Aanrijding met De Lijn bus 17 mei 2011

EkremS
Topic Starter
Berichten: 1

Aanrijding met De Lijn bus 17 mei 2011

#1 , 25 apr 2012 18:49

Op 17 mei 2011 heb ik een bus van De Lijn aangereden in een stilstaand/aanschuivend verkeer.

Mijn Gsm ging af en zocht het in mijn auto tot ik via de achterkant van De Lijn tot stilstand kwam.
Ik was 18 en had mijn volledig rijbewijs pas 3 weken geleden, nog zeer onervaren maar het "goede gevoel" van een eindelijk volledig rijbewijs hebben was sterker...
Het was een aanschuivend verkeer en mijn snelheid was dus zeer gematigd in een zone van 50, dit ik heb ook later vermeldt in mijn verklaring.


De Lijn Bus had niets van schade mijn auto had frontaal wat schade tot mijn radiator, die onbeschadigd bleef. Waarbij een 20-tal passagieren 1 profiteur kwam dat zij een whiplash had en mij later 1000x bedankte dat zij niet meer moest gaan werken.

Enkele maanden geleden kregen ik een brief waarvoor ik op 30/04/2012 voor de politierechtbank moet verschijnen. Echter werd ik beschuldigd voor de volgende feiten ;

A. als bestuurder van een voertuig op de openbare weg, zijn snelheid niet te hebben geregeld zoals vereist was wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in 't bijzonder de meest kwetsbaren, de weeromstandigheden, de plaatsgesteldheid, de verkeersdichtheid, het zicht, de stat van de weg, de staat of de lading van zijn voertuig; en/of zijn snelheid oorzaak te zijn geweest van een ongeval of het verkeer te hebben gehinderd (art. 10.1.1° ...)

B. als bestuurder van een voertuig op de openbare weg, zijn snelheid niet te hebben geregeld om in alle omstandigheden te kunnen stoppen voor een hindernis die kon worden voorzien (art 10.1.3°...)

C. bij een verkeersongeval dat aan zijn/haar persoonlijk toedoen te wijten is, door gebrek aan voorzichtigheid of voorzorg, maar zonder het oogmerk om de persoon van een ander aan te randen, onopzettelijk slagen of verwondingen te hebben toegebracht aan: ...

Ik krijg hier meer het gevoel dat ze de oorzaak van dit ongeval mijn snelheid gebruiken, alhoewel dit niet zo is.
Mijn verzekering heeft een advocaat aangesteld om "mijn belangen" te verdedigen.

Nu was mijn vraag wat eventueel het vonnis zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 apr 2012 19:47

Mijn Gsm ging af en zocht het in mijn auto tot ik via de achterkant van De Lijn tot stilstand kwam.
!
Dan heb je nog geluk dat ze je niet vervolgen voor GSM gebruik achter het stuur.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 25 apr 2012 19:50

dat is jammer genoeg afwachten op het oordeel van de rechter

het zal de rechter zijn die immers bepaald welke dingen uiteindelijk weerhouden worden en daarop zal dan pas een vonnis geveld worden.


bij elke boete boven de €137,50 (?) komen dan wel extra kosten voor het fonds voor slachtoffers van gelweldaden

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 25 apr 2012 22:52

+ beginnend bestuurder......

Johano
Berichten: 71

#5 , 18 mei 2012 21:08

Beste,

eerst en vooral moet het causaal verband tussen het letsel en uw fout (wat die weze) aangetoond worden. Dit kan via een expertise aan uw wagen/de Lijnbus. Is er toen een schadeconstatering gedaan (aanrijdingsformulier) of heeft u een factuur van reparatie van uw wagen om aan te tonen hoe miniem de schade aan uw voertuig was.

Vertelt u de waarheid aan de rechter en dat de persoon in kwestie is komen bedanken voor het "niet meer moeten werken" (al kan die zeggen dat zoiets sarcastisch was).
Hoe minder constateringen ter plaatse zijn uitgevoerd, hoe slechter voor u.

Laat u de afloop ook even weten door dat op dit forum te posten?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”