Welke voorrangsregel telt?

Turaki
Berichten: 6870

Re: Welke voorrangsregel telt?

#16 , 26 mei 2012 09:33

De personenwagen kan hoogstens aan boete krijgen om uit een verboden richting te komen, maar aangezien denkelijk nooit door de politie vastgesteld is waarom hij daar precies was, zal daar waarschijnlijk niets van komen.
Geen verboden rijrichting, maar verboden toegang. Verboden rijrichting insinueert dat hij die straat zou mogen inrijden van de andere kant, maar hij mag gewoon niet in de straat. Klein verschil, maar volgens mij toch belangrijk.

Edgar W.
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Torenhoge juridische kosten vermijden? Kies dan voor de online juridische dienstverlening van Jureca. Je bespaart er tijd en geld dankzij telefonisch advies, automatische documenten en vele andere juridische diensten aan een vaste prijs. Gratis bijstand voor alle verkeersovertredingen en misdaden. Op zoek naar een advocaat? Ontvang vrijblijvend een offerte voor jouw juridische situatie – zowel ondernemers als particulieren. of bel direct met een specialist op het nummer 0904 69 400 voor een eerste antwoord op uw vraag.
lohabra
Berichten: 948

#17 , 27 mei 2012 09:16

Een C3 betekent toch: verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Turaki
Berichten: 6870

#18 , 27 mei 2012 09:29

Een C3 betekent toch: verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder?
Verboden toegang in beide richtingen is niet hetzelfde als verboden rijrichting, het laatste insinueert dat er wel een toegelaten rijrichting is, het eerste niet.

Bovendien is er bij C3 vaak een onderbord met uitzonderingen geplaatst, en hebben de personen die onder die uitzondering vallen zeker voorrang van rechts (ik ga hier even voorbij aan de discussie of verboden toegang nu verboden rijrichting is). Aan de voertuigen kan je niet zien of men recht heeft die weg te gebruiken (tenzij het fietsers zijn), en moet je er eigenlijk vanuit gaan dat ze dus voorrang hebben van rechts.

Reclame

lohabra
Berichten: 948

#19 , 27 mei 2012 10:16

Persoonlijk lees ik nergens dat die regel zou komen te vervallen in situaties waarin het niet op voorhand éénduidig is te voorspellen of die van rechts komende bestuurder daar al dan niet rechtmatig komt aangereden. Ik kan het wel met je eens zijn, dat die regel net daardoor zéér moeilijk uitvoerbaar is voor de van links komende bestuurder. En dat laatstgenoemde dan maar beter zijn voorzorgen kan nemen, en voorrang verlenen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 5888
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 26 jun 2012 18:40

Een C3 betekent toch: verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder?
Ja, maar maak dat eens wijs aan de wegbeheerders ...

Nu, of men het een verboden richting of toegang speelt hier in dit geval geen rol, het gaat hier immers helemaal niet om de toepassing van de voorrang van rechts.



De onduidelijkheid in 12.3.1 blijft evenwel bestaan, of de richting dan wel de toegang bepaalt of de bestuurder van rechts voorrang heeft.
De zoveelste flater in de wegcode geïnjecteerd door Landuyt - al waren zijn voorgangers of opvolgers geen haar beter.

Moet de richting verboden zijn voor alle bestuurders , of volstaat het dat ze verboden is voor deze bestuurder :?:
Dient richting beschouwd te worden zoals de "verboden richting" bij een C1, of is de "verboden toegang" opgelegd door een C3 ook goed ?
Is een richting nog "verboden" als er wel BEV uit mag komen, waaraan immers ook voorrang verleent moet worden ?
En hoe zit dat met een zonale C3 (beperkt) of C5, C6, C... terwijl er zo'n bestuurder uit die richting komt hoewel hem de toegang tot de ganse zone verboden is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”