Boete voor fout parkeren

YBTD
Topic Starter
Berichten: 1

Boete voor fout parkeren

#1 , 30 mar 2012 09:48

Hallo,

Deze week kreeg ik een boete in de bus voor fout parkeren. Ik ben echter nooit op de plaats van de vaststelling geweest en zeker niet op het uur wanneer de vaststelling werd gedaan.

Wat kan ik hier tegen doen? €50 betalen voor iets wat ik niet heb gedaan is niet leuk!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 30 mar 2012 10:04

Normaal zit er een formulier bij dat u kan opsturen, waarop u uw bezwaren kan noteren. Zorg wel dat u bewijs heeft om dit te staven.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 mar 2012 11:04

Kijk de gegevens op dat formulier na. Kloppen nummerplaat, merk en kleur van de wagen?
Is het politie die u die boete opgelegd heeft of een parkeerbedrijf? Deze laatste hebben gewoonlijk een foto van de wagen op de plaats van de overtreding.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 30 mar 2012 11:17

Normaal zit er een formulier bij dat u kan opsturen, waarop u uw bezwaren kan noteren. Zorg wel dat u bewijs heeft om dit te staven.
Hoe kan je zoiets bewijzen als je bv de hele dag thuis hebt gezeten?

wonderingwhy
Berichten: 118

#5 , 30 mar 2012 11:25

Op zich kan dat wel een probleem zijn.
Maar als jij het niet kan geweest zijn, dan gaan logischerwijs de gegevens op de PV niet overeenkomen met die van jouw wagen...

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 mar 2012 11:44

Bij het gebruik van een valse nummerplaat wordt gewoonlijk gekozen voor een nummerplaat op een wagen van hetzelfde merk, kleur en type. Voor een flitspaal e.d. kan dat werken, maar bij een vaststelling van verkeerd parkeren zijn de verbalisanten terplaatse en kunnen ze onmiddellijk zien of het een officiele of valse nummerplaat is. Dus weinig kans dat het een valse plaat was. Ofwel heeft de verbalisant het nummer verkeerd opgeschreven, ofwel was jij het zelf die verkeerd geparkeerd stond.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 apr 2012 14:06

Denk je dat de verbalisanten echt in detail naar die plaat kijken om te zien of het al dan niet een valse is? Als deze een klein beetje deftig nagemaakt is, ga je volgens mij enkel kunnen zien door er echt met je neus te gaan tegenstaan (bij wijze van spreken).

Dus aan de OP: probeer te bewijzen waar je WEL was op dat moment. Als het op het werk was, kan je misschien een bewijs vragen aan je werkgever?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

rechtvaardig
Berichten: 105

#8 , 03 apr 2012 01:23

Dus aan de OP: probeer te bewijzen waar je WEL was op dat moment. Als het op het werk was, kan je misschien een bewijs vragen aan je werkgever?
waarom steeds hier die opmerking ?. bewijzen waar je was heeft totaal geen zin . het is de auto die van belang is. ik mag kunnen bewijzen dat ik op mijn werk ben, thuis, aan de andere kant van de wereld .....maar dat betekent niet dat mijn wagen daar ook is. :!: alsof een wagen geen andere chauffeur kan hebben , vrouw, kinderen , vriend, familielid.......

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 apr 2012 08:41

"rechtvaardig", ik ga ervan uit dat de lezers hier toch een beetje gezond verstand hebben, hé. Uiteraard moet je bewijzen waar je auto was, da's nogal logisch (dat bedoel ik ook met bewijzen waar "je" was). Dus als je met een bedrijfswagen rijdt, en je wergever ondertekent een verklaring dat je die dag met je bedrijfswagen komen werken bent, dan heeft dit zeer zeker zin.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

rechtvaardig
Berichten: 105

#10 , 15 apr 2012 03:23

"rechtvaardig", ik ga ervan uit dat de lezers hier toch een beetje gezond verstand hebben, hé. Uiteraard moet je bewijzen waar je auto was, da's nogal logisch (dat bedoel ik ook met bewijzen waar "je" was). Dus als je met een bedrijfswagen rijdt, en je wergever ondertekent een verklaring dat je die dag met je bedrijfswagen komen werken bent, dan heeft dit zeer zeker zin.
wegens even op vakantie toch nog wel deze late reactie. of het nu om een bedrijfswagen of privé wagen gaat , maakt geen verschil en die verklaring van jouw werkgever heeft ook geen zin
bij een boete is de vaststelling gedaan door een politieagent en is dit de enige verklaring die telt. oh ja misschien wil de rechter wel even de verklaring van jouw werkgever lezen en daarna zal hij deze als onontvankelijk en van geen waarde klasseren. een verklaring van jouw werkgever dat de wagen op het werk stond , van jouw vrouw dat de wagen thuis stond , van jouw garagist dat de wagen in de garage stond,... allemaal waardeloos om de verklaring van een agent of bevoegd ambtenaar tegen te gaan. zoals reeds gemeld en cru gesteld enkel een bewijs van geflitst op het zelfde moment op een andere plaats of dat de wagen op dat moment in beslag genomen stond bij de politie of een bewijs dat de wagen op dat moment in een keuringsstation was. kunnen als officiele vaststellingen zorgen dat een verklaring van een agent kan betwist worden ,niet de verklaring van een individu.

Franciscus
Berichten: 38603

#11 , 15 apr 2012 13:45

in een garage moet elk voertuig dat binnengebracht wordt, bij mijn weten, worden ingeschreven in een register.
Dus een copie van dat blad ...kan worden voorgelegd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 apr 2012 09:23

wegens even op vakantie toch nog wel deze late reactie. of het nu om een bedrijfswagen of privé wagen gaat , maakt geen verschil en die verklaring van jouw werkgever heeft ook geen zin.
De praktijk spreekt u tegen. Ik ken alvast één collega die op deze manier zijn gelijk gekregen heeft voor de politierechtbank. Ik zou dus niet te snel zeggen dat dit geen zin heeft.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 16 apr 2012 11:48

wegens even op vakantie toch nog wel deze late reactie. of het nu om een bedrijfswagen of privé wagen gaat , maakt geen verschil en die verklaring van jouw werkgever heeft ook geen zin.
De praktijk spreekt u tegen. Ik ken alvast één collega die op deze manier zijn gelijk gekregen heeft voor de politierechtbank. Ik zou dus niet te snel zeggen dat dit geen zin heeft.
Rechter beslist of deze verklaring als bewijs wordt aangenomen of niet.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 16 apr 2012 15:42

Rechter beslist of deze verklaring als bewijs wordt aangenomen of niet.
Uiteraard. Het is niet omdat mijn collega de rechter hiermee kon overtuigen, dat iedere politierechter op dezelfde manier zal oordelen. Maar stellen dat het a priori geen zin heeft, zoals "rechtvaardig" beweert, is wel wat kort door de bocht.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

rechtvaardig
Berichten: 105

#15 , 17 apr 2012 00:30

in een garage moet elk voertuig dat binnengebracht wordt, bij mijn weten, worden ingeschreven in een register.
Dus een copie van dat blad ...kan worden voorgelegd.
indien het duidelijk gaat om een inschrijving ( in computer met datum en factuurnr )die niet achteraf kan zijn opgesteld, kan een rechter hiermee rekening houden. ik weet wel dat vele garagisten niet of slechts op een velletje papier inschrijven
Uiteraard. Het is niet omdat mijn collega de rechter hiermee kon overtuigen, dat iedere politierechter op dezelfde manier zal oordelen. Maar stellen dat het a priori geen zin heeft, zoals "rechtvaardig" beweert, is wel wat kort door de bocht.
is dit kort door de bocht gaan ? ken meerdere personen die niet zo'n meegaande politie rechter troffen, integendeel. je vindt inderdaad in dit forum en in de dagelijkse actualiteit nog voorbeelden van vreemde beslissingen die tegen alle logica en adviezen die hier gegeven worden ingaan. is denk ik eerder een geval van pessimist en optimist . waarschijnlijk ben ik de realist/pessimist die uit ervaring niet meer het geloof heeft in die éné rechter en ben jij de optimist die er wel in gelooft. en dan heb je waarschijnlijk wel gelijk dat elk argument zin heeft als je die juiste rechter treft

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”