Keuring verlopen

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

Keuring verlopen

#1 , 21 apr 2012 08:11

Ik kreeg eerder deze week een aanvankelijk PV in de bus omdat ik gefiltst ben. Snelheid valt wel mee, zal minnelijke schikking worden. Maar daarnaast staat er ook een tweede overtreding vermeld, blijkbaar is de geldigheidsdatum van de technische controle verstreken sinds 1 april. Heb de documenten er eens bijgenomen, ik heb de wagen een kleine drie jaar geleden tweedehands gekocht en die was toen ongeveer een jaar oud, dus inderdaad goed mogelijk dat deze nu zijn eerste keuring moet krijgen na 4 jaar.

Zit nu wel nog met een aantal vragen:
* Waarom krijg ik geen verwittiging dat mijn wagen gekeurd moet worden? Zonder geflitst te worden wist ik dit niet.
* Zal het boetebedrag verhoogd worden?
* Op de site van de autokeuring merk ik dat zij extra factureren bij een verlopen keuringsbewijs, is dit veel en ben ik verplicht om dat te betalen als ik niet verwittigd wordt?
* Welke impact heeft een vervallen keuringsbewijs op mijn aansprakelijkheid bij ongeval o.i.d.?

Zal in ieder geval zo snel mogelijk laten keuren, maar vind dit toch vreemd. Ik dacht dat mijn ouder altijd briefwisseling kregen als hun wagens moesten herkeurd worden.

Alvast bedankt voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 apr 2012 10:57

Normaal krijg je ongeveer 2 maanden voor het vervallen van het keuringsbewijs of ook voor een eerste keuring een groene kaart, waarop vermeld welke de uiterste datum is dat uw voertuig dient gekeurd te worden. Deze kaart komt via de gewone post, en dus niet aangetekend.
Mogelijks is ze verloren gegaan.

Fore
Berichten: 1298

#3 , 21 apr 2012 12:57

verder is de keuring niet verplicht zo een kaartje te sturen
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 21 apr 2012 14:32

Tweedehands dan IS er al een keuring geweest en hebt u toch een (verlopen) keuringsbewijs met de datum?
Niet gekeurd wil ook zeggen niet in regel dus 'kan' uw verzekering moeilijk doen indien er een ongeval is.
Laatste kaartje van keuring is 14 dagen VOOR de keuring bij ons aangekomen maar zoals in de wet staat U moet zich in regel stellen een kaartje is zelfs niet verplicht.

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 23 apr 2012 14:17

De gevolgen voor de verzekering:

Als u morgen een ongeval heeft, als aangetoond kan worden dat een technische storing (deels) de oorzaak is -kale banden, remmen versleten- dan kan de verzekering een deel/alles dat ze betaald heeft van u terug eisen.

Niet gekeurd=niet verzekerd, zo simpel is het bijna.

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 23 apr 2012 18:03

Is zeker niet de eerste keer dat er post verloren gaat ... heb dat hier bijna wekelijks. Zal dus eerstdaags naar de keuring gaan om alles in orde te brengen, en dan zet ik direct wat reminders in Outlook voor de volgende afspraken!

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 01 aug 2012 17:52

Heb dus onmiddellijk na ontvangen van die brief laten keuren ... Vandaag ook de boete binnen gekregen: 170 euro ... Krankzinnig veel geld vind ik dat, zal volgende keer uiteraard op tijd keuren en vanaf ik een flitspaal zie stamp ik tegenwoordig ook mijn rem helemaal de grond in, daarna kijk ik wel eens of ik effectief te snel reed. Afgelopen maand nog 2x geflitst op autosnelweg aan gecorrigeerd 121 km/u ... vraagt wel om een gedragswijziging van mijn kant.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”