2 maand rijverbod alle voertuigen - kan dit omgezet worden ?

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

2 maand rijverbod alle voertuigen - kan dit omgezet worden ?

#1 , 20 apr 2012 17:20

Beste,

Alsof we nog niet genoeg miserie hebben.

Mijn man koopt in 2009 een tweedehandsautootje. Hij stuurt de gegevens door naar een verzekeringsmaatschappij. Van de verzekeringsmaatschappij kreeg hij een schrijven dat hij binnenkort de nummerplaten in de bus zou krijgen. Aangezien hij dan is verhuisd is het autootje voor de deur van zijn moeder blijven staan. In de buurt was nergens anders plaats om het te parkeren. Het duurde heel lang vooraleer de nummerplaten toekwamen, zo lang zelfs dat er opnieuw met de verzekeraar contact werd opgenomen om te vragen waar ze bleven. Daar kregen wij de melding dat zij het roze formulier nergens meer terugvonden maar ze zouden verder zoeken.

Een buur die in principe geen last had van dit autootje en heel goed wist van wie het was belde de politie. Die verklaarde dat de auto juist geparkeerd stond maar dat er geen verzekering op dit autootje stond. Dus de auto werd aangeslagen en verbeurd verklaard. De verklaring van mijn echtgenoot en van zijn moeder was van geen belang want hij mocht niet op de openbare weg staan.

Mijn man kreeg een bericht dat hij moest verschijnen voor de rechtbank. Door omstandigheden werd deze datum volledig uit het oog verloren en werd mijn man veroordeeld, bij verstek. Mijn man heeft dan contact opgenomen met zijn raadsman om de zaak in beroep te laten pleiten want hij had 2 maand !!!!!! rijverbod gekregen en als vrachtwagenchauffeur is dit niet doenbaar. De raadsman heeft zijn job niet gedaan en er werd geen beroep aangetekend want de wijkagent stond vandaag aan de deur met de melding dat het vonnis dient uitgevoerd worden. Mijn man krijgt gelukkig nog wat respijt om eventueel naar een oplossing te zoeken.

Bestaat er nog een mogelijkheid om deze schorsing om te zetten naar enkel auto's en eventueel weekends zodat hij zijn job nog kan uitoefenen? Heeft iemand een idee wat wij zouden kunnen doen buiten veranderen van advocaat.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
werner1
Berichten: 110

#2 , 20 apr 2012 17:34

Neen.
Indien u niet akkoord bent met de uitspraak kan u in beroep gaan binnen de wettelijke vastgestelde termijn.
Op de zitting bij de behandeling van de zaak krijgt de overtreder of zijn raadsman steeds het laatste woord, het is op dat moment dat men kan vragen om het sturen enkel verboden te maken voor bepaalde categorie voertuig of bepaalde periode, vb in weekend.
Indien u rechtsbijstand betaalt bij de autoverzekering kon een advocaat uw belangen verdedigen op de zitting.
Voor zover ik weet valt aan de uitspraak niets meer te doen gezien de wettelijke termijn van beroep is overschreden.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#3 , 20 apr 2012 17:41

maar het is wel niet onze schuld dat de raadsman zijn werk niet doet... Ik heb bewijzen van het mailverkeer naar de advocaat onmiddellijk na ontvangst van het vonnis. Dat wil zeggen dat mijn echtgenoot zijn job kwijt is.....

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 20 apr 2012 17:48

Geen voertuig mag zonder verzekering in het verkeer worden gebracht. Niet verzekerde voertuigen worden inderdaad van de openbare weg verwijderd.
Maar het verbeurdverklaren ...dat is na een ganse procedure en duurt makkelijk een maand of 6 EN nadat de eigenaar ten minste een keer of drie door de politie is gecontacteerd.... dus...
bij verstek : dan komt de zaak zo wie zo terug voor dezelfde rechtbank en niet bij een hogere want dat is beroep.

Beroep aantekenen is zinloos gezien een verstekvonnis.
Ik vermoed dat ondertussen het vonnis is betekend ...... en dat ook de verstekperiode nu voorbij is.

uw man krijgt nog wat respijt ???? van wie???? van de politie leg dat dan eens uit

Niet verzekerd .... maar u hebt documenten van de verzekering ..... was door u de premie dan nog niet betaald?

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#5 , 20 apr 2012 18:02

Het autootjes stond op de openbare weg terwijl de verzekering was aangevraagd. De vorige eigenaar had het tot daar gebracht omdat het weg moest. Alles was naar de verzekeringsmaatschappij opgestuurd. Mijn man was echter van plan om het autootje verder te verkopen want door het verhuizen had hij het niet meer nodig. De verzekeringsmaatschappij heeft alles formulieren gekregen hebben daar een bevestiging per schrijven van ontvangen maar plots vonden ze niets meer terug....

Mijn man werd 1 x door de politie van onze gemeente bezocht om nogmaals een verklaring van de feiten te geven. Dit werd dan doorgestuurd. Hij heeft een oproep gekregen om te verschijnen voor de politierechtbank maar er is in die periode zoveel gebeurd op familiaal gebied dat dit volledig in de vergetelheid is geraakt. Hij heeft onmiddellijk nadat hij het vonnis heeft ontvangen alles doorgestuurd naar zijn advocaat om het nodige te doen, maar die heeft dus niets ondernomen.....

Mijn man kon de premie nog niet hebben betaald, hij wachtte nog op de nodige papieren om die te kunnen betalen en aangezien hij toch niet met dit autootje reed had hij er geen erg in dat het daar stond alhoewel ik een paar keer naar de verzekeringsmaatschappij heb gebeld met de vraag waar alles bleef.

De wijkagent is langs geweest en heeft gezegd om dringend te zoeken voor een eventuele oplossing maar dat het wel niet lang meer kan duren. Maar wat kan een oplossing zijn ? Niets dus....

Het is gewoonweg een regelrechte ramp......

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 20 apr 2012 18:18

De auto mocht daar niet staan dus aan het feit zelf kan je niets veranderen.
ALVORENS in het verkeer te worden gebracht .... dus als de papieren niet in orde zijn ......is de eigenaar in fout en verantwoordelijk.
Deze wetgeving heeft een reden.
Verzekering is NIET verantwoordelijk dat de eigenaar een voertuig op de openbare weg zet.

Dus al twee verhoren bij de feiten en nogmaals .... .. dat u dat vergeet daar kan de rechter ook niet aan doen.

Als je naar de verzekering gaat/belt/mailt/faxt ... wel wij hebben vorig jaar gewoon een telefoontje gedaan en de papieren gefaxt. (Daarna de originele opgestuurd).
De volgende dag werd er al een voorlopig (groen) formulier opgestuurd door de verzekering.

Was dat een advocaat via uw (rechtsbijstand)verzekering?
Is er geen mogelijkheid om te vragen het rijverbod uit te voeren tijdens de vakantie?

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#7 , 20 apr 2012 18:29

Mijn man weet ook dat hij in de fout is gegaan dat is niet het probleem. Maar hij vindt de straf wel heel zwaar. Het probleem is dat zijn advocaat hem de kans heeft ontnomen om te vragen om een beperkt verbod op te leggen zodat hij tijdens de week wel nog met de vrachtwagen kon rijden maar niet meer met de auto.

Het probleem is dat zijn werkgever daar niet mee zal kunnen lachen en dat dit een reden is om ontslag wegens zwaarwichtige redenen toe te passen omdat hij niet meer in staat is zijn job uit te oefenen. Hij werkt er nog maar pas sinds februari omdat zijn vorige firma de boel heeft verkocht en de chauffeurs op straat heeft gezet.

Onze wijkagent vroeg ook hoelang en wanneer we in verlof gaan, maar wij gaan maar 2 weken in verlof in juli en dan nog een week eind augustus en dat is te weinig volgens de agent. Daarom mijn vraag hier of er andere mogelijkheden bestaan.

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 20 apr 2012 18:41

Kan je nog in beroep gaan tegen het vonnis?
Als dat ook al langer dan 30 dagen is niet meer mogelijk.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#9 , 20 apr 2012 18:49

Het is langer dan 30 dagen want ik heb in februari de advocaat alle gegevens bezorgd.

Jerommeke
Berichten: 78

#10 , 20 apr 2012 22:50

2 maanden rijverbod, voor een aangeslagen en verbeurde auto?.
Die logica ontgaat me... wat heeft het rijbewijs hiermee te maken?.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#11 , 22 apr 2012 11:54

Tja, en hij is niet tegengehouden al rijdend met die auto. Die auto stond gewoon geparkeerd voor de deur van zijn moeder en hij woonde daar niet. Mijn man weet echt gewoon niet wat doen nu. Dat is gewoon broodroof, de straf is zwaarder dan alleen dat rijverbod en de boete. Als mijn man dit aan zijn werkgever verteld is hij zijn job ook nog kwijt en dat voor een auto die op de openbare weg geparkeerd stond, wachtend op de nummerplaten en de verzekering. Een collega van mijn man reed 90 in zone 30 en kreeg 'maar' 2 weken.

Het probleem is nu, aangezien onze raadsman zijn job niet heeft gedaan, wij nog iets kunnen ondernemen om ervoor te zorgen dat hij toch tenminste met de vrachtwagen kan rijden en zijn job kan uitoefenen.

Ignace
Berichten: 82
Locatie: Tielt

#12 , 22 apr 2012 22:40

Wat u wel nog kan doen is een brief naar het parket, met verzoek het rijverbod in de vakantie te laten ondergaan....

Weekendrijverboden dient men in principe reeds op de zitting aan te vragen, doch deze worden slechts uiterst zelden toegekend.

Franciscus
Berichten: 38592

#13 , 22 apr 2012 22:45

Het niet ingeschreven maar vooral het niet verzekerd op de openbare weg is de reden van zo'n zware boete.
Tevens het feit dat men niet naar de zitting is geweest weegt ook zwaar door.
Als uw advocaat daar een fout heeft gemaakt kan u zich steeds wenden tot de stafhouder van de advocaten.
PS wat voor nummerplaat hing op dat voertuig?
Wie en hoe heeft het voertuig daar geplaatst?
Het feit dat het voertuig verbeurd verklaart is.... wil ook zeggen dat U in de dagen na de vaststelling totaal niets hebt gedaan om alsnog te verzekeren en de zaak in orde te brengen.
Trouwens dat zijn aken die de politie zo wie zo vraagt in het eerste verhoor. Ook laat men in de meeste arrondissementen een document onderteken in opdracht van het parket.

Wat u kan doen is alsnog een brief schrijven naar de procureur des Konings en vragen OF het rijverbod op een andere wijze of beperkt qua categorie kan opgelegd worden.
Leg dan uit waarom u dit vraagt en hopelijk kan dit nog geregeld worden..... maar ik vrees ervoor, gezien niet ter zitting gevraagd.

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#14 , 23 apr 2012 08:49

@ franciscus - de auto stond voor de deur van zijn moeder en mijn man was aan het werk. Zij heeft de gegevens man mijn man doorgegeven aan de politie van dienst. Zij hebben mijn man opgebeld en gingen terugbellen. Wij hebben gemaild met de vraag wat er nu moest gebeuren. Mijn man is heel de week onderweg dus ook moeilijk te bereiken, daarom de mails maar wij kregen geen antwoord. Deze zaak dateert, van 2009 !!!! en de wijkagent is in 2011 een eerste keer langsgeweest. Mijn man is NOOIT verhoord geweest in 2009. Enkel zijn moeder en de buurvrouw. Wij zeggen dat de auto verbeurd is verklaard, maar wij hebben daar wel geen bewijs van. Noch van de politie, noch van het parket.... Het enige wat mijn echtgenoot ooit heeft ontvangen was het pv en daarop hebben wij met de verzekeringsmaatschappij contact opgenomen om te vragen hoever ze nu eigenlijk zaten met het toesturen van de nummerplaten en verzekeringspapieren. Toen pas werd ons meegedeeld dat ze alles kwijt waren. Dit werd ook aan de politie meegedeeld met vertoon van een schrijven waarin duidelijk stond dat ze wel alles hadden ontvangen.

En dit is het gevolg. Ik heb het gevoel dat in deze zaak alles is verkeerd gelopen wat maar verkeerd kon lopen......

Intussen is de brief naar de procureur des konings vertrokken in de hoop dat het iets uithaalt. Ik heb mijn schrijven aan onze advocaat ook meegestuurd waarin ik vroeg om de beroepsprocedure op te starten. We kunnen nu alleen nog maar hopen

Franciscus
Berichten: 38592

#15 , 23 apr 2012 10:35

Om te beginnen van wie was de auto.
Wie heeft de auto daar geplaatst, welke nummerplaat voor en achteraan hingen op het voertuig.
Waarom is het voertuig bij de moeder op de openbare weg geplaatst. De wet is duidelijk geen voertuig mag in het verkeer worden gebracht zonder inschrijving en verzekering.
Als het voertuig dus OP de openbare weg staat is het in verkeer gebracht.
U zal dus ook vervolgt worden wegens geen inschrijving.
Normaal wordt de eigenaar van de wagen gehoord.....
U zegt gemaild te hebben .. naar wie of wat.
Indien de eigenaar gekend is zal een copie van het PV naar de eigenaar gestuurd worden binnen de 10 dagen NADAT de identiteit van eigenaar is komen vast te staan.
Als de eigenaar gekend is zal deze uitgenodigd en gehoord worden. Tevens zal gevraagd worden wat hij gaat doen en dat hij X dagen tijd heeft om de nodige documenten voor te leggen.
Het is de rechtbank die een verbeurdverklaring uitspreekt niet de politie noch het parket.
Dat u problemen hebt met uw verzekering is niet de zaak van politie noch van parket of rechtbank. U zal zelf ( had zelf) die zaak moeten rechttrekken. De eigenaar wordt tenslotte gedagvaard voor de politierechtbank. Dit wil zeggen dat u van de rechtbank een brief ontvangt of via deurwaarder dat u voor de rechtbank moet verschijnen.
Van al die verschillende instanties krijgt u uitnodigingen ...en dat loopt allemaal mis .... ook met uw verzekering en met uw advocaat???
U hebt daarvan toch geschreven bewijs ...nl uw mails en zo dat u WEL aktie ( alleen niet de juiste) hebt ondernomen?
In uw eerste bericht schrijft u toch dat uw echtgenoot een verklaring heeft afgelegd?

http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”