boete ivm gebruik parkeerschijf

user72
Topic Starter
Berichten: 4

boete ivm gebruik parkeerschijf

#1 , 29 mar 2012 15:55

Beste,

Ik heb een vraagje. Enkele maanden geleden kreeg ik in beveren op de bosdamlaan een parkeerboete omdat ik geen parkeerkaart op mijn vooruit zou hebben geplaatst. Ten tijde dat ik daar parkeerde heb ik inderdaad dit ook niet gedaan omdat ik geen signalisatie zag van het gebruik van de parkeerschijf. De signalisatie stond enkel aangegeven aan het begin van de straat. Mijn voertuig kwam langs een zijstraat binenn en toen heb ik mij dus in die straat geparkeerd, maar de bord die helemaal aan begin van de straat stond, (iets meer dan 500 of 600 m) heb ik niet gezien.

Nu heb ik op basis hiervan (onvoldoende/gebrekkige signalisatie) beroep aangetekend, maar dit werd door hen niet weerhouden.

het antwoord is als volgt:

"De signalisatie betreffende de blauwe zone werd uitgevoerd conform Art.27.1 van de wegcode. Dit betekend dat op alle invalswegen naar de blauwe zone in de stad/gemeente er zoneborden staan die u melden dat u de blauwe zone binnenrijdt. Deze borden blijven gelden tot u het bord voorbijrijdt die het einde van de zone aanduidt. Het is dus niet wettelijk verplicht om in elke straat herhalingsborden te plaatsen die u er aan herinneren dat u zich in een blauwe zone bevindt."

ik heb dit nooit gezien, maar ook op de retributiebon staat enkel de straatnaam waar ik parkeerde, zonder de huisnr waar ik ongeveer parkeerde.

Zijn er nog wettelijke mogelijkheden voor mij om dit verder te blijven betwisten of is dit een verloren zaak?

met vriendelijke groeten

Rachid

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 29 mar 2012 15:59

Verloren zaak gewoon betalen

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 mar 2012 16:24

ik heb dit nooit gezien, maar ook op de retributiebon staat enkel de straatnaam waar ik parkeerde, zonder de huisnr waar ik ongeveer parkeerde.
Niet gezien hebben is geen wettelijke reden om uw boete te betwisten.
En gezien de hele straat in de blauwe zone ligt, is een huisnummer maar nuteloze informatie.
Het zal dus betalen worden geloof ik :(

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 29 mar 2012 21:20

jammer genoeg is HEEL de stad beveren een blauwe zone, dit wekt meer als eens frustraties op omdat het maar 1 keer inderdaad op de toegangswegen staat aangeduid

als er iemand met een hoog voertuig voor het bord staat is zoiets rap gemist en zonder enige vorm van herhaling is het gemakkelijk om zo dan boetes uit te schrijven :(

sleper
Berichten: 391

#5 , 30 mar 2012 07:02

Ik heb hetzelfde voorgehad met dien verstande dat mijn schijf toevallig correct lag opgesteld . Parkeerwachter was andere wagens aan het verbaliseren , met foto , en die vertelde me dat ik moest weten dat ik een zone binnen reed waar schijf verplicht is .Het is daar inderdaad heel slecht aan gegeven .

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 30 mar 2012 10:32

Ik los dat probleem zeer eenvoudig op. Ik leg altijd mijn schijf als ik de wagen parkeer, tenzij ik duidelijk kan zien dat er parkeermeters zijn, en dan betaal ik ook steeds. Mijn schijf ligt er dus altijd ook in een niet blauwe zone. Is gewoon een gewoonte geworden.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”