Geen aangetekend schrijven

Greet1
Topic Starter
Berichten: 2

Geen aangetekend schrijven

#1 , 27 mar 2012 12:59

Hallo!
Mijn wagen werd 2 maanden geleden bijna weggesleept, maar gelukkig was ik nog op tijd daar om dit te voorkomen. De wagen stond voor borden die aangaven dat het verboden te parkeren was tussen 7.00 en 19.00 uur, omdat er meer doorgaand verkeer doorkwam, door wegenwerken een straat verder, en de reden dat ik wist dat er iets aan de hand was, was omdat een vriendin van mij zag dat er achter mijn wagen (en die van een andere buur) een politiecombi stond geparkeerd. Die dus zonder te proberen de bestuurders te verwittigen een takelwagen had gebeld. Die er na 1 minuut was, dus de combi stond er al eventjes te wachten.
Dit om maar even te laten weten waarover het gaat. Ik was van plan eerst uit te zoeken hoe het allemaal zat met mijn rechten hieromtrent, en had dus niet betaald, enkel 1 herinnering van een advocatenkantoor dat ik nog niet betaald had.
Nu krijg ik een dagvaarding van de rechtbank. Ik dacht echter ergens te hebben gelezen dat men eerst een aangetekend schrijven stuurt voordat men iemand voor de politierechtbank mag dagen. Ik vind het allemaal nogal snel gaan, ik wist niet dat je zo snel voor een rechtbank mag gedaagd worden...
Nu is mijn vraag, kan ik hier iets aan doen? Moest de politie op zoek zijn gegaan naar de eigenaar van de wagen? Doet het er iets toe dat ik het verkeer niet onmogelijk maakte (maar wel belemmerde, al vond ik dat echt niet genoeg reden om iemand weg te laten slepen, maar goed, ik besef dat dat een persoonlijke mening is)? Of dat ik geen aangetekende brief heb ontvangen en ineens voor de rechter moet?
Ik weet niet zo goed hoe ik het best verder aanpak.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 27 mar 2012 13:04

Aangetekend schrijven waarom?
Wel dat is de dagvaarding.
Neen de politie moet NIET op zoek gaan naar de eigenaar van de wagen.
Wat u er zelf van vindt doet er niet toe u dient de verkeerstekens te respecteren, opzet is niet vereist.
Voor welk feit moet u voor de rechter komen? Niet betalen takeling of niet betalen boete? Voor de burgerlijke rechtbank of voor de politierechter?
Heb je een PV gekregen? Een afrekening van het takelbedrijf? of een afrekening van de gemeente?
Stond de wagen op uw naam?

Greet1
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 mar 2012 13:21

Voor het niet betalen van de takelwagen, de boete heb ik betaald.
De wagen staat op naam van mijn vader, maar ik ben de eerste chauffeur voor de verzekering.
Het is voor de vrederechter.
Er werd mij ook gezegd dat als je niet komt opdagen dat je dan bij verstek veroordeelt wordt, en gewoon moet betalen. Als ik geen kans maak om te winnen, dan zou ik dat liever doen, nogal problemen om vrijaf te krijgen. Of is dat absoluut niet goed? Daarom ook dat ik de vraag hier stelde.
Bedankt alvast voor de reactie...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 27 mar 2012 16:24

Dus het burgerlijke luik...
Is de gemeente tegenpartij.
Als ik u was zou ik NU al betalen om verdere kosten te vermijden. Tegenpartij kan nog intresten en rechtsplegingsvergoeding eisen.

Kingfisher
Berichten: 483

#5 , 28 mar 2012 12:33

Oh god, de opstapeling van fouten hier.
Je stond verkeerd geparkeerd, de politie is absoluut niet verplicht om ook maar één seconde te wachten om te takelen, of eerst lief te gaan zoeken naar de mogelijke chauffeurs. Maar goed.

Zorg in ieder geval dat je NIET bij verstek veroordeeld wordt, want dan hoort de rechter maar één zijde van het verhaal, en zal hij alles geven wat de tegenpartij (de gemeente) vraagt. Wat wel doen: naar de vrederechter gaan, zonder advokaat (het Vredegerecht is een rechtbank zonder drempel, de rechters haten advokaten uit de grond van hun hart), op het uur in de dagvaardiging vermeld.
Ge gaat meer geld uitsparen door een halve dag congé te pakken dan ge gaat verliezen aan loon. En ja, breng een boek of een tijdschrift mee, er zitten daar tientallen mensen, elk te wachten op hun uitspraak.
Ga voor de rechter, zeg dat het u spijt, dat ge het gevraagde bedrag al betaald hebt, en vraag hem om de kosten redelijk te houden.

Maar ik heb de indruk dat ge er nog steeds niet van overtuigd bent dat je in fout was. Als je ook maar een van de volgende argumenten gebruikt:
- "Doet het er iets toe dat ik het verkeer niet onmogelijk maakte (maar wel belemmerde, al vond ik dat echt niet genoeg reden om iemand weg te laten slepen"
- " Die dus zonder te proberen de bestuurders te verwittigen een takelwagen had gebeld."
- " Die er na 1 minuut was, dus de combi stond er al eventjes te wachten."
gaat die rechter u de schoonste boete van uw leven aan uw been lappen.

Begin alvast te oefenen, voor de spiegel:
"het spijt me"
"'k zal het niet meer doen"
"graag een redelijke beslissing ivm de kosten"

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 28 mar 2012 18:18

PS vermoedelijk heeft uw vader dan al de correspondentie gekregen gezien hij de titularis van de nummerplaat is.
Wie de verzekering betaald of daar als belangrijkste bestuurder is ...dat zal de rechter en de politie worst wezen.
PS indien uw vader de titularis nummerplaat is ... zal men naar hem bellen ALS de politie het zou doen en ALS ze een nummer zouden hebben.
Ze hebben geen kristallen bol om te zien wie in de verzekeringspolis staat.
Mijn bescheiden maar ervaren mening... betalen gezien u geen poot hebt om op te staan ( met alle respect hoor)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”