 2012 13:40

En wat als u elke dag met een verhuiswagen op en af de oprit wil rijden?????
Welke wet zou hem dat verbieden?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#21 , 06 mei 2012 13:55

En wat als u elke dag met een verhuiswagen op en af de oprit wil rijden?????
Welke wet zou hem dat verbieden?
Geen, maar er is ook geen wet die de buurtbewoners verplicht om hier rekening mee te houden.

lohabra
Berichten: 1015

#22 , 07 mei 2012 06:48

Geen, maar er is ook geen wet die de buurtbewoners verplicht om hier rekening mee te houden.
Euh, in zekere zin wel.

Als hun parkeergedrag ervoor zorgt dat hij onmogelijk kan wegrijden met zijn (groot) voertuig, dan zondigen zij duidelijk tegen 25.1.1. Het is immers verboden een voertuig te parkeren op elke plaats waar het voertuig het instappen of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen. Dat het voertuig van de vraagsteller dan een groot voertuig is of niet, doet niet terzake. Zodra hij niet meer kan wegrijden door het parkeergedrag van iemand anders, dan zondigt die persoon tegen 25.1.1
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Mariette
Berichten: 2507

#23 , 07 mei 2012 08:52

3 meter slaat inderdaad op plaats op te passeren, maar verder staat er niets (letterlijk) in de wegcode over vrij te laten ruimte (behalve dan in 2 richtingstraten, waar men moet kunnen kruisen).

Daarnaast is er nog artikel 24:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen,

Spreek uw wijkagent hier eens over aan.
Ik had hetzelfde probleem.
Heb een brief geschreven naar het gemeentebestuur, waarna de politie is komen meten. Me dunkt is mijn straat wel breder dan drie meter, maar mèt geparkeerde auto was het minder. Sindsdien geldt er een parkeerverbod.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#24 , 07 mei 2012 12:11

Mijn vraag omdat het voor ons zéér moeilijk is om van onze oprit te rijden, wanneer er op de overzijde van de straat een wagen geparkeerd staat parallel met onze oprit.
We kunnen namelijk dan niet ver genoeg achteruit rijden om onze draai te nemen zodat we kunnen wegrijden.
...
mss een praktische oplossing tot het probleem te gronde opgelost is
probeer eens achteruit te parkeren, dan kan je veel gemakkelijker wegrijden
plus je hebt nog het voordeel dat je de weg ziet waar je komt opgereden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”