Dagvaarding vluchtmisdrijf

Tientje
Topic Starter
Berichten: 4

Dagvaarding vluchtmisdrijf

#1 , 24 apr 2012 13:26

Vorig jaar heeft mijn vriend een verschrikkelijke keuze gemaakt en is daardoor dus nu in de problemen.

Hij heeft nogal een moeilijk verleden, ivm drugs (wiet). Die avond kwam hij van bij mij en had een jointje in zijn auto liggen. Stond er van de afrit controle. Hij is toen in paniek geraakt, omdat hij niet wou gepakt worden op het bezit nu hij eigenlijk zo goed als gestopt is.

Hij paniekeerde en heeft de foute beslissing gemaakt van in een bocht door te rijden en niet te stoppen. Hij heeft daarbij niemand verwond, enkel de salami van de agent en zijn spiegel van de auto. Hij heeft hierbij geen richtingsaanwijzers gebruikt en is door een doorlopende lijn gereden (hoewel dit volgens mij niet zo is, maar er is nieuwe asfalt gegoten en er staan nu tijdelijke lijnen voor de werken, dus nog moeilijk te weerleggen). Diezelfde avond is hij gewoon naar huis gereden, paar minuten verder. 2 dagen nadien stond de politie dan voor zijn deur, ze hadden met een deel van de nummerplaat en kenteken van de wagen zijn identiteit kunnen achterhalen. Hij is onmiddelijk mee gegaan, zelfstandig met de wagen, heeft onmiddelijk bekent en ook zijn verontschuldigingen aangeboden.

De politie had toen gezegd, dat ze het wel begrepen maar dat het een serieuze stommiteit was, ze gingen wel hun pv positief opstellen omdat hij zo goed had meegewerkt en spijt had. Paar maanden later ontving hij dan ook een rekening in de bus van de kapotte salami. Dus ergens was onze hoop dat het hier ook bij zou blijven.

Gisteren ontving hij een dagvaarding, hij moet op 30 mei voor de rechter komen.
Wat hangt hem boven het hoofd? Wij zijn namelijk volop bezig met de bouw van een huis en hij is sinds toen wel erg veranderd. Natuurlijk wachten wij nu bang af voor wat dit met zich kan meebrengen. Moet hij hiervoor een advokaat onder de arm nemen? Wat kunnen de gevolgen hiervan zijn?

Ik hoop dat hier toch iemand is die ons al een idee kan geven.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 24 apr 2012 14:04

Voor welke feiten is uw vriend gedagvaard en voor welke rechtbank?

Tientje
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 24 apr 2012 15:10

Voor de rechtbank van Turnhout.
Ja ik zal straks die brief eens moeten vragen want er staan een aantal punten in, en die zijn nogal moeilijk verwoord. In ieder geval voor het niet pinken, over volle lijn rijden, iets van verzet. Het waren 5 punten.

Ligt dat niet voor de hand voor wat hij moet voorkomen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 24 apr 2012 17:46

Het kan politierechtbank zijn of correctionele rechtbank.
PS misschien goed om de kosten al te betalen maakt ook een goede indruk.

Tientje
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 24 apr 2012 19:54

Ik denk dat correctionele is. Maar die kosten heeft hij onmiddellijk betaald, ik had hem dat ook gezegd!

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 24 apr 2012 20:15

Kijk dat zeker eens na want dan zal het NIET enkel over een doorlopende witte lijn gaan of een vluchtmisdrijf.

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 26 apr 2012 12:01

Als het voor de correctionele is: no way dat dit over een vluchtmisdrijf gaat. Dit is veel ernstiger, het kna zelfs zijn dat het parker het als poging tot doodslag kwalificeert. Inrijden op een politiecotrole....daar wordt op het parket niet mee gelachen.

Tientje
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 10 mei 2012 08:13

Hej allemaal,

Het heeft lang geduurd voor ik het wist maar het is dus politierechtbank van Turnhout.
Kan iemand me al meer helpen?

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 10 mei 2012 17:39

Hej allemaal,

Het heeft lang geduurd voor ik het wist maar het is dus politierechtbank van Turnhout.
Kan iemand me al meer helpen?
Waarvoor werd hij nu exact gedagvaard?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

thomas_son
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 jul 2016 23:13

Wat heeft hij nu gekregen

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 15 jul 2016 07:49

Is 4 jaar geleden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”