Getakeld bij niet zichtbaar bord

kleineT
Topic Starter
Berichten: 11

Getakeld bij niet zichtbaar bord

#1 , 02 mei 2012 11:45

Beste allen,


Gisterenavond laat kwam ik terug van een lang weekend zee, en parkeerde ik m'n auto in één van de nabijgelegen straten.
Toen ik vanmorgen wilde vertrekken, zag ik m'n auto op een takelwagen staan.

De dépanneur was vriendelijk genoeg om 'm er nog af te halen (spaarde hem ook een rit uit, want er moest nog een wagen getakeld worden).
Bleek dat er een verplaatsbaar "verboden te parkeren" bordje stond, dat echter naast een bestelwagen stond, waardoor het niet zichtbaar was als je er met de wagen voorbijreed.
De politieagent die de takelwagen belde, gaf toe dat het bord slecht zichtbaar was, maar gebruikte als argument dat het bord er al wel een paar dagen stond.

Het gaat om een verplaatsbaar parkeerbord, waarop de dagen "2/5 - 3/5" vermeld staan, met een stukje plakband eronder dat het voor de volgende 30m geldt, en met een pijl omhoog eronder.
Er staat echter geen "eindbord", dus met pijl omlaag, dertig meter verder. Als dat er wel had gestaan, had ik het bord gezien, en was ik er sowieso niet blijven staan (zeker omdat ik op het stuk te voet naar huis nog twee vrije parkeerplaatsen dichterbij zag).
Wordt een dure grap: 50€ voor de boete, en 180€ (of zelfs 230€, dat was me niet duidelijk) voor het takelen.
Ik heb normaal geen probleem met het betalen van boetes, aangezien ze te vermijden zijn door gewoon wat regeltjes te volgen, maar als dit kan, impliceert dat dat je telkens je parkeert, x-aantal meter (in deze bijv. al 30) in elke richting moet wandelen om te checken of er nergens een verkeersbord achter een auto of bestelwagen verscholen staat.

Enkele vragen daarbij:

1) Heb ik daar verhaal tegen? Zo'n bord moet toch goed zichtbaar opgesteld staan?
2) Moeten zulke borden niet altijd in paren komen, dus eentje om begin en eentje om einde aan te duiden?
Zeker aangezien deze, zoals hier, aan het zicht onttrokken kunnen worden, wat bij een gewoon verkeersbord minder snel zal gebeuren.
3) Minder relevant, en meer ter informatie: als er geen uur op vermeld staat, vanaf welk tijdstip geldt zo'n bord dan?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher
Berichten: 483

#2 , 02 mei 2012 12:06

2) Moeten zulke borden niet altijd in paren komen, dus eentje om begin en eentje om einde aan te duiden?
Neen, dan geld het verbod gewoon tot het eerste kruispunt.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 02 mei 2012 12:30

opdracht is gegeven door de politie, dus de takelkosten vallen in eerste instantie op hun.

tevens zou u volgend artikel kunnen aanhalen uit de wegcode:

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


als de agent al zegt, dat door de bestelwagen het bord niet duidelijk zichtbaar is, vraag ik mezelf af welk artikel hij in het pv zal weerhouden . . .


als ik de wegcode iets of wat begrijpt, zou zelfs de vermelding "30m" door middel van een stuk plakband niet eens volgens de regels zijn, men zou gebruik moeten maken van zoiets:

Afbeelding

Reclame

kleineT
Topic Starter
Berichten: 11

#4 , 02 mei 2012 12:59

Kingfisher: bedankt, klopt in deze sowieso ook, kruispunt na 30m.
Drone: bedankt.
Ivm takelkosten, ik zou wel een aparte factuur gaan krijgen van D2000, volgens depanneur en politie. D2000-factuur binnen een maand of 2, PV binnen een week of 2. Best achterkant invullen en foto's bijvoegen dus.
Het bordje bevat enkel de pijl, met daaronder een plakband met daarop 30m geschreven. Heb een foto maar kan die niet uploaden.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 02 mei 2012 13:23

Achterkant van bord is oranje dus bij uitstappen te zien dat er een parkeerverbod is/staat.
De bestelwagen die voor het bord staat moet door de politie ook in overtreding genomen worden want voor een 'laag' bord mag men niet parkeren ..20 meter vrijhouden.
lees
1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.
De verkeersborden E1 en E3 gelden op de rijbaan en op de berm.
U bent eveneens in overtreding genomen vermoed ik.
Wel dan zal politie navraag doen of u de takeling al betaald hebt. Indien niet betaald dan wordt het PV door openbaar ministerie(parket) overgemaakt aan de rechtbank (via dagvaarding)
Een minnelijke schikking is maar mogelijk als er geen kosten zijn ( dus de verplaatsingskosten)

kleineT
Topic Starter
Berichten: 11

#6 , 02 mei 2012 14:56

Franciscus: bedankt. Vermoed idd dat ik in overtreding genomen ben, lijkt me logisch.
Wist niet dat je 20m moest vrijhouden. Zou interessant zijn voor de stadskas moesten ze dat consequent gaan bestraffen.
De oranje achterkant: toch niet zo goed zichtbaar in het donker in de zijspiegel. Maar ik begrijp je/het wettelijke punt.

Je laatste stuk begrijp ik niet helemaal: agent zegt me dat PV komt (voor de overtreding) binnen 2 weken, depanneur stuurt factuur binnen 2 maanden.
Of geeft de depanneur binnen 2 maanden de factuur door aan de politie? Of bedoel je dat ik niet kan schikken met de depanneur met als argument "jamaar je hebt me niet getakeld, dus ik betaal niet de volle pot"?

Turaki
Berichten: 6870

#7 , 02 mei 2012 14:59

Wel dan zal politie navraag doen of u de takeling al betaald hebt. Indien niet betaald dan wordt het PV door openbaar ministerie(parket) overgemaakt aan de rechtbank (via dagvaarding)
Takeldienst mag toch niet rechtstreeks factureren? Wat als politie daarna nog een factuur opstuurt?

Enkel indien u toestemming heeft van de politie (of, voor burgerlijke zaken, hoofdaannemer) mag u aan de takeldienst (of onderaannemer) betalen. Geen contract met takeldienst, dus geen verplichting om te betalen.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 02 mei 2012 20:00

Verslag comité P jaar 2000:
Naar aanleiding van feiten oa te B is er landelijk door college PDG een omzendbrief verzonden.
Overtreder krijgt een bon mee en kan auto gaan afhalen. Indien de kosten daar betaald worden zal politie een minnelijke schikking opstellen ...indien niet betaald stelt politie een gewoon PV op.
Betrokkene zal dan door OM worden gedagvaard voor de boete en de kosten.
Indien bestuurder per plaatse komt en voertuig is nog niet getakeld dan worden er enkel verplaatsingskosten aangerekend en een PV opgesteld.


13. Takelen
13.1. Vaststellingen
Er werden heel wat klachten ingediend voor het onrechtmatig takelen van voertuigen. Soms werd vastgesteld dat er takelingen werden gevraagd wanneer het niet nodig was.
De signalisatie die tijdelijke situaties weergeeft, wordt vaak te laat geplaatst en de weggebruikers kunnen zich hieraan bijgevolg niet aanpassen. Hun voertuigen worden evenwel naar een autobewaarplaats gesleept.

De verkeerde interpretatie van richtlijnen maakt bepaalde bevoegde agenten al te ijverig. Ze gaan sowieso over tot takeling van het voertuig terwijl de bestuurder van het voertuig reeds vóór de takelwagen ter plaatse is of verplichten de bestuurder de verplaatsingskosten voor de takelwagen ter plaatse te betalen, vooraleer hij opnieuw achter het stuur kan gaan zitten. Indien hij weigert te betalen, wordt de bestuurder in sommige gevallen niet alleen verhinderd om opnieuw bezit te nemen van zijn voertuig maar gebeurt het dat hij wordt meegenomen naar de politiepost en gedurende enkele uren wordt opgesloten omdat hij onrust op de openbare weg heeft veroorzaakt!

Wanneer een voertuig bijvoorbeeld in beslag wordt genomen omdat het niet is verzekerd, wordt weggesleept en gedurende weken in bewaring wordt gegeven bij een takeldienst, gebeurt het nog te vaak dat de politieambtenaren geen maatregelen treffen om het parket hiervan geregeld op de hoogte te stellen. De kostprijs voor de bewaring kan dan hoger zijn dan de handelswaarde van het voertuig.

Verscheidene gemeentes hebben een ‘taks’ ingevoerd en stellen zo een verplichting in tot betaling van een som, die erg verschilt naar gelang van de entiteiten, bovenop de takelkosten en de eventuele boete.

Verscheidene dossiers hebben eveneens betrekking op takelingen uitgevoerd als gevolg van de ontdekking van gestolen voertuigen. In dergelijke gevallen, laten politieambtenaren vaak na de eigenaars van de teruggevonden voertuigen hiervan onmiddellijk op de hoogte te brengen; waardoor de voertuigen gedurende verscheidene dagen, weken zelfs, in bewaring blijven bij de takeldiensten; wat aanzienlijke en ongerechtvaardigde kosten met zich brengt.

Overtreders stellen zich vragen bij de wettelijkheid van praktijken waarbij het factuurbedrag van de takeldienst lager is wanneer deze ter plaatse en contant wordt betaald. Wat te zeggen over politieambtenaren die geen processen-verbaal opstellen opdat de betrokken burger niet nog meer misnoegd zou zijn?

13.2. Reglementering

Artikel 4.4. van het koninklijk besluit van 1 december 1975 [26] houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het koninklijk besluit van 28 december 1950 houdende het tarief in strafzaken – artikelen 42, 43 en 62 regelen deze kwesties.

13.3. Toelichting

Diverse omzendbrieven van de parketten regelen het gedrag van de bevoegde agenten wanneer deze worden geconfronteerd met situaties waarbij voertuigen het verkeer hinderen of in gevaar brengen of met kosten moeten worden in beslag genomen [27] .
Op het terrein verschilt de toepassing van deze omzendbrieven echter van de ene politiedienst tot de andere.

De onderzochte klachten hebben meer bepaald betrekking op bepaalde geografische streken. Het gebrek aan uniformiteit in de toepassing van de voorschriften die deze materie regelen, roept in de geest van de eigenaars van getakelde voertuigen nog vaak de idee op dat politieagenten een percentje krijgen op de geïnde bedragen of dat ze optreden in het voordeel van de gemeentekas.

De keuze van de takeldienst, wanneer die aan de optredende bevoegde agenten wordt overgelaten, wordt eveneens in vraag gesteld en vormt een motief tot vermoeden van belangenneming. Wanneer voertuigen worden getakeld, zelfs weldoordacht maar zonder dat ze zich in overtreding bevonden, worden de kosten voor de weghaling en de bewaring van de eigenaars gevorderd terwijl deze, normaal gezien, integraal door de vorderende overheid of hun verantwoordelijken zouden moeten worden gedragen. Er is eveneens het probleem van het onrechtmatig in bewaring houden [28] van voertuigen door de takeldiensten die door de politie werden gevorderd, waarvoor tot op heden in de praktijk geen oplossing is gevonden.

Zou de federale wetgever zich niet over deze problematiek moeten buigen?

daboytommy
Berichten: 49

#9 , 05 mei 2012 17:13

volgens mij als het bord onvoldoende zichtbaar was door een fout van een andere chauffeur. Dan dien je een klacht neer te leggen bij de politie tegen die bestelwagen die te dicht stond en dus de oorzaak is van de onzichtbaarheid van het bord om jou kosten terug bij te vorderen.
De gemeente ging niet in de fout als het bord verder correct stond geplaatst.

artemis
Berichten: 3294

#10 , 05 mei 2012 18:38

En wie controleert of iemand het bord niet verplaatst heeft? Gebeurt constant.
Het gaat om een verplaatsbaar parkeerbord, waarop de dagen "2/5 - 3/5" vermeld staan, met een stukje plakband eronder dat het voor de volgende 30m geldt, en met een pijl omhoog eronder.
Het optreden van de politie wat dit betreft is in het algemeen op zijn minst onvoorspelbaar.
Politie heeft voor ons ooit geweigerd te laten takelen bij een verhuis omdat het blauwe onderbord met datum en uren het parkeerverbodsbord met een centimeter overlapte. "Was niet reglementair" volgens hen.
Als men daaruit zou afleiden dat alle niet 100% reglementaire tijdelijke parkeerverbodsborden genegeerd mogen worden (en dat zijn er heel veel want ik let er sindsdien altijd op) dan speelt men wel een gevaarlijk spel...

MonaLux
Berichten: 8

#11 , 15 mei 2012 08:46

Ik heb afgelopen weekend hetzelfde meegemaakt.

In woon in Antwerpen Centrum, na een dag werken thuiskomen en nog ellendig lang een plaats zoeken tussen alle tijdelijke parkeerverboden in de buurt vind ik uiteindelijk een plaats waar iemand wegrijdt. In die buurt wordt nogal veel geparkeerd zoals het niet mag, ik let er altijd op! Maar nu stond er blijkbaar ook een bord achter zo’n bestelwagen. Hij mag er soieso niet parkeren laat staan voor een bord.
Dus zo fier als wat dat ik toch een correcte plaats vind kan ik eindelijk mijn wandeling naar huis verder zetten. Cameratas, laptop, statief, tas en winkeltas onder de arm.

Volgende morgen na een week werken wil ik graag eens iets anders doen en mijn auto is gewoon weg. Ben je wel zeker dat hij hier stond? Nee na die wandeling van gisteren weet ik dat echt niet. Getakeld om 6.15u voor een braderij waar ik als buurtbewoner zelfs niets van wist.

Auto is dus getakeld en plots alle borden zichtbaar. En dan begint het, zonder auto naar de politie om daarna nog helemaal naar Hoboken te gaan.

Ik heb nergens iets betaald. Maar er tegen in gaan zou niets helpen dus ik zal het nu toch nog maar betalen. Want het komt erop neer dat ik het bord niet heb gezien. Echt fijn dat ze u zo kunnen hebben liggen. Ik ben benieuwd hoeveel mensen achter en tussen auto’s gaan kijken of er nieuwe borden staan in hun eigen buurt. Blijkbaar mag je ook maar 8u parkeren aan 1 stuk. Dus zal ik voortaan rond 3u even opstaan om mijn auto te verzetten.

Conclusie, mijn auto die ik voor 90% gebruik voor het werk kost me nu 180+50 euro waarvoor ik lang mag werken om over te houden. En dat door iemand die parkeert en er zich niks van aantrekt en hoogst waarschijnlijk zelf geen boete heeft. Op dezelfde plaats waar ik stond, net erachter op een mindervalide plaats staat dan vandaag een aanhangwagen… Daar heb ik nog alle moeite gedaan om net niet op een mindervalideplaats te staan.

Ik zal het dan omschrijven zoals iedereen het mij zegt, pech, maar dat gebeurd hé

Edit:

Als aanvulling wil ik er graag nog bij vermelden dat ik ooit bij de politie op kantoor zat om een klacht in te dienen omdat iemand dronken tegen mijn wagen reed en vluchtmisdrijf pleegde. Zonder resultaat.

Maar tijdens dat gesprek kreeg de inspecteur telefoon ivm een fout geparkeerd voertuig en een vrachtwagen die niet kon passeren. Inspecteur was een vriendelijke man maar had als reactie: brengt het voertuig een onveilige situatie mee? Nee dat niet. Dan kan ik niets doen.

Mijn wagen is getakeld voor een braderij, op die plaats was geen braderij enkel een bufferzone op 50m van de braderij af.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 26 jun 2012 20:11

Op dezelfde plaats waar ik stond, net erachter op een mindervalide plaats staat dan vandaag een aanhangwagen… Daar heb ik nog alle moeite gedaan om net niet op een mindervalideplaats te staan.
Is die parkeerplaats voor gehandicapten aangeduid met borden ?
Die borden heffen dan een eerder geplaatst parkeerverbod op ...

Als de parkeerplaats voor gehandicapten ligt tussen de plaats waar het tijdelijke parkeerverbod stond, en de plaats waar u geverbaliseerd / weggetakeld bent, dan gold dat parkeerverbod er bijgevolg niet meer ...


In Lier zetten ze vaak tijdelijke parkeerverboden vlak voor een vast bord E9 dat een parkeertoelating aangeeft ... :lol:
Ik parkeer daar dan vrolijk pal achter de E9.
Fotootje met de smartphone van de situatie, en hup weg.
Takel of verbaliseer maar ...

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#13 , 26 jun 2012 21:43

Enkele jaren geleden overkwam me hetzelfde. Mijn auto werd weggesleept aan mijn werk. Men beweerde dat er borden waren gezet door de groendienst opdat die de straat zouden kunnen vegen. Ik heb echter geen bord gezien en denk dat iemand het tegen een muur moet gezet hebben, bv. een buurtbewoner (straat in kwestie is zeer smal en ook voetpaden zijn niet breed). Ik had echter geen verhaal ... de gemeente steunde de groendienst (die me nochtans had zien aankomen en me eigenlijk even had kunnen aanspreken, maar dat uit gemakzucht naliet) ... Mijn auto kreeg ik sowieso niet mee van de takeldienst zonder te betalen en ik had die nodig dus kon me niet permitteren die te laten staan. Een buurtbewoner beweerde dat ik het bord had bekeken maar deed dit vermoedelijk enkel uit wraak omdat er veel niet-bewoners (werknemers en cursisten van de school waar ik werkte) voor hun deur kwamen staan.

Ik heb het toen niet aangevochten omdat ik weinig kans op slagen had. Iedereen beschermde iedereen.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 26 jun 2012 22:32

@mapleleiah........ik dacht niet dat groendienst bevoegd is OM verkeersborden te zetten. Was er een lijst opgesteld van voertuigen ter plaatse bij het plaatsen van de verkeersborden.


Heb ik ergens anders ook reeds geschreven.
Een takelbedrijf heeft GEEN retentierecht indien een voertuig door hen in opdracht van de politie wordt getakeld bij overtreding
Takelbedrijf MOET uw wagen vrijgeven. Indien niet politie ter plaatse laten komen.
Procedure in het kort.
U krijgt bij politie eerst document inzage overtreding nadat dit correct is ingevuld dus geweten wie bestuurder is.
Voertuig wordt enkel teruggegeven aan houder van de nummerplaat. of zijn wettelijke afgevaardigde.
Deze krijgt document op voertuig op te halen bij takelbedrijf.
U hebt de keuze ofwel betaald u de kosten en dan KAN het OM u een minnelijke schikking voorstellen ....want er zijn GEEN openstaande kosten.
Ofwel betaald u niet ... dan kan het parket u GEEN minnelijke schikking voorstellen gezien er nog kosten zijn te betalen.
Zaak wordt dan verwezen naar politierechtbank en daar zal u veroordeeld worden of niet tot geldboete, intrekken rijbewijs, gevangenisstraf (nu ja) EN de TAKELkosten...
Maar het takelbedrijf zelf kan u NIET verplichten om te betalen. Daar zijn uitspraken genoeg over. Er zijn trouwens al takelbedrijven veroordeelt tot betalen van een schadevergoeding (vervangwagen).
(vaststelling door DW kan ook handig zijn)
Indien het een administratieve takeling betreft hoeft u NOOIT te betalen en krijgt u ook geen PV inzake inbreuk wegcode.

Naar aanleiding van verslag comité P heeft college Procureurs Generaal bij mijn weten een omzendbrief inzake takelen opgesteld.
Mocht ik nog iets vergeten zijn ....

MonaLux
Berichten: 8

#15 , 29 jun 2012 10:22

@Inazuma

Ja er hangt duidelijk een bord! Dat ik daar niet aan heb gedacht.. toen ik mijn beklag ging doen bij de politie zeiden ze daar vol zelfvertrouwen:

"Je weet toch dat een bord geldt tot het volgende kruispunt? Er hoeft helemaal geen bord te staan met einde parkeerverbod." Ze weten zelf niet dat hun eigen bord niet meer van toepassing was.

Helaas heb ik reeds betaald.

update:

Is het mogelijk om nu alsnog een bezwaarschrift in te dienen, 2 maanden later? De boete is betaald, de takelkosten pas in augustus. Er hangt wel degelijk een bord dat toelaat om te parkeren voor mindervaliden voor een kleine afstand. En mijn wagen stond net na de mindervalideplaats. Is het tijdelijk parkeerverbod dan bij wet niet meer geldig? Ook al staat er verderop een bord om het einde van het verbod aan te duiden?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”