Auto in beslag

misterd
Topic Starter
Berichten: 20

Auto in beslag

#1 , 28 mar 2012 19:16

Beste,

Een paar maand geleden heb ik mijn voorlopig rijbewijs behaald, daarbij heb ik ook een auto gekocht en natuurlijk verzekering betaald.
Nu kwam ik vorige maand te weten dat ik een herstelexamen moest uitvoeren voor een brommerrijbewijs (wegens ongeval in 2008), maar gezien ik dit nooit eerder wist heb ik dit ook nooit gedaan. Gezien het feit dat ik het herstelexamen van een paar jaar geleden nooit heb gedaan, en recent een rijbewijs b heb behaald, heeft het stadhuis mijn rijbewijs b VOLLEDIG ingetrokken. Ik moet 12u theorielessen opnieuw volgen, en 20u praktische lessen, dit oorspronkelijk voor mijn brommerrijbewijs, maar moet dit nu doen voor mijn rijbewijs B, ookal heb ik afgelopen zomer mijn rijbewijs behaald, en 20u praktische lessen gevolgd. Ik had in eerste plaats nooit die lessen mogen doen, maar toch heeft men mij in het stadhuis mijn rijbewijs gegeven

Heb vandaag toch met de auto gereden en ik ben in Knokke tegengehouden, papierwerk van de auto was in orde, verzekering enzo. Maar ik had geen geldig rijbewijs. Ook heeft men een speekseltest gedaan en dit was positief op cannabis.


Men heeft naar het parket gebeld en daar heeft men beslist om mijn auto in beslag te nemen. De agent zelf, zei dat ik de auto wel terug zal krijgen, maar weet niet wanneer, dit kan minder dan 30 dagen duren, of langer.

Ik vraag me nu af wat de gevolgen zijn en als ik uberhaupt ooit wel mijn auto zal terugkrijgen? De auto was nochtans verzekerd... De agent zei ook dat ik de auto pas terug krijg als ik mijn rijbewijs opnieuw zou afleggen. Ik hoop dat na x aantal tijd, hopelijk 30 dagen ofzo mijn vader inplaats van ik de auto kan terughalen.

De agent zei ook dat er geen stallingskosten zullen aangerekend worden, maar wel takelkosten.



Zal ik mijn auto echt terugkrijgen? Of zal deze verbeurd verklaard worden? Ik hoop van niet, want dit was mijn eerste auto en heb er zwaar voor moeten sparen, ook voor dat rijbewijs
En wat zal er nog komen? Ik veronderstel dat ik binnen x aantal weken naar de politierechtbank zal moeten gaan?

:(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 28 mar 2012 20:36

De auto was nochtans verzekerd... :(
Ook met een verzekerd voertuig mag je niet onder invloed van canabis rijden. :(

misterd
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 28 mar 2012 21:08

De auto was nochtans verzekerd... :(
Ook met een verzekerd voertuig mag je niet onder invloed van canabis rijden. :(
Ik weet het, ik had nochtans maar 1 sticky geblowed uren op vooraf.. maarja zelfs dat is al strafbaar, plus de hele heisa errond met speekseltest, bloedtest en ademtest vond ik overdreven

Nuja, moest het gewoon voor dat blowen zijn dan ging ik voor 12u niet mogen rijden, maar het is de combinatie van geblowed + geen rijbewijs, maar wel verzekerd auto die het parket liet besluiten om mijn auto in beslag te nemen :( voel me zo rot want dit is m'n eerste auto, heb er 4000€ voor betaald en ben die auto (ik hoop tijdelijk) kwijt

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 mar 2012 21:14

Een goede les.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

misterd
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 28 mar 2012 22:17

Denken jullie dat ik de auto nog zal terugkrijgen? Lees op internet nieuwsartikels over politie die auto's in beslag neemt en verbeurd verklaart, maar die hadden niet eens een verzekering. In dit geval wel, auto staat ook op mijn naam

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#6 , 28 mar 2012 22:29

Denken jullie dat ik de auto nog zal terugkrijgen? Lees op internet nieuwsartikels over politie die auto's in beslag neemt en verbeurd verklaart, maar die hadden niet eens een verzekering. In dit geval wel, auto staat ook op mijn naam
U zal eerst de (zeer hoge) boete waaraan u zich kunt verwachten betalen. Zoniet zal de wagen verkocht worden ter betaling van de boete.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

misterd
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 28 mar 2012 22:54

Denken jullie dat ik de auto nog zal terugkrijgen? Lees op internet nieuwsartikels over politie die auto's in beslag neemt en verbeurd verklaart, maar die hadden niet eens een verzekering. In dit geval wel, auto staat ook op mijn naam
U zal eerst de (zeer hoge) boete waaraan u zich kunt verwachten betalen. Zoniet zal de wagen verkocht worden ter betaling van de boete.
Ik heb hopelijk toch een paar maand tijd om dit bedrag te betalen? Kunt u inschatten hoeveel ongeveer? Alsinds +-300€ takelkosten, misschien een totaalbedrag van 700?€$

Hopelijk heeft de rechter begrip met het feit dat m'n rijbewijs b volledig ingetrokken is, nadat ik ze nog maar 4 maand had! Ik moest normaal herstelexamens doen van een rijbewijs terwaarde van 30€ (men heeft me hiervoor in 2008 veroordeeld, maar ik wist dit niet tot een dikke maand geleden, was wel op de hoogte van 2 maand rijverbod die alreeds ingegaan is in het verleden en het betalen van een boete, wat ik betaald heb), namelijk een brommerrijbewijs, A3 denk ik. Dit B rijbewijs voor de auto heeft mij 1100€ gekost, voor de lessen enzo en men zou nu verwachten dat ik amper na een paar maand de lessen eigenlijk al voltooid te hebben, OPNIEUW alles moet opleggen, en vooral opnieuw betalen, want dat zie ik niet zitten, maar toch zal het moeten gebeuren

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 28 mar 2012 22:59

Wagen wordt in beslag genomen voor de feiten niet om uw verzekering.
Het feit dat u geen rijbewijs hebt geeft aanleiding tot beslagname van de wagen.

Bijkomend gezien u over geen rijbewijs beschikt en toch rijdt ....heb je ook problemen met de verzekering..
U moet beschikken over een geldig RB om geldig verzekerd te zijn....
En het is een rechter die wagens verbeurd verklaard niet de politie.

Herstelexamen bromfietsrijbewijs ... dus u hebt al een veroordeling inzake rijbewijs?
De gemeente kan geen rijbewijzen intrekken.... dus hier ook niet de volledige info..

Tja en de andere wetgeving is er wel gekomen om een aantal redenen hoor, ongeacht wat uzelf er van zal vinden.

Hier vindt u de wetgeving van toepassing:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... erkeerswet" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien herhaling zal het een fikse veroordeling worden/zijn.

Ik denk NIET dat de rechter begrip zal hebben integendeel ....dit is een omstandigheid die het erger maakt. U WIST dat u niet mocht rijden.

U bent vermoedelijk beginnend bestuurder dan zal het terug behalen van uw rijbewijs ook nog verbonden zijn met het afleggen van een psychologische test naast een theoretisch en praktisch examen.
Indien geslaagd krijgt u terug voor een substantiële periode een rijverbod.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 28 mar 2012 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

misterd
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 28 mar 2012 23:06

Ja, ik heb 4 jaar geleden echt perongeluk een stom ongeval gehad met de brommer, waarvan ik niet in recht was. Ik wist dat ik daarvoor veroordeeld ben, dacht ook dat het passé was. Had immers boete betaald en 2 maanden rijverbod getekend in de lokale politie. Ben dan met volle vertrouwen begonnen met mijn rijlessen en plots na 4 maand rijden en 20.000KM valt dat herstelexamen plots uit de lucht, ben me nochtans voor ik begonnen ben gaan informeren in de griffie en politie, daar zei men dat er niks van lopende dossiers was

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 28 mar 2012 23:10

Politie heeft daar geen info over.
U had het vonnis daar staat in wat en hoe.
En vermoedelijk dus ook herhaling.

misterd
Topic Starter
Berichten: 20

#11 , 28 mar 2012 23:17

Mijn advocaat regelde dit allemaal, heb het zelf nooit gelezen, kan me dit niet herinneren. Pfft heb de laatste tijd financiele problemen en dit maakt het gewoon echt uitzichtloos, hoe moet ik nu naar m'n werk gaan om geld te verdienen. Zijn alle argumenten die ik opnoem nergens positief voor mij in de politierechtbank?

Franciscus
Berichten: 38596

#12 , 28 mar 2012 23:26

Welke argumenten?

Lightning

#13 , 28 mar 2012 23:30

U hebt nog geen enkel argument gegeven dat in uw voordeel pleit. En het begrip van de rechter waar U op rekent, dat vergeet U best. Een beginnende chauffeur die zonder rijbewijs en onder invloed op pad is, dat zijn verre van verzachtende omstandigheden. Ook het hebben van een verzekering praat U niet goed. Geef toe dat U een ongelooflijke stommiteit begaan hebt, dat is het beste dat U kan doen.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 28 mar 2012 23:37

Lees de verkeerswet er eens op na ...
Hou er rekening mee dat u NIET de minimum straf gaat krijgen en dat herhaling niet ver weg is.

misterd
Topic Starter
Berichten: 20

#15 , 28 mar 2012 23:37

De auto is dus geimmobiliseerd? Dat zei de agent ook. Ik kan dus verwachten dat de boete tussen 10 en 500€ ligt?


Hoofdstuk III : Overtreding van de bepalingen betreffende het rijbewijs en de leervergunning
Artikel 31

Met geldboete van 10 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die, buiten de in artikelen 30, 34 §2, 2° en 48 bedoelde gevallen, een motorvoertuig bestuurt zonder het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs vereist voor het besturen van dit voertuig bij zich te hebben of weigert die documenten te vertonen overeenkomstig artikel 22, wanneer hij daarom wordt verzocht.

In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden, zonder dat ze minder dan 1 euro mag bedragen.

De straffen worden verdubbeld bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan.

Hoofdstuk VII : Immobilisering en verbeurdverklaring van voertuigen
§ 2. Hij kan verbeurdverklaring van het voertuig bevelen wanneer het verval definitief is of ten minste zes maanden bedraagt, zo het voertuig eigendom is van de dader van het misdrijf.
De straf die ik zal krijgen zal hopelijk niet zo hoog liggen?
Laatst gewijzigd door misterd op 28 mar 2012 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”