dus de taxi die uit de handelsstraat kwam?Art 12.3.1
De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:
a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.
Bestuurder die omgekeerde driehoek negeerde is in fout.
Enkel voorrang van rechts vervalt bij verboden rijrichting.
Volledig fout. Plaatselijk verkeer is daar wel toegestaan (moeilijk te lezen, maar met een beetje moeite lukt het), en heeft ook voorrang. Taxi kan niet weten of een voertuig plaatselijk verkeer is of niet, en moet dus voorrang geven.De gewone personenwagen die komt uit een verboden rijrichting (hij mocht daar immers niet zijn). De taxi is dus in recht voor wat betreft de burgerlijke schade. De strafrechtelijke aansprakelijkheid van vluchtmisdrijf is de chauffeur wel te verwijten.
Mijns inziens doet die ganse kwestie mbt die C3 er überhaupt niet toe, vermits er voorrangsborden staan. Voorrang van rechts + de uitzondering dat die voorrang van rechts vervalt wanneer men uit een verboden richting komt, zijn beiden voorrangsregels ....Als ze UIT de straat kwamen gereden doet het er idd niet toe
Dat had ik wel door (ik heb mezelf mss wat ongelukkig uitgedrukt).Verboden rijrichting werd hier boven (foutief) aangehaald om te stellen dat taxi wel voorrang had. Vandaar de discussie over de C3.
Taxi.wie is Juridisch aansprakelijk voor de geleden schade?