Ik weiger te betalen

eric 81
Topic Starter
Berichten: 9

Ik weiger te betalen

#1 , 26 apr 2012 21:41

Hallo iedereen,

Ik ben hier nieuw en vraag me af wat ik tegen de politie kan inbrengen.
Om een lang verhaal kort te maken, op een mooie ochtend in Juni 2009 stap ik naar mijn auto om naar m'n werk te rijden, en blijkt dat die er niet meer staat.

Er was de dag voordien een opruimactie geweest, en klaarblijkelijk stond mijn stalen ros in de weg..

Toen ik mijn auto daar enkele dagen voordien geparkeerd heb stonden er nergens borden 'opruimactie' of 'verboden parkeren van.. tot.. '
Ik heb ook geen brief in de bus gehad van de stad Leuven (ik woon zelf in Zemst, maar was dus enkele dagen in Leuven gebleven)

M.a.w. kon ik op geen enkele manier weten dat ze hier gingen opruimen. Zoals ik het zie zouden ze mij een vergoeding mogen betalen om ervoor te zorgen dat ik als kleine zelfstandige mijn afspraken die dag niet kon nakomen! Trouwens ik heb zelf al opruimacties in Leuven georganiseerd, als er een auto in de weg staat mis je enkele vierkante meters grond.. wat een ramp hé..

Het bedrag is sindsdien al enkele keren naar boven gegaan, en vorige week kreeg ik een brief van Ethias verzekeringen om alsnog te betalen, en deze brief z.s.m. aan mijn verzekeraar over te brengen. Gaat zo'n geval altijd naar de rechtbank? Moet ik gewoon blijven afwachten..?

Alle advies is welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 26 apr 2012 21:53

Is er PV opgesteld door de politie?
Normaal wordt een lijst bijgehouden van wagens( nummerplaten) die al ter plaatse stonden VOOR het plaatsen van de borden.
Dat u de borden niet gezien hebt is geen argument.
U zal (in principe dan een veroordeling voor de politierechtbank oplopen En de kosten van het takelen).

U beslist niet over het verloop van de actie die de overheid heeft te doen.
Trouwens u weet blijkbaar ook niet wat de werkelijke reden van het takelen was...
Dus graag wat meer info.
Indien geen PV wat dan wel?
Wat komt Ethias in het verhaal doen?

eric 81
Topic Starter
Berichten: 9

#3 , 26 apr 2012 22:27

Bedankt voor je antwoord Franciscus,

Ik heb even de papieren opgezocht, het is een 'Pro Justicia' Afschrift (is dit hetzelfde als een PV?) Art. 5+70.2.1.1 E1 KB 01.12.1975 Inbreuk 1ste graad
en 3 overschrijvingsaanmaningen.
eerste overschrijving is 115 euro
tweede 120 euro
derde 132,50 euro
De Ethias brief heeft het over een 'schadegeval' van 115 euro, ze treden op in het belang van de stad Leuven (rechtsbijstand)

En Nee het is niet dat ik de borden niet gezien heb, deze stonden er zeker nog niet toen ik de auto parkeerde. Ik heb de auto geparkeerd VOOR ze die borden geplaatst hebben.
Dus hebben ze normaal gezien een lijst waar mijn nr plaat op staat? Kan ik die opvragen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 26 apr 2012 23:52

Normaal bijgehouden bij de dienst die de borden plaatst.
Politie vraagt daar op welke wagens er staan alvorens ze takelen.
Copie van takellijst wordt dikwijls bijgevoegd als er een niet akkoord ( bezwaar is).
Maar er zijn twee zaken.
Normaal een PV is een overtreding en dan heeft een verzekeringsmaatschappij er niets mee te maken.
Dat is een zaak van het parket. Indien u niet betaald wordt u voor de rechtbank gedaagd en veroordeeld tot de boete EN de kosten ( in dit geval de takelkosten).
Indien u akkoord gaat betaald u de takelkosten en kan de politie een Onmiddellijke Inning bij wijze van Minnelijke Schikking voorstellen. U krijgt de takelbon mee betaald de takeling en daarna de OI.
Indien u niet akkoord gaat krijgt u ook de takelbon ( er is geen retentierecht ) maar dan wordt het PV doorgestuurd met uw niet akkoord naar het parket. Bij dit PV wordt in bijlage de lijst bijgevoegd, anders vraagt het parket deze toch op.

Wanneer hebt u de wagen er geplaatst en voor welke periode waren de borden?

eric 81
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 27 apr 2012 00:55

Idd.. vreemd dat een verzekeringsmaatschappij mij dit stuurt.
Ze spreken ook over een schadegeval..? er staat ook in:
'volgens de inlichtingen bent u aansprakelijk voor de schade. Als bijlage vindt u het bewijs van deze schade'. En dat is dan een factuur van de takelkosten.
Is dit een vergissing, of de normale gang van zaken vraag ik me nu af.
Mijn wagen stond er enkele dagen op voorhand al. Ik heb die borden dus nooit gezien.
Maar aangezien ik daar regelmatig te voet voorbijkwam had ik wel iets opgemerkt moesten deze enkele dagen op voorhand er gestaan hebben.

Komt dit sowieso voor de rechtbank, of is er nog kans dat dit vanzelf verdwijnt? Het is tenslotte al van midden 2009..

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 27 apr 2012 08:10

Verzekering zal optreden om takelkosten terug te vorderen (financiële schade gemeente).

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 27 apr 2012 10:35

En Nee het is niet dat ik de borden niet gezien heb, deze stonden er zeker nog niet toen ik de auto parkeerde. Ik heb de auto geparkeerd VOOR ze die borden geplaatst hebben.
Dus hebben ze normaal gezien een lijst waar mijn nr plaat op staat? Kan ik die opvragen?
Dan zal je zeker niet goed gekeken hebben.
Reeds minstens 4 weken vooraf wordt er in de media melding gemaakt in welke straten van Leuven er een "Veegaktie" zal plaatsvinden (met media bedoel ik diverse lokale publiciteitskrantjes, info Leuven en eveneens te vinden op de officiele site van de stad. Dan worden er ook nog eens grote borden geplaatst waar je niet naast kan kijken, samen met de kleinere E3 bordjes met de nodige onderborden.

http://www.leuven.be/leven/mobiliteit-o ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Gewoonlijk probeert de politie de verkeerd gestalde voertuigen toch nog weg te krijgen door de eigenaars ervan op te bellen, of aan hun deur te gaan bellen als ze in de buurt wonen.
Mogelijks is hun telefoontje bij u thuis in Zemst terechtgekomen, en was er geen antwoord, en vermits je officieel niet in de buurt woonde kon men er ook niet gaan aanbellen.

Deze veegaktie betreft meer dan alleen maar wat afgevallen bladeren of papiertjes bijeenvegen. Ook de wegmarkeringen worden aangepakt, en eventueel losliggende stoeptegels worden herlegd.

eric 81
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 27 apr 2012 13:03

Mava,

De oranje borden heb ik ondertussen ook al gezien. Daar kan je idd niet naast kijken, en zoals ik al zei ben ik daar enkele keren voorbij gewandeld. Dus moesten die er toen gestaan hebben zou ik ze zeker gezien hebben. Verder ben ik dikwijls voor langere periodes in het buitenland, wat ik van media kan volgen beperkt zich meestal tot het online nieuws.. Je kan van mensen toch niet verwachten dat ze zich telkens informeren naar opruimacties als ze parkeren?

Op die link staat duidelijk dat ze die borden 'daags voordien' plaatsen. Dat zouden ze wel enkele dagen op voorhand mogen doen! Niet iedereen gebruikt zijn auto dagelijks.

Trouwens ik ben het meer dan beu dat de overheid zo gemakkelijk geld steelt van de hardwerkende mens! Wij slikken allemaal veel te veel, een beetje menselijkheid zou wel op zijn plaats zijn.

Enige tips om dit aan te vechten? Ik ben een volledige leek ivm rechtbanken & advocaten..

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 27 apr 2012 13:14

Oranje borden? Ik ken geen (reglementaire) oranje borden betreffende het parkeren en stilstaan. Artikel 5 van de wegcode om u vrij te pleiten?

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 27 apr 2012 13:14

Dat weten we tot hiertoe nog steeds niet.
Ik heb met reden een aantal vragen gesteld.
Van wie kwamen de aanmaningen en op welke dienst zijn rekening moest er betaald worden
Ofwel moet de zaak nog voor de politierechtbank komen, ofwel is het enkel nog het burgerlijke luik.
Die oranje borden zij trouwens niet verplicht.
Wat men plaatst is borden op een voet van ongeveer 1,65m met een oranje achterzijde.
Deze borden verbieden het stilstaan en of parkeren hebben een onderbord en meestal ook pijlen.
Al de rest is bijkomend en niet verplicht...

1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel I: Inleidende bepalingen
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
en
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /253-art70" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Franciscus op 27 apr 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 27 apr 2012 13:17

Gemeente Geraardsbergen gebruikt vierkante oranje borden, met daarop een E3 afgebeeld. Helemaal niet reglementair. Vandaar mijn vraag.

Op een mooie dag ga ik mijn voertuig eens reglementair parkeren, en hen laten opdraaien voor alle kosten (takelen, schade aan mijn voertuig, dag verlof om auto terug te halen,...). Nu nog mijn vriendin overtuigen ...

eric 81
Topic Starter
Berichten: 9

#12 , 27 apr 2012 13:43

Ik heb helaas geen bewijs dat er enkel die oranje borden stonden, dat weet ik ook niet, ik was er toen niet..
Franciscus, de aanmaningen zijn van de Politiezone Leuven, op de overschrijving staat er ook Politiezone Leuven Philipssite.

Alleszins zou het goed zijn om de stad in het vervolg deze borden minsten enkele dagen op voorhand te laten zetten.
Dan zouden meer mensen hun auto gewoon kunnen verplaatsten ipv al dat gezever.
Hoe zou ik dit aan de stad Leuven kunnen voorstelen? Brief schrijven naar..?

Bedankt alvast voor alle info.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 27 apr 2012 16:34

Die grote oranje borden staan er soms al een 1 week vooraf, met de datum waarop de veegaktie zal plaatsvinden. Om reglementair te zijn worden er 1 dag voordien ook de kleine ronde borden E3 geplaatst.
Toevallig heeft er een dergelijke veegaktie 14 dagen geleden plaatsgevonden in mijn straat. Je mag zeker zijn, de avond voordien stond er geen enkel voertuig meer, want die mannen beginnen al om 07.00 Hr.
Als er dan nog wagens staan is de politie snel terplaatse.
Stond u in Leuven centrum (binnen de ring) Dan stond je zowiezo in overtreding, want die hele zone is ook blauwe zone, en dan ook nog eens zone 30.
Je blijft best gewoon weg uit Leuven met uw auto. Op één of andere wijze weten ze u toch van uw centen te ontdoen.

eric 81
Topic Starter
Berichten: 9

#14 , 29 apr 2012 17:53

Het is in 2009 dat idd alles in Leuven blauwe zone geworden is.. maar aangezien we ondertussen al 3 jaar verder zijn kan ik me echt niet herinneren of er toen al een blauwe zone bord stond, of een afbeelding op de grond zoals nu het geval is.

Trouwens net nog op het nieuws, al die boetes die verjaren.. zou dit de reden zijn dat ik enkel de sleepkosten te betalen krijg en geen boete?

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#15 , 01 mei 2012 13:44

Iets dergelijks is me enkele jaren geleden overkomen. Mijn auto werd weggesleept aan mijn werk. Men had "zogezegd" borden geplaatst om te verwittigen dat de schoonmaakploeg zou langskomen en dat auto's op die dag wegmoesten. Ik heb dergelijke borden echter niet gezien en ben er zeker van dat ze er ofwel niet stonden, ofwel door iemand zodanig aan de kant geschoven waren dat ze niet zichtbaar waren op een normale manier. Van de takelaar moest ik achteraf horen dat de schoonmaakploeg mij nog heeft zien aankomen maar heeft nagelaten even te roepen. Een buurtbewoonster heeft valselijk verklaard dat ik naar het bord heb staan kijken ... maar die deed dat vermoedelijk alleen maar uit wraak omdat door bezoekers van mijn werkplaats veel parkeerplaatsen van de bewoners worden ingenomen. Protest had geen zin. Ik heb nog een brief gestuurd naar de gemeente i.v.m. het asociale gedrag van de schoonmaakploeg (die hadden toch even kunnen roepen), maar ook dat leverde niets op.

Ik vrees dat u met uw rug tegen de muur staat.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”