Parkeren op verhoogde berm met E9e bord

dot238
Topic Starter
Berichten: 5

Parkeren op verhoogde berm met E9e bord

#1 , 05 apr 2012 15:32

Ik parkeerde mij gisteren op de verhoogde berm niet ver van mijn huis. Er staan daar E9e (parkeren op de verhoogde berm) borden voor de hele straat. Deze ochtend vond ik een brief onder mijn ruit dat ik op de verhoogde berm stond en dat ik binnenkort een boete kan verwachten.

Hier stond ik dus geparkeerd (rode blok):
Afbeelding

Nu vroeg ik mij af, zijn er extra regels? Waarom het ik hier een pv gekregen? Mag ik hier niet parallel met de straat staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 05 apr 2012 16:00

ik denk dat deze regel opgaat voor diegenen die langs de straat er op kunnen rijden.
Jij kon enkel langs dat bakstenen wegje op die plaats parkeren(Bord geldt niet voor die weg denk ik)
en met dat 'bakstenen" wegje daar is iets speciaals mee aan de hand : er staan ook markeringen?lijnen op geschilderd: is dat iemands oprit of zo?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 05 apr 2012 17:04

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /253-art70" onclick="window.open(this.href);return false;


E9e. Verplicht parkeren op de berm of op het trottoir.



u staat op de berm zoals het moet volgens het verkeersbord, ik vermoed dat de brief van een gefrustreerde medemens is ( plaats afgepakt? ), de politie zal nooit zulke schrijven tussen uw ruitenwisser plaatsen.

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 05 apr 2012 17:14

drone, moet je de richting van het bord niet respecteren? dus parkeren op de berm rechts haaks op de rijrichting zoals aangegegeven door de pijl op het bord?...

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 05 apr 2012 18:49

voor zover ik weet moeten de voertuigen zich evenwijdig aan de rijbaan parkeren, tenzij anders aangegeven of aangeduid ( bv voorziene plaatsen )

hier is dat duidelijk niet het geval, versleten gras maakt op zich nog geen parkeerplaats.

de pijl waar ge naar verwijst duid alleen aan, dat het parkeren voor en na de oprit nog steeds geld en niet hoe men zich moet parkeren.

in mijn ogen staat dot238 als enige "juist" geparkeerd.

voor zover er een pv is opgesteld, vraag ik me af welk artikel er weerhouden zal worden . . .

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 apr 2012 19:17

De verplichting om stil te staan of te parkeren evenwijdig aan de aslijn van de rijbaan geldt enkel voor voertuigen die geheel of gedeeltelijk op de rijbaan staan (art. 23.2 verkeersreglement).

Die verplichting geldt dus niet als men parkeert op een gelijkgrondse of verhoogde berm.

Ik ben ook benieuwd het PV te lezen. Ik zie niet welke overtreding begaan werd.

Franciscus
Berichten: 38596

#7 , 05 apr 2012 19:35

Het blad stond daar het logo van de politie op
Met de gegevens van de politiezone en de gegevens van de verbalisant?

dot238
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 05 apr 2012 22:06

Papier lijkt mij in orde (ik zal het wel merken als er een pv in de bus ligt de volgende dagen). Op het papier staat wel niet over welk artikel van het verkeersreglement het gaat, enkel dat de verkeersinbreuk parkeren op verhoogde berm is (en alle gegevens van plaats en wagen natuurlijk). Het lijkt mij ook zo dat dit geld als verhoogde berm.

Dit zijn geen vaste plaatsen en ik heb mij midden in de nacht geparkeerd dus afgepakt zal niet zijn, mss wel een gefrustreerde buur waar ik niet van weet :).

Het bakstenen wegje is een toegang tot verhuurde parkeerplaatsen. Ik vermoed dus wel dat dit als baan wordt gezien. Het enige dat ik kan bedenken is dat het een pv is omdat voor die baan (toegangsbaan) er geen parkeren op de verhoogde berm is toegelaten. Dit lijkt mij wel al vergezocht.

Ik zal dit allessinds navragen vanaf ik een pv in de bus heb gekregen. Ik zal hier dan de uitleg plaatsen.

Bedankt voor de antwoorden allessinds.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 05 apr 2012 23:00

Bord nog niet voorbijgereden, dus nog niet van toepassing. Binnen bebouwde kom verboden op verhoogde berm parkeren, dus indien binnen bebouwde kom, in fout (art 24, 1°).

dot238
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 06 apr 2012 02:15

Onder het bord staat een pijl in beide richtingen. Voor zover ik weet betekend dit dus dat het voor de hele kant van de straat geldig is.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 06 apr 2012 07:43

Misinterpretatie, pijl in beide richtingen mag enkel gebruikt worden bij een herhaling, en indien na het eerst bord (met pijl naar boven) geen kruispunt meer is. Tenzij er dus in het begin van de straat (niet op foto te zien) nog een E9e met pijl naar boven staat, is die dubbele pijl een fout van de wegbeheerder (art 70.2.2, 1°).

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 06 apr 2012 07:46

Volgens mij staat hij gewoon op het grasveld geparkeerd, en niet in een parkeervak.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 06 apr 2012 07:51

Er zijn daar geen parkeervakken, E9e maakt parkeren op berm (of trottoir) verplicht.

bartvdv
Berichten: 1911

#14 , 06 apr 2012 08:36

Waar de drie auto's staan, dat zijn toch parkeervakken? Voor de Peugeot break denk ik zelfs een donkere streep te zien. Afgeboord met steen? Misschien staat er dan wel het verkeerde bord.

Turaki
Berichten: 6870

#15 , 06 apr 2012 09:01

Waar de drie auto's staan, dat zijn toch parkeervakken? Voor de Peugeot break denk ik zelfs een donkere streep te zien. Afgeboord met steen? Misschien staat er dan wel het verkeerde bord.
Ik zie het niet. Donkere streep voor Peugeot? Volgens mij gewoon steengruis of iets dergelijks. Parkeervakken dienen trouwens met witte lijnen aangeduid te worden. Nu ja, je weet natuurlijk nooit met de creativiteit van de gemeentes...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”