gepakt met halve rijbewijs

burakkonak
Topic Starter
Berichten: 31

gepakt met halve rijbewijs

#1 , 29 apr 2012 00:29

Hallo

flikken hebben mij gezien toen ik autos aan het inhalen was op het volle lijn
ik moest verklaring gaan geven , en nu heb ik aanvankelijk proces verbaal gekregen maar er staat niks over boete enz..
ik was met 110 aan het rijden waar ik 70 mocht rijden en ik heb 3 autos ingehaald zonder mij kenbaar te maken met pinkers
nu wil ik eigenlijk weten wat de gevolgen gaan zijn
ik heb halve rijbewijs cat b(36 maanden) en het is een derde graads overtreding .

hoeveel euro boete zal ik krijgen ??
en kan ik mijn volle rijbewijs nog gaan halen ? ik had al een afspraak op 6 augustus gaat dat dan vervallen ?
en moet ik op rechtbank verschijnen , en hoelang zal da duren ?

mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ippa
Berichten: 174

#2 , 29 apr 2012 12:01

Dergelijke overtreding wordt politierechtbank en met zekerheid opnieuw alle testen voor rijbewijs.

burakkonak
Topic Starter
Berichten: 31

#3 , 29 apr 2012 16:51

krijg ik dan een flinke rijverbod ? 2 jaar ofzo

Reclame

ippa
Berichten: 174

#4 , 29 apr 2012 20:11

Misschien beperkt rijverbod van 1 maand; maar alle examens opnieuw.
Je beseft toch zelf dat je een heel gevaarlijke situatie op de weg creëert door uw rijgedrag? De politierechter oordeelt dus in die zin.

burakkonak
Topic Starter
Berichten: 31

#5 , 30 apr 2012 00:03

ja hoor ik besef het wel ...

maar wat kan ik eigenlijk verwachten qua boete enzo ?

lilly1984
Berichten: 4

#6 , 30 apr 2012 00:34

als je voor de politierechtbank verschijnt al dan niet met advocaat, zal de rechter je naar voren roepen
en eerst luisteren naar jou versie van de feiten, afgaande op jou verhaal kan hij de boete bepalen en het
rijverbod, de meeste boetes worden dan vermenigvuldigt met 5,5 en je zal voor de gerechtskosten moeten
opdraaien ook.
in jouw plaats zou ik zeker zelf verschijnen, heb ik ook gedaan vorige donderdag en de rechter was redelijk
mild.

burakkonak
Topic Starter
Berichten: 31

#7 , 30 apr 2012 01:13

ja dat ga ik ook doen maar het zal wel ne jaar dure voor da ik ga verschijnen ik heb nog gistere die process verbaal gekregen

lilly1984
Berichten: 4

#8 , 30 apr 2012 02:21

soms duurt het langer dan een jaar ook, het hangt af hoe vlug ze waarschijnlijk de dossiers behandelen

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 30 apr 2012 07:33

Welke artikels staan er vermeld op het PV?

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 30 apr 2012 07:57

vermenigvuldigt met 5,5
mild.
Dat wordt nu vermenigvuldigd met 6.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 30 apr 2012 07:59

ja hoor ik besef het wel ...

maar wat kan ik eigenlijk verwachten qua boete enzo ?
Dat is onmogelijk in te schatten : dat hangt af van de rechter.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 30 apr 2012 10:41

vermenigvuldigt met 5,5
mild.
Dat wordt nu vermenigvuldigd met 6.

hangt er vanaf wanneer de overtreding is begaan

j.demoor
Berichten: 10360

#13 , 30 apr 2012 13:45

“Art.72.2.Een doorlopende streep betekent dat het iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden...“(1 december 1975 Wegcode).

“Art.3.De overtredingen op de hierna vermelde bepalingen zijn overtredingen van de derde graad in de zin van art.29,§1,tweede lid van de wet betreffende de politie over het wegverkeer...45°...art.72.2...” (30 SEPTEMBER 2005. - Koninklijk besluit tot aanwijzing van de overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer).

“Art.29.§1...al.2.Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30euro tot 500 euro...” (16 maart 1968 Wet betreffende de politie over het wegverkeer)

“Art.11.2.Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt:...De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43...blijven van toepassing...“(Wegcode).

“Art.29...§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro...De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :- het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :- het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.”(16 maart 1968 Wet betreffende de politie over het wegverkeer ).

“Art.13.Alvorens een maneuver of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is...”(Wegcode).

“Art.29...§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro...”.”(16 maart 1968 Wet betreffende de politie over het wegverkeer ).

“Art.1...dat de geldboeten...met vijftig decimes is verhoogd...“(5 maart 1952 Wet betreffende de opdecimes op de strafrechtelijke geldboeten).
’met vijftig decimes verhoogd’ = x [(10+50)/10] = x 6.

“Art.29.Bij iedere veroordeling tot een criminele of correctionele hoofdstraf spreekt de rechter de verplichting uit om een bedrag van 25 EUR te betalen als bijdrage tot het Fonds. Dit bedrag is onderworpen aan de verhoging voorzien in de wet van 5 maart 1952 betreffende de opdeciemen op de strafrechtelijke geldboeten”(1 AUGUSTUS 1985. - Wet houdende fiscale en andere bepalingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

burakkonak
Topic Starter
Berichten: 31

#14 , 03 mei 2012 15:26

Art.16.4.2
Art.16.6
Art 16.4.1
Art 6
Art 16.6
Art 16.4.1
Art 6.1

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 03 mei 2012 17:22

Allemaal overtredingen 1e graad (tenzij ik iets gemist heb). Onmiddellijke inning 50€, minnelijke schikking 60€, indien gedagvaard 55 tot 1375€, normaal geen verval tot recht van sturen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”