Retributie in Knokke-Heist

Cabri
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Hasselt

Re: Retributie in Knokke-Heist

#16 , 27 mar 2012 17:51

als men u blijft lastig vallen met aanmaningen, herinneringen, extra kosten, etc . . . en u toch dagvaard, dan maken ze zich mogelijks schuldig aan "stalking" en tergend/roekeloos geding.
Zo ver zal het zeker niet komen, als ik het zelf niet opgelost krijg heeft mijn rechtsbijstandverzekering weer wat werk bij :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#17 , 27 mar 2012 18:00

awel ja, das ook een optie :p


maar ik weet als ex-werknemer dat het betreffende parkeerbedrijf een nogal stugge en stijve houding er op aanneemt als het op zulke gebieden aankomt, moest het zover komen, bereid uw rechtsbijstand ( en uzelf ) maar voor op een lange "strijd"

Cabri
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Hasselt

#18 , 27 mar 2012 18:37

Ik heb net opnieuw een mail verstuurd met de artikels die hier vermeld werden, als er nu nog een negatief antwoord komt gaat het naar de verzekering.
Allesinds bedankt iedereen voor de snelle reacties.

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 28 mar 2012 10:51

Denk niet dat het parkeerbedrijf zich zal bezighouden met het nazien van de al of niet geldigheid van de verkeerstekens.
Ga met die foto eens naar de politie in uw gemeente, en vraag daar hun mening eens.

Cabri
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Hasselt

#20 , 28 mar 2012 20:46

Gisteren heb ik opnieuw een mail verstuurd met daarin de aangehaalde artikels van de wegcode die Turaki en Drone hier posten, dit is hun antwoord:

Geachte

Wij blijven bij onze mening. U stond geparkeerd in een betalende zone zonder parkeerbewijs en zeggen nogmaals dat de signalisatie te Knokke is opgesteld conform de wetgeving op het plaatsen van signalisatie. Verkeersborden die een betalende- of blauwe zone aanduiden, zijn zonale verkeersborden. Dit houdt in dat één verkeersbord verantwoordelijk is voor de signalisatie van één of meerdere straten (zone).
Op de invalswegen naar Knokke-Heist vindt u zulke borden, meestal versterkt met sjablonen op de rijweg van de blauwe schijf om er u attent op te maken dat u een blauwe zone betreedt.
Op advies van de politie en de gemeentediensten is voor de aanduiding van de blauwe zone geopteerd voor zonale borden. Dit betekent dat bij het binnenkomen van de zone een wettelijk verkeersbord het begin aanduidt en dat bij het buitenrijden van de zone een wettelijk verkeersbord het einde van de zone aanduidt. Dit is te vergelijken met het aanduiden van de bebouwde kom. Eens u de zone binnenrijdt blijft de reglementering blauwe zone geldig tot u buitenrijdt. Deze aanduiding is dus volkomen wettelijk.

Daarom zijn wij verplicht u te vragen deze retributiebon per kerende te voldoen op het rekeningnummer BE47 0910 1892 9880 / GKCCBEBB en met de uitdrukkelijke vermelding van het bonnummer in de gestructureerde mededeling.

Met vriendelijke groeten,

Opc Bvba

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#21 , 28 mar 2012 21:20

opc die de "regels" naast zich neer legt . . .



waarom ben ik niet verbaasd? :|



de zonale regeling kan misschien volgens de "regels" zijn aangebracht etc . . ., het lokale stuk parkeren, waar het in deze omdraait, zegt 'duidelijk' dat men er mag parkeren zonder rekening te houden met de zonale beperking

dat er een bepaalde regeling op die plaats van kracht is, kan goed zijn, maar gelet op de post van turaki over het ontbreken van het onderbord is het niet de verantwoordelijkheid van de 'weggebruiker' om te weten welke bepaling het onderbord mogelijks zou opleggen ( parkeerschijf, beperkt parkeren met ticket, bewoners, . . . ?)

bijgevolg voldoet het onderbord ook niet aan de artikels aangehaald door turaki en mijzelf

maak u dus niet al te veel zorgen als ze het ( waarschijnlijk ) toch voor het vredegerecht trekken, eens gaan horen bij uw verzekering qua rechtsbijstand kan dus al geen kwaad, het kost u alleen tijd en gelukkig geen geld.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 29 mar 2012 07:52

Ze ontwijken in hun atwoord inderdaad de kern van de zaak: het heeft helemaal niet met die zonale borden te maken, maar met die lokale zone waar verkeersborden de zonale borden "overrulen" en waar aangeduid zijn dat je WEL gratis mag parkeren.

OPC heeft nogal lef, eigenlijk: de verkeersregels gewoon naast zich neerleggen en halstarrig blijven vasthouden aan hun gelijk. Moest ik van de vraagsteller zijn, ik gaf helemaal niet toe, hoor...

Als ze het voor de vrederechter trekken, en de vraagsteller wordt in het gelijk gesteld, kan hij dan schadevergoeding vragen aan OPC voor al de tijd die hij hierin gestoken heeft? Het wordt stilaan tijd dat deze maffiabedrijven op hun plaats gezet worden, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv
Berichten: 1911

#23 , 29 mar 2012 08:25

Ze ontwijken in hun atwoord inderdaad de kern van de zaak: het heeft helemaal niet met die zonale borden te maken, maar met die lokale zone waar verkeersborden de zonale borden "overrulen" en waar aangeduid zijn dat je WEL gratis mag parkeren.

OPC heeft nogal lef, eigenlijk: de verkeersregels gewoon naast zich neerleggen en halstarrig blijven vasthouden aan hun gelijk. Moest ik van de vraagsteller zijn, ik gaf helemaal niet toe, hoor...

Als ze het voor de vrederechter trekken, en de vraagsteller wordt in het gelijk gesteld, kan hij dan schadevergoeding vragen aan OPC voor al de tijd die hij hierin gestoken heeft? Het wordt stilaan tijd dat deze maffiabedrijven op hun plaats gezet worden, denk ik...

Die houding is begrijpelijk en heeft niets met lef te maken. Zelfs mensen die terecht een retributie hebben gekregen, halen allerlei argumenten aan om toch maar niet te moeten betalen. Trouwens, er staat nog niet eens vast of de topicstarter wel gelijk heeft, ondanks wat hier werd aangehaald.
Interessant zou zijn, te weten hoeveel retributies werden uitgeschreven, hoeveel er daarvan betwist werden en in hoeveel gevallen OPC gelijk heeft gekregen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 29 mar 2012 08:33

Turaki heeft het artikel uit het verkeersreglement aangehaald op basis waarvan blijkt dat de topic starter in zijn recht is (we gaan ervanuit dat de topic starter de waarheid spreekt, uiteraard).

Verder is mijn ervaring dat deze parkeerbedrijven BEWUST onterechte retributies uitschrijven. Zie mijn verhaal in de andere thread (ik postte de link): ik had betaald en had toch een bon onder de ruitenwisser enkel en alleen omdat HUN systeem niet werkte op het moment van de controle. Hun antwoord: "Tja, in zo'n geval schrijven we sowieso een retributie uit." En dit mag allemaal zomaar? Makkelijk om zo geld te verdienen, als je het mij vraagt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

eylis
Berichten: 8840

#25 , 29 mar 2012 08:55

Merk ook de interessant aanhef die het parkeerbedrijf in zijn brief gebruikt: "...We zijn van mening...."
Voor zover ik weet is een mening géén vaststaand feit.

En probeer eens dit :-) Laat ze beleefd weten dat je alle gegevens, foto's én het advies dat je ingewonnen hebt bij de politie mbt dit dossier naar "Volt" hebt gestuurd die een reportage voorbereiden over parkeerbedrijven in Vlaanderen.

bartvdv
Berichten: 1911

#26 , 29 mar 2012 09:27

Dat soort van 'chantage' (testaankoop / Volt) werkt niet. Dat is alleen maar goed voor een tiental minuten televisie. Wat is overigens de mening van de politie in deze?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#27 , 29 mar 2012 10:10

Dat soort van 'chantage' (testaankoop / Volt) werkt niet. Dat is alleen maar goed voor een tiental minuten televisie. Wat is overigens de mening van de politie in deze?
"Dreigen" met Testaankoop werkt weldegelijk bij bepaalde bedrijven (ik spreek uit ondervinding). Of het bij dit bedrijf werkt weet ik echter niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Cabri
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Hasselt

#28 , 31 mar 2012 13:48

Dit is mijn laatste mail naar hen:

Geachte,
Ik ben er volledig mee eens dat de zones aangeduid worden in het begin van de zone, maar het gaat hier niet over een blauwe zone maar een zone waar het betalend parkeren is. Als er in deze zones, zowel de blauwe zone als betalende zone één of meerdere parkeerplaatsen aangegeven worden door een verkeersbord E9a zonder onderbord heft dat de zonebepaling op voor deze plaatsen.
Dit is een reglementering die geldig is volgens de wegcode in België en daar kan men gemeentelijk niets aan veranderen.
Ik ga daarom niet akkoord met de retributie en zal deze ook in geen geval betalen
Met vriendelijke groeten

En dit is hun antwoord:

Geachte heer *****,

Wij zijn van mening afdoende informatie verschaft te hebben inzake uw klacht en er bovendien de nodige aandacht aan besteed te hebben.
Het staat u vrij zoals elke Belgische burger uw klacht aanhangig te maken bij de vrederechter van uw kanton
Met vriendelijke groeten,
Optimal Parking Control bvba

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#29 , 31 mar 2012 18:42

laat ze het zelf maar voor de vrederechter trekken, als prive bedrijf gaan ze dan schoon de bewijzen op tafel mogen leggen dat zij in hun recht zijn.


hou dus alle mail en de foto's van de locatie goed bij!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 02 apr 2012 08:03

Geachte heer *****,

Wij zijn van mening afdoende informatie verschaft te hebben inzake uw klacht en er bovendien de nodige aandacht aan besteed te hebben.
Het staat u vrij zoals elke Belgische burger uw klacht aanhangig te maken bij de vrederechter van uw kanton
Met vriendelijke groeten,
Optimal Parking Control bvba
Die is goed! Dus JIJ zou naar de vrederechter moeten gaan OMDAT je gelijk hebt? In wat voor wereld leven die mensen? Ik zou nog een laatse mailtje sturen met de melding dat je volledig in je recht bent en niet inziet waarom JIJ naar de vrederechter moet stappen. Ze vertikken het gewoon om een goede uitleg te geven voor hun retributie.

Voet bij stuk houden. Je hebt bewijsmateriaal dat je reglementair geparkeerd stond. Die parkeerbedrijven beginnen Sabam-gedrag te vertonen: incasseren, incasseren, da's het enige dat blijkbaar van belang is. Wetgeving is bijkomstig en blijkbaar niet van tel voor dit soort "bedrijven".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”