2 maand rijverbod alle voertuigen - kan dit omgezet worden ?

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

Re: 2 maand rijverbod alle voertuigen - kan dit omgezet word

#16 , 23 apr 2012 12:24

[quote="Franciscus"]Om te beginnen van wie was de auto.
zoals ik al heb vermeld was de auto van mijn echtgenoot want hij heeft hem aangekocht en het roze formulier stond op zijn naam
Wie heeft de auto daar geplaatst, welke nummerplaat voor en achteraan hingen op het voertuig.
Ik denk de vorige eigenaar van de auto en de oude nummerplaten van mijn echtgenoot hingen aan de auto maar hij wilde nieuwe aanvragen. Hij kwam juist uit een scheiding en zijn nu-ex had de auto verkocht en mijn man heeft de nummerplaten meegenomen;
Waarom is het voertuig bij de moeder op de openbare weg geplaatst. De wet is duidelijk geen voertuig mag in het verkeer worden gebracht zonder inschrijving en verzekering.
Omdat hij daar toen ingeschreven was maar hij is onmiddellijk daarop verhuisd.
Als het voertuig dus OP de openbare weg staat is het in verkeer gebracht.
U zal dus ook vervolgt worden wegens geen inschrijving.
Normaal wordt de eigenaar van de wagen gehoord.....
Enkel zijn moeder en de buurvrouw hebben een verklaring afgelegd op het moment van de feiten
U zegt gemaild te hebben .. naar wie of wat.
Naar de politie die de vaststelling heeft gedaan, maar mijn man is nooit op kantoor moeten komen pas in 2011 is de wijkagent hier geweest voor verhoor. Mijn man is moeilijk te bereiken als internationaal vrachtwagenchauffeur
Indien de eigenaar gekend is zal een copie van het PV naar de eigenaar gestuurd worden binnen de 10 dagen NADAT de identiteit van eigenaar is komen vast te staan.
Als de eigenaar gekend is zal deze uitgenodigd en gehoord worden. Tevens zal gevraagd worden wat hij gaat doen en dat hij X dagen tijd heeft om de nodige documenten voor te leggen.
Mijn man heeft enkel en alleen een telefoontje gekregen en daarop heeft mijn man het schrijven doorgemaild van de verzekeraar met de verklaring dat ze de papieren hadden ontvangen en alles zou worden opgestuurd. Maar tussen ontvangen papier en versturen platen zijn ze het dossier kwijtgeraakt
Het is de rechtbank die een verbeurdverklaring uitspreekt niet de politie noch het parket.
Dat u problemen hebt met uw verzekering is niet de zaak van politie noch van parket of rechtbank. U zal zelf ( had zelf) die zaak moeten rechttrekken. De eigenaar wordt tenslotte gedagvaard voor de politierechtbank. Dit wil zeggen dat u van de rechtbank een brief ontvangt of via deurwaarder dat u voor de rechtbank moet verschijnen.
Ik weet dat problemen met de verzekering noch een zaak is van parket of politie, daar gaat het ook niet om. Wij hebben geprobeerd om alles recht te trekken, maar wij kregen van niemand informatie. En intussen had mijn echtgenoot nog de nodige problemen met zijn ex-vrouw ivm het omgangsrecht en zodoende is dit in de vergetelheid geraakt. En dan heb IK de grote flater begaan om de dagvaardiging te vergeten.
Van al die verschillende instanties krijgt u uitnodigingen ...en dat loopt allemaal mis .... ook met uw verzekering en met uw advocaat???
Hij heeft 1 uitnodiging gekregen om te verschijnen voor de poltierechtbank (zie hierboven) en meer niet. Na ontvangst vonnis heb ik onmiddellijk de raadsman van mijn echtgenoot gecontacteerd en hem alles per mail doorgestuurd. Dit was in februari.
U hebt daarvan toch geschreven bewijs ...nl uw mails en zo dat u WEL aktie ( alleen niet de juiste) hebt ondernomen?
In uw eerste bericht schrijft u toch dat uw echtgenoot een verklaring heeft afgelegd?
Ja in 2011 aan de wijkagent
quote]

Mijn man wil ook zijn straf niet ontlopen, hij beseft dat hij een fout heeft gemaakt, maar hij vindt de straf heel hoog. Dit is gewoon broodroof. Een collega van mijn man, ook vrachtwagenchauffeur reed 90 in zone 50 en kreeg 14 dagen rijverbod maar mocht wel nog met de vrachtwagen rijden. De straf van mijn echtgenoot is zwaarder dan alleen maar die 2 maanden, die bestaat uit werkverlies, hij is de kostwinner van het gezin, financiële problemen... Is dit dan de bedoeling ? Ik dacht dat de persoon in kwestie moest gestraft worden maar niet zijn gezin want dit is hier het geval....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher
Berichten: 483

#17 , 23 apr 2012 14:13

Ik vrees dat er niet veel meer te redden is. Dit zijn de gevolgen van aanmaningen en dagvaardigingen te negeren. En rechters haten veroordelingen bij verstek ("als ze al niet de moeite doen om hun advokaat te sturen....").

Als het een rijverbod is , dan mag uw man zelfs niet met een fiets of paard gaan ("verbod op het besturen van een voertuig of rijdier"). Het vonnis is nu definitief, niemand kan dit nog veranderen, het enige wat je inderdaad nog kan doen, is iets afspreken voor de strafuitvoering, via het parket, maar reken daar ook niet te veel op. Zoals eerder gezegd, de beste moment om de details van de strafuitvoering te bepalen is tijdens het vonnis zelf.

Neem inderdaad ook contact op met de stafhouder van de balie: het missen van een termijn *kan* een objectieve fout van uw advokaat zijn, waardoor *misschien* een schadevergoeding mogelijk is. Maar hier zou ik ook niet op rekenen.

Franciscus
Berichten: 38602

#18 , 23 apr 2012 14:23

Wat ik ook zo moeilijk vind dat de eigenaar van het voertuig nooit verhoord zou zijn..
Nu de wissel van adres kan er ook voor iets tussen zitten.
Ik probeer maar mee te denken ...
Er hingen toch nummerplaten aan het voertuig. Ik neem aan dat de ouder eigenaar zijn nummerplaten meeneemt maar ik vermoed dat uw echtgenoot er dan andere nummerplaten heeft opgehangen.
Klopt dat? Gezien uw eigen uitleg ...en de oude nummerplaten van mijn echtgenoot........ maar op welk adres stonden die nummerplaten??

Rechtbank zal nooit of beter parket zal nooit een zaak voor de rechter brengen als ze de eigenaar niet heeft (laten) verhoren.
Dat zal steeds voor de dagvaarding gebeuren.
Dus in het dossier moet er zo goed als zeker minstens een verhoor van de eigenaar (uw echtgenoot) van het voertuig zitten

Reclame

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#19 , 23 apr 2012 14:29

Dat is het hem juist, hij is 1x opgebeld door een agent maar mijn man zat toen in Frankrijk en de agent zei zelf dat hij beter zou terugbellen als hij thuis was. Mijn man heeft toen gebeld, in het weekend, en de boodschap doorgegeven dat hij moest terugbellen. De persoon die dit dossier behartigde was er niet en later heeft er niemand teruggebeld en daarom heeft mijn man een mail gestuurd om een schriftelijk bewijs te hebben. Hij is nooit op het bureau moeten verschijnen voor een verklaring en heeft dus niets ondertekend. Enkel het bezoek van de wijkagent in 2011, dat is zijn enige verklaring, maar is dit niet wat laat na de feiten ????? Mijn man heeft een PV gekregen zonder zijn verklaring maar wel die van zijn moeder en die buurvrouw.

Franciscus
Berichten: 38602

#20 , 23 apr 2012 21:24

Gezien uw echtgenoot er de nummerplaten van een ander voertuig heeft opgehangen ... is men tot bij hem gekomen als vermoedelijke eigenaar.
En gezien en geloof me vrij er zullen verschillende pogingen gedaan zijn door de politie. Het parket aanvaardt gewoon niet dat er GEEN verhoor is.
Dus er moet hier ook iets zijn gebeurd ...

Mogelijk staat dat wel in het vonnis en zoals reeds gezegd gezien niet opgedaagd is het een verstekvonnis.
Hier kan je tegen in verzet gaan maar best nog niet in beroep...
Echter gezien u blijkbaar WEL een betekening van het vonnis hebt gekregen en daar geen verzet hebt tegen aangetekend........

Oude Belg
Berichten: 3192

#21 , 23 apr 2012 22:32

En alweer het nepargument "dit is broodroof". Broodroof is het opzettelijk en systematisch uitsluiten van mensen die door werkgevers als lastig, opstandig of anderszins ongewenst worden ervaren. Uw echtgenoot heeft een fout gemaakt en de rechtbank heeft een straf uitgesproken. Met broodroof heeft dit absoluut niets te maken. Als ik iemand vermoord, loop ik de kans voor lange tijd in de gevangenis te belanden. Dan ben ik uiteraard mijn werk kwijt. Is dat broodroof? Nadenken aub.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#22 , 24 mei 2012 19:34

Intussen hebben wij nieuws gekregen en zoals reeds gedacht was er aan deze zaak niets meer te doen. Het vonnis blijft zoals het is en mijn man moet 2 maanden zijn rijbewijs afgeven. Hij krijgt ook geen rijbewijs voor enkel de vrachtwagen. Dit heeft heel zware gevolgen, zwaarder dan de feiten eigenlijk. Mijn man moet dit nu melden aan zijn werkgever dat hij 2 maanden niet met de vrachtwagen mag rijden met waarschijnlijk zijn ontslag als gevolg.

Nu is het wel zo dat hij gehoord heeft dat dit rijverbod enkel in België geldt. Nu heeft onze wijkagent gezegd dat hij wel in Frankrijk mag rijden en een kopie van zijn rijbewijs moet bij hebben. Hij rijdt enkel op Frankrijk en is meestal de hele week weg. Zijn werkgever is heel dicht bij de Franse grens. Mijn man heeft hier wel twijfels over of dit effectief wel mag/kan. Heeft hier iemand een antwoord op ?

lohabra
Berichten: 1015

#23 , 24 mei 2012 19:49

Neen, moest het nu andersom geweest zijn, had je een duplikaat gekregen:

Namelijk, op basis van een intrekking door een buitenlandse overheid, kan je hier een duplikaat verkrijgen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Franciscus
Berichten: 38602

#24 , 24 mei 2012 21:59

Copie van rijbewijs is onwettig en ONGELDIG in Frankrijk.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#25 , 25 mei 2012 09:19

Mijn man belde mij zopas op met volgende mededeling. Van een collega-chauffeur die een 3-tal jaar geleden 6 maanden rijverbod gekregen had, kreeg hij de info dat er een commissie bestaat die zich buigt over rijverboden van mensen die effectief hun rijbewijs nodig hebben om hun job uit te oefenen. Je moet blijkbaar een schrijven richten aan deze commissie en zij beslissen dan of je jouw rijbewijs mag gebruiken om je job uit te oefenen. Bij deze chauffeur was dit het geval, hij mocht zijn job als vrachtwagenchauffeur verder uitoefenen. Heeft hier iemand weet van deze commissie en wat het adres is ? Dit zou in Gent moeten zijn. De chauffeur wist niet meer juist waar het was.

lohabra
Berichten: 1015

#26 , 25 mei 2012 12:24

Van een dergelijke commissie, heb ikzelf nog nooit gehoord. Feit is wél, dat u (of uw partner) de rechter daarom had kunnen verzoeken ter zitting:

Artikel 45

De rechter
kan het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.

Wanneer de overtreding met een motorvoertuig werd begaan, moet het verval ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.


De rechter kan op dit verzoek ingaan, maar is dat dus niet verplicht. Soit, vermits de uitspraak er al is, is het ook daarvoor helaas te laat. Sorry.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#27 , 25 mei 2012 12:33

Volgens TS werd het rijverbod gegeven omdat zijn wagen, die op staat stond geparkeerd, niet was verzekerd. Betrokkene had er dus zelfs helemaal niet mee gereden. Omdat hijzelf niet kwam opdagen op de zitting, werd hij dan bij verstek veroordeerd.
Rechters lachen niet met mensen die niet komen opdagen op hun zitting :evil: .

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#28 , 25 mei 2012 12:58

En de raadsman heeft zijn job niet gedaan door te reageren op dit vonnis, maar daar zijn wij vet mee. Hij heeft gewoon de zwaarste straf gekregen voor deze feiten zonder de kans te krijgen om een beperking te vragen. Mijn man wil ook niet onder zijn straf uitkomen. De geldboete zal hij betalen en dat hij met de auto niet mag rijden vindt hij niet erg. Hij zou gewoon nog graag zijn beroep uitoefenen.

Maar het komt mij voor dat er eigenlijk met 2 maten en 2 gewichten gewogen wordt. Als iemand die met het openbaar vervoer naar zijn werk kan gaan dezelfde straf krijgt, is er eigenlijk niets aan de hand. Hij neemt de trein/bus, krijgt op het einde van de maand zijn loon/wedde en na 2 maanden gaat hij/zij zijn rijbewijs opnieuw gaan ophalen en daarmee is de kous af. Alnaargelang het beroep dat je uitoefent valt de straf stukken zwaarder uit bij de ene als bij de andere. Ben je vrachtwagenchauffeur dan is dit een heel ander verhaal.

lohabra
Berichten: 1015

#29 , 25 mei 2012 13:39

De wetgever heeft dus voorzien in dat artikel 45 ....

Als uw raadsman zijn/haar werk goed gedaan had, had hij u hierop kunnen wijzen. Evenals u de raad geven om vooral ook zélf naar de zitting te gaan.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#30 , 25 mei 2012 13:48

Tja, daarvoor neem je advocaat onder de arm. Die hebben ervoor gestudeerd en worden verondersteld de wetten te kennen. Ik zeg niet dat er iets zou zijn veranderd aan het vonnis, maar we zullen het nooit weten. Als gewone burger vertrouw je op deze mensen en denk je dat ze hun job goed doen. Maar als zij dan in de fout gaan, dan sta je daar als gewone burger, kun je nergens terecht. Ze lopen in hun sjieke kostuums en rijden in hun dure wagens maar ik denk niet dat die raadsman ook maar 1 seconde heeft stilgestaan bij de gevolgen voor zijn cliënt. Hij zal deze zomer wel genieten van zijn welverdiende dure vakantie terwijl wij hier in de miserie zitten.

Nu ja, we zullen zien hoe zijn werkgever zal reageren zeker ??? Veel hoop hebben we er niet op....

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”