Welke voorrangsregel telt?

Mermans
Topic Starter
Berichten: 3

Welke voorrangsregel telt?

#1 , 11 apr 2012 00:15

een gewone personenwagen rijdt door een straat die normaal voorbehouden is aan "Taxi's, Bussen MIVB en Plaatselijke bediening."
op het volgende kruispunt wordt hij in de linkerflank gegrepen door een taxi. De Taxi heeft geen voorrang van rechts verleend (ook al had hij een omgekeerde driehoek en tandjes aan zijn kant) http://maps.google.be/?ll=50.840262,4.3 ... .6,,1,5.06

hierna pleegt de taxi vluchtmisdrijf


concreet kruispunt Luxemburgstraat (rijrichting Troonplein naar Station) - Handelstraat in Brussel/Elsene

wie is Juridisch aansprakelijk voor de geleden schade?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 11 apr 2012 11:18

Art 12.3.1
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

Bestuurder die omgekeerde driehoek negeerde is in fout.
Enkel voorrang van rechts vervalt bij verboden rijrichting.

Mermans
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 11 apr 2012 11:39

Art 12.3.1
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

Bestuurder die omgekeerde driehoek negeerde is in fout.
Enkel voorrang van rechts vervalt bij verboden rijrichting.
dus de taxi die uit de handelsstraat kwam?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 11 apr 2012 11:49

Correct.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 apr 2012 15:35

Heb jij de gegevens van die taxi? Waarschijnlijk niet. Mogelijks een illegale taxi. Had hij zwart-gele ruitjes aan de zijkant?

Mermans
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 11 apr 2012 20:11

Heb jij de gegevens van die taxi? Waarschijnlijk niet. Mogelijks een illegale taxi. Had hij zwart-gele ruitjes aan de zijkant?
ja + ik heb een getuige die ook een verklaring heeft afgelegd bij de politie..

Johano
Berichten: 71

#7 , 18 mei 2012 21:10

De gewone personenwagen die komt uit een verboden rijrichting (hij mocht daar immers niet zijn). De taxi is dus in recht voor wat betreft de burgerlijke schade. De strafrechtelijke aansprakelijkheid van vluchtmisdrijf is de chauffeur wel te verwijten.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 18 mei 2012 21:36

De gewone personenwagen die komt uit een verboden rijrichting (hij mocht daar immers niet zijn). De taxi is dus in recht voor wat betreft de burgerlijke schade. De strafrechtelijke aansprakelijkheid van vluchtmisdrijf is de chauffeur wel te verwijten.
Volledig fout. Plaatselijk verkeer is daar wel toegestaan (moeilijk te lezen, maar met een beetje moeite lukt het), en heeft ook voorrang. Taxi kan niet weten of een voertuig plaatselijk verkeer is of niet, en moet dus voorrang geven.

Zelfs indien het aangereden voertuig daar niet mocht zijn, is het ongeval nog steeds het gevolg van de taxichauffeur die een voorrangsregel negeerde. Het negeren van een C3 "uitgezonderd plaatselijk verkeer" is op zich niet de oorzaak van het ongeval.

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 18 mei 2012 21:42

maar dat plaatselijk verkeer mag daar blijkbaar maat een beperkt aantal meters inrijden... in de straat staat een 2de bord ..als ik goed heb gezien.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 18 mei 2012 21:52

20 of 23 meter, denk ik. Volgens mij kan de taxi dit niet zien, en zelfs dan blijft de oorzaak van het ongeval de taxi die een voorrangsregel negeert, niet de chauffeur die een C3 negeert.

En nogmaals, enkel bij voorrang van rechts vervalt de verplichting om voorrang te geven bij een verboden rijrichting, en in dit geval is er geen sprake van een verboden rijrichting (C3 spreekt van verboden toegang, niet van verboden rijrichting dat is een C1), noch van voorrang van rechts (er staat een B1).

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 19 mei 2012 00:01

Als ze UIT de straat kwamen gereden doet het er idd niet toe

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 22 mei 2012 07:55

Euh, ik begrijp de hele discussie mbt verkeersbord C3 in deze situatie niet.

Er staat hier namelijk een B1. In dat geval regelen de voorrangsborden -en geenszins voorrangsregels- de voorrang. Da's de prioriteitsregel (zie artikel 6.1). Of heb ik hier wat gemist?

Als ze UIT de straat kwamen gereden doet het er idd niet toe
Mijns inziens doet die ganse kwestie mbt die C3 er überhaupt niet toe, vermits er voorrangsborden staan. Voorrang van rechts + de uitzondering dat die voorrang van rechts vervalt wanneer men uit een verboden richting komt, zijn beiden voorrangsregels ....
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 22 mei 2012 08:14

Verboden rijrichting werd hier boven (foutief) aangehaald om te stellen dat taxi wel voorrang had. Vandaar de discussie over de C3.

lohabra
Berichten: 1015

#14 , 22 mei 2012 13:18

Verboden rijrichting werd hier boven (foutief) aangehaald om te stellen dat taxi wel voorrang had. Vandaar de discussie over de C3.
Dat had ik wel door (ik heb mezelf mss wat ongelukkig uitgedrukt).

Mij ging het er om dat hier volop gediscussieerd werd over voorrangsregels, die echter geen van allen van toepassing zijn vermits hier voorrangsborden staan die de voorrang regelen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 25 mei 2012 18:51

wie is Juridisch aansprakelijk voor de geleden schade?
Taxi.

De voorrang wordt hier zoals gezegd enkel bepaald door de voorrangsborden.

De personenwagen kan hoogstens aan boete krijgen om uit een verboden richting te komen, maar aangezien denkelijk nooit door de politie vastgesteld is waarom hij daar precies was, zal daar waarschijnlijk niets van komen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”