verjaring verkeersovertreding

beester
Topic Starter
Berichten: 18

verjaring verkeersovertreding

#1 , 03 apr 2012 09:52

Er zijn al wel meer topics hierover, maar het is toch niet helemaal duidelijk:

- Op 18 Augustus 2010 bega ik een snelheidsovertreding op de E40 in de buurt van Luik (gecorrigeerde snelheid 166km/u waar 120km/u mag).
- 1 september krijg ik een voorlopig proces verbaal in de bus. Bij het begeleidend schrijven 2 vragen. Of ik een minnelijke schikking aanvaard (wat zowiezo raar is omdat ik toch echt te snel reed om nog een minnelijke schikking te kunnen krijgen) en indien het een rechstzaak wordt in welke landstaal ik berecht wil worden.
- Sindsdien windstil en geen verdere communicatie. We zijn ondertussen toch 18 maanden later.

Zit mijn dossier nog in de traag draaiende gerechtelijke molen... of is dit verticaal geklasseerd? Indien geklasseerd ben ik natuurlijk blij, maar volgt toch de vraag hoe dit mogelijk is?!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 05 apr 2012 09:31

“Art.68.De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van een jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Eddy009
Berichten: 187

#3 , 07 apr 2012 21:09

Mja, dat van die 1 jaar is an sich wel correct, maar de verjaring kan wel gestuit worden.

Bij stuiting wordt de lopende verjaring onderbroken en herbegint de verjaringstermijn opnieuw. De stuiting van de verjaring kan 1 keer worden 'toegepast'.

Bijvoorbeeld een parketmagistraat die de politie verzoekt bijkomende onderzoeksdaden te verrichten.

Nog niet te vroeg 'juichen' dus.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”