Getakeld in Bilzen

Fabio
Topic Starter
Berichten: 2

Getakeld in Bilzen

#1 , 02 apr 2012 14:39

Beste,

Hebben de volgende parkeerplaatsen een geldige markering?

Afbeelding
(aan elke hoek)

Afgelopen zaterdag is mijn wagen verplaatst (getakeld) van het marktplein naar het politiekantoor.

Het was 's nachts (geen goede verlichting) waardoor ik de markering niet gezien had.
Ik had mijn wagen achteraan het rijtje geparkeerd, langs een andere wagen.

Voor de zekerheid had ik wel gecontroleerd dat iedere wagen nog uit de parking kon rijden.

Alvast bedankt,

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 02 apr 2012 15:21

11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
Artikel 19. Andere markeringen
19.4. Markeringen van parkeerplaatsen.
In een parkeerzone of in een parking zijn de strepen die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan, ongeveer 0,10 m breed.
De strepen mogen worden beperkt tot de hoeken van deze plaatsen.
De markering van parkeerplaatsen gedeeltelijk of volledig op de verhoogde berm of het trottoir, is slechts toegestaan voorzover aan de buitenkant van de openbare weg een begaanbare strook voor de voetgangers blijft van ten minste 1,50 meter.

Aanduiding van de hoeken is voldoende, maar waarschijnlijk niet uitgevoerd (of door slijtage) met te weinig reflecterend materiaal. Neem een foto ter plaatse 's nachts, met en zonder flits. Ook het feit dat er bollen staan ipv van lijnen maakt deze signalisatie twijfelachtig.

Fabio
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 03 apr 2012 18:15

Bedankt voor je antwoord Turaki. Het lijkt me ook maar twijfelachtig dat deze markering legaal is, maar het pv (50€) brengt wel een klein beetje verduidelijking.

In de vastelling van de agent staat dat de parkeerzone op de markt wordt aangeduid met het verkeersbord E9a, aangevuld met het onderbord "parkeren binnen de aangeduide vakken". De hoeken van de parkeervakken worden aangeduid met een combinatie van zilverkleurige (ideale voor 's nachts... not...) klinknagels in een L- en/of T-formatie (diameter van de nagels + 10 cm).
Het onderschrift had ik niet gezien anders had ik wel naar markering of signalisatie gezocht..., dus het pv zal wel correct zijn. Btw, mag er een willekeurige tekst onder het bord E9a staan, of zijn hier ook beperkingen op?

De agent stelt ook vast dat ik de verkeerscirculatie rondom de Markt belemmer.
Op de foto kan je zien dat volgens mij nog iedereen uit de parking kan. Het kan natuurlijk wel zijn dat iemand anders ook verkeerd geparkeerd stond in de rij onder mij, dan konden sommige auto's inderdaad niet uit.

Afbeelding
(groen = mijn wagen, geel = uitgangen)

Nu heb ik ook een factuur gekregen rechtstreeks van de garage met de takelkosten (121€). Ik was toch niet de opdrachtgever van het takelen? Moet de politie deze factuur niet krijgen?

Mvg,

Fabio.

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 03 apr 2012 19:13

de politie zal de factuur eerst moeten betalen en dan van u terug vorderen via politierechtbank (?).

parkeervakken dienen het best met witte markeringen te worden aangebracht al dan niet in combinatie met zulke verzinsels, de witte markeringen dienen juist om vergissingen te voorkomen daar verzinsels als alleenstaand, zoals in uw geval, niet in de wegcode voorkomen en bijgevolg ook niet afdwingbaar zijn tegenover de bestuurders.

77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.

immers de afbakening van een parkeervak dient te voldoen aan artikel 5 van de wegcode:

Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 03 apr 2012 19:17

Volgens mij vormen de klinknagels geen reglementaire parkeervakken, daar er in het MB letterlijk over strepen wordt gesproken. Maar of het voor u de moeite is om voor de rechter te brengen, moet u zelf uitmaken.
Betreffende de verkeersbelemmering, zolang er 3m vrije ruimte is, is dit voldoende, maar dit is niet op te meten op basis van uw foto. Indien er echter 2 wagens "verkeerd" staan en hierdoor het verkeer belemmeren, is het natuurlijk moeilijk uit te maken wie er eerst stond.

Normaal moet u ook niet rechtstreeks aan de garage betalen, maar aan de opdrachtgever. Neem contact op met de politie, en indien zij u (schriftelijk) de toestemming geven mag u rechtstreeks aan de garage betalen. Anders loopt u het risico om dubbel te moeten betalen, want er is een artikel in het BW (maar kan zo meteen niet meer zeggen welk) dat stelt dat verkeerd betaald, dubbel betalen wordt.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 07 apr 2012 18:36

Toch eens met de verkeerspolitie daar gaan praten..... klinknagels zijn in Antwerpen allemaal verwijderd oa aan Astridplein wegens niet reglementair ( aanduiding van fietspad).
In Bilzen dan als aanduiding van parkeerplaats.
Dus kan je al raden als een Bilzenaar in Antwerpen gaat parkeren ... staat zijn wagen op het Astridplein op het fietspad ....
Gezien de aanduidingen niet reglementair zijn kan je ook niet in overtreding staan.
Wat het takelen betreft... daar zijn omzendbrieven van het college van parket generaal ....
Als u een minnelijke schikking van het parket wil ontvangen mogen er geen kosten zijn.... dus geen takelkosten in het dossier.
Indien takeling betaald kan OM dus een MS voorstellen anders niet.

Het achterhouden van de wagen omdat u niet betaald.... kan en mag niet takelbedrijf heeft GEEN retentierecht voertuig moet worden vrijgegeven.
Indien ze het niet vrijgeven ..... dan draaien zij op voor alle extra kosten die u hebt vb huur gelijksoortige wagen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”