Brief bezorgen = plaatselijk verkeer?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Brief bezorgen = plaatselijk verkeer?

#1 , 10 apr 2012 15:54

Naar aanleiding van de discussie over "plaatselijk verkeer" kwam een oud verhaal van een een collega in mijn gedachten. Ik wou dit hier even checken:

Deze collega moest een paar maanden werkzaamheden bij hem in de buurt "ondergaan". Hij zou een héél eind moeten omrijden, maar kon binnendoor een héél stuk afsnijden. Om verkeer door die weg te vermijden, werd een verbodsbord gezet met "uitgezonder plaatselijk verkeer". De collega heeft de weg blijven gebruiken (nooit controle gehad) met in zijn wagen een geaddresseerde enveloppe voor een adres in die bewuste straat, met daarin een uitnodiging voor een plaatselijk concert. De collega zei dat als hij ooit zou tegengehouden worden in die zone, hij zou kunnen zeggen dat hij die enveloppe met uitnodiging op dat adres moest gaan afgeven, en hij dus plaatselijk verkeer was.

Slim gezien, maar zou dit ook gewerkt hebben als hij controle gehad zou hebben? Is het moeten bezorgen van een geaddresseerde brief genoeg om "plaatselijk verkeer" te zijn? In dit geval was het "bedrog", maar stel dat hij effectief een brief van belang daar ergens moest bezorgen, mocht hij de borden dan voorbijrijden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 10 apr 2012 16:27

art 2.47.
De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.

Het is bij de haren getrokken, maar zou kunnen werken.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 22 apr 2012 21:38

Als het een weg buiten de bebouwde kom is, kan u hier mss wat mee :

art 2.47.
De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.

En wat is nu een straat? Welnu:

2.38. "Straat" : een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 22 apr 2012 23:31

Als het een weg buiten de bebouwde kom is, kan u hier mss wat mee :

art 2.47.
De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.

En wat is nu een straat? Welnu:

2.38. "Straat" : een openbare weg in een bebouwde kom die geheel of gedeeltelijk omgeven is met bebouwing en met toegangen tot activiteiten langs de weg en die gekenmerkt is door het gedeeld gebruik van de ruimte door verschillende soorten weggebruikers. De wegen die gelegen zijn in een zone 30, ofwel in een woonerf of erf, zijn straten.
Ik denk niet dat een rechter u hierin gaat volgen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”