Wildvreemden parkeren tot voor garage op oprit

BDR1988
Topic Starter
Berichten: 1

Wildvreemden parkeren tot voor garage op oprit

#1 , 08 apr 2012 01:41

Beste,

Sinds enige maanden komen er wekelijks wildvreemden zich parkeren op de oprit van mijn vriendin. Er is namelijk schuin tegenover haar huis een dansschool waarvan de parking te klein is.
Het begon allemaal met een enkele auto (niet zó erg...), tot nu de hele inrit als parking gebruikt wordt en er wel 4-5 auto's parkeren. Vandaag en enkele andere keren konden we gewoon niet tot aan de garage. We hebben al verschillende keren de mensen erop aangesproken. Sommigen reageren met hun excuses, terwijl anderen gewoon in hun wagen stappen en verder rijden en dan een week of twee later er terug staan. Sinds enkele weken nemen we er telkens foto's van met nummerplaat e.d. erbij om iets van bewijs te hebben.

Nu hebben wij de volgende vragen: mogen we deze auto's "zomaar" laten wegtakelen? Bellen we de politie hiervoor? Voor wie is al dan niet de rekening van het takelen? Zijn er bepaalde stappen/maatregelen die jullie aanraden?

In het begin toonden we er nog begrip voor omdat het huis lang leeg had gestaan, maar nu is dat toch al lang niet meer het geval en wordt het hoe langer hoe vervelender...

Alvast erg bedankt!

/edit: Door even op wegcode.be te kijken kwam ik uit op artikel 25. Kunnen jullie de mogelijkheden toelichten?
Het is verboden een voertuig te parkeren :

1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen; (-> = garage?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wonderingwhy
Berichten: 118

#2 , 08 apr 2012 01:50

Ze laten wegtakelen is zo ver ik weet geen optie, enkel de politie is daarvoor bevoegd. De politie opbellen lijkt me de enige oplossen.

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 08 apr 2012 01:58

Indien op privégrond, mag de gebruiker (eigenaar/huurder) actie ondernemen (niet wegcode, maar veldwetboek is hier van toepassing).
Investeren in wielklemmen, en 50€ vragen om deze los te komen maken (wel opletten dat u de wagens niet beschadigd). Of laten takelen, maar dan zal u de kosten hiervoor moeten voorschieten, en deze dan later terugeisen (en dit zal vaak via de rechtbank moeten vrees ik). Hang dit wel duidelijk uit, eventueel eerst ook briefjes onder de ruitenwissers steken indien het altijd dezelfde wagens zijn.

Indien nog op de openbare weg, zijn de aangehaalde artikels wel van toepassing. Politie bellen en laten wegtakelen. En niet alleen als u niet weg kan, maar ook bij het thuiskomen, in veel politiezones heeft men het (foute) idee dat alleen als u niet weg kan getakeld moet worden.

Reclame

krisje1973
Berichten: 281

#4 , 08 apr 2012 06:15

U moet ten allen tijde in geval van nood uw huis kunnen verlaten.

Heb het hier ook voor gehad vroeger en uiteindelijk ook politie gebeld.
Zij hebben takel opgebeld en 3 wagens zijn gesleept.
Nooit rekening van gehad.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 apr 2012 11:53

De nodige signalistie plaatsen en eventueel oprit alsluiten met een rood-witte PVC ketting.
Ook uw nummerplaat op de gevel hangen , en u dan dwars vlak achter een paar overtreders stellen, en niet willen vertrekken. Zo kan je er mogelijks 3 wages vastzetten. Laat hun maar een uurtje schilderen of zelf de politie bellen. :lol:

klungel

#6 , 08 apr 2012 12:56

De nodige signalistie plaatsen
dit lijkt mij correct
een bordje privéterrein en/of een bordje met takelwagen

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 08 apr 2012 13:07

Aan het begin van de inrit een duidelijke signalisatie aanbrengen dat dit privé terrein is en parkeren verboden voor niet bewoners. Dat art 87 veldwetboek wordt ingeroepen bij overtredingen en er weggesleept zal worden. Vervolgens een onderhoud vragen bij de teamoverste van de lokale politie en daar duidelijk de situatie uitleggen, de historiek met wildparkeerders aantonen, de nieuwe signalisatie en het inroepen van art 87 duidelijk zichtbaar geplaatst aantonen. (schriftelijk zichtbaar inroepen van art87 VWB maakt zelfs op privéterrein een ingrijpen van de politie verplicht bij overtreden ervan. Wegslepen kan dan door de patrouille die ter plaatse komt) de overste vragen zijn teams hierover duidelijk in te lichten en actie te ondernemen zoals wettelijk is vastgelegd.

klungel

#8 , 08 apr 2012 13:45

Dat art 87 veldwetboek wordt ingeroepen bij overtredingen en er weggesleept zal worden.

veldwetboek
Art. 87. Met geldboete van een frank tot tien frank worden gestraft :
1° Zij die zonder wettige reden binnentreden in een besloten erf of in een aanhorigheid van een woning, waar tak- of wortelvaste vruchten staan;
2° Zij die, zonder dat er een andere door de wet bepaalde omstandigheid bijkomt, aan een ander toebehorende vruchten plukken of ter plaatse eten.
Het feit gepleegd in een besloten erf of in een aanhorigheid van een woning wordt gestraft met geldboete van tien frank en gevangenisstraf van één dag tot zeven dagen;
3° Zij die hun vee hun trek-, last of rijdieren laten lopen over andermans weiden in groei of over andermans grond voordat de oogst is weggehaald;
4° Zij die anders dan met de hand aren lezen of die naharken met behulp van een hark met ijzeren tanden;
5° (opgeheven) <W 04-12-1961, art. 1>
6° (opgeheven) <W 08-04-1969, art. 1>
7° Zij wier geiten of woldieren (...) worden aangetroffen, grazend op andermans grond zonder verlof van de eigenaar of knabbelend aan hagen of bomen langs een openbare weg of langs een erf; de overtreders worden bovendien gestraft met geldboete van één frank per dier; <W 08-04-1969, art. 1>
8° Zij die, zonder noodzaak en ondanks het verbod van de eigenaar, gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 08 apr 2012 16:16

practische tip: wij maken het vaak ook mee dat restaurantbezoekers de grens niet begrijpen tussen onze voortuin en de openbare weg. Nochtans is het wel duidelijk: verkeersborden en riool + een drempel scheiden duidelijk beiden maar soit.
Vooral in het weekend staan er gewoon 4 tot 5 "dikke bakken" in onze voortuin.
elke weekend sleep ik dus wat grote stukken speelgoed, potplanten op voorerf.
Ze verplaatsen durft men blijkbaar nog niet.
Of doet hen blijkbaar even nadenken dat dit bij ons huis hoort.

Sappig detail: ik heb er ook al op heterdaad betrapt terwijl ze aan het parkeren waren en al uitgestapt. Toen ik hen er over aansprak, donderde het natuurlijk in Keulen (betwisten het zelfs...).
Daar antwoordde ik op dat we over een halfuurtje onze paarden zouden opzagelen op ons voorerf en gezien het feit dat deze auto's op ons erf staan, we dus niet aansprakelijk kunnen gesteld worden voor mogelijke deuken in carosserien. (Wat voor alle duidelijkheid wél het geval zou zijn als dat op de openbare weg zou plaatsgrijpen.
K'hab nog nooit een vent met zo'n "embonpoint" zo snel zien hollen naar zijn "dikke bak" :-)

Zet wat potplanten op je oprit.
Of een bordje:
"privé oprit: opgelet: er was een gaatje in het zakje kraaiepootjes.
We hebben ze niet allemaal teruggevonden..."

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 09 apr 2012 23:37

http://www.juridischforum.be/forum/view ... eldwetboek" onclick="window.open(this.href);return false;
en voor de rest zoeken op wielklem en veldwetboek en mijn naam.
Staat voldoende uitleg.
Politie kan dus perfect indien weldwetboek van toepassing is PV opstellen

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”