Retributie in Knokke-Heist

Cabri
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Hasselt

Retributie in Knokke-Heist

#1 , 26 mar 2012 18:32

Zondag 25 maart 2012 parkeerde ik mijn wagen in een betaalzone in Knokke-Heist aangegeven door een zonebord. Maar aan de dwarse parkeerplaatsen waar ik parkeerde staat een extra bord E9a met een wit bordje met de pijl omhoog er onder, geen ander onderbord. Volgens mij heft het bord E9a de betalende zone op en kan je daar parkeren zonder verdere voorwaarden. Toch kreeg ik een retributiebon van 20 euro, en ook mijn klacht via de ombudsman van deze firma (Opc) werd niet aanvaard.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 26 mar 2012 19:39

indien mogelijk, kunt ge een foto plaatsen of de straat zeggen met de vermelding waar u ongeveer stond dan kan iedereen kijken via google streetview :)



en ja, die parkeerfirma neemt het niet altijd zo nauw . . .

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 mar 2012 20:14

Volgens mij wil dat gewoon zeggen dat je daar mocht parkeren, maar daarom nog niet gratis.

Reclame

Cabri
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Hasselt

#4 , 26 mar 2012 20:18

Het was aan het Vissershuldeplein, maar op google maps hangt er nog een onderbord aan het verkeersbord en zou er inderdaad moeten betaald worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cabri op 26 mar 2012 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Cabri
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Hasselt

#5 , 26 mar 2012 20:23

De eerste wagen achter het bord is de mijne

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cabri op 26 mar 2012 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 26 mar 2012 20:26

Uit de wegcode:

Artikel 65. Verkeersborden: algemene bepalingen
65.5. Signalisatie met zonale geldigheid
6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.

Op de foto is te zien dat er een onderbord hing, maar een afwezig bord telt niet. U dient hier niet te betalen.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 26 mar 2012 20:32

Het is zelfs verplicht daar te parkeren ( en nergens anders).
U moet de regels volgen die op die plaats van toepassing zijn.
Dus daar parkeren en dat hebt u blijkbaar gedaan.
Gezien het parkeren betreft dat NIET tijdsgebonden is is er geen retributie mogelijk maar wel een inbreuk wegcode ...dus politievaststelling ....
Vraag aan de politie dienst verkeer van Knokke-Heist eens per mail of je daar in overtreding staat.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#8 , 26 mar 2012 21:07

als ik eens nakijk op wegcode.be zou hij niet in overtreding staan

het "lokale" bord gaat boven de zonale bepaling, het kan zijn dat er een onderbord zou moeten zijn, maar gelet op de afwezigheid ervan, kan deze dan ook niet afgedwongen worden daar dat bord dan ook niet voldoet aan artikel 5 van de wegcode:

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


stuur bovenstaande foto + tekst + het artikel 5 eens naar de ombudsman, hij zou niet anders kunnen dan de zaak verticaal klasseren.

Franciscus
Berichten: 38603

#9 , 26 mar 2012 21:33

Bijkomend probleem U zal moeten bewijzen dat het bord OP het ogenblik van uw parkeren er niet hing.
Mogelijk zijn er dus wel 6 klachten.

Cabri
Topic Starter
Berichten: 9
Locatie: Hasselt

#10 , 26 mar 2012 22:47

Die foto is gemaakt na dat ik parkeerde, en ik stuurde reeds een klacht met deze foto naar de ombudsman en deze mail kreeg ik terug,

Geachte
Wij hebben uw klacht betreffende het parkeren te KNOKKE in goede orde ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.
Bij nader en grondig onderzoek van deze klacht kunnen wij tot onze spijt geen gegronde en wettelijke reden aanhalen die tot annulatie van uw retributiebon zou kunnen leiden volgens het retributiereglement van de Stad/Gemeente. Op het moment van de controle was er geen geldig ticket aanwezig op het dashboard.
De signalisatie te KNOKKE is opgesteld conform de wetgeving op het plaatsen van signalisatie.
Verkeersborden die een betalende- of blauwe zone aanduiden, zijn zonale verkeersborden. Dit houdt in dat één verkeersbord verantwoordelijk is voor de signalisatie van één of meerdere straten.
Voor meer informatie betreffende het plaatsen van signalisatie kan u terecht op http://www.wegcode.be" onclick="window.open(this.href);return false;.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#11 , 27 mar 2012 12:53

dat is een 'standaard antwoord', niet veel van aantrekken.


stel hun aangetekend in gebreke, met in uw schrijven

-duidelijk uw standpunt

-de foto('s) van de situatie ter plaatse

-de betreffende artikels die u 'gelijk' geven, zijnde:


Artikel 65. Verkeersborden: algemene bepalingen
65.5. Signalisatie met zonale geldigheid
6. De reglementering geldt in gans de aldus afgebakende zone, behoudens, voor wat het parkeren betreft, op plaatsen waar door middel van verkeerstekens een andere parkeerregeling is voorzien.


en

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


-vermeld als laatste, dat indien er geen antwoord via aangetekend schrijven van hun uit komt binnen de 14 dagen, u de zaak als gesloten beschouwd.



het komt er in feite op neer, dat het goed mogelijk is dat op de plaats waar u stond een andere regeling geldt dan de lokale zonale regels, maar gelet op de situatie ter plaatse en de plaatsing ( en het ontbreken ) van het onderbord, men niet kan verwachten dat de weggebruiker op de hoogte is van de lokale parkeerregels, buiten het feit dat men daar zonder te betalen mag parkeren.

als men u blijft lastig vallen met aanmaningen, herinneringen, extra kosten, etc . . . en u toch dagvaard, dan maken ze zich mogelijks schuldig aan "stalking" en tergend/roekeloos geding.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 mar 2012 14:08

Ik heb ook reeds verschillende "akkefietjes" gehad met deze parkeerfirma (zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... p?&t=30959" onclick="window.open(this.href);return false;), dus ik ben uitermate geïnteresseerd hoe dit afloopt. Als de TS dit hier later even kan laten weten, zou dit zeer leuk zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv
Berichten: 1911

#13 , 27 mar 2012 14:15

als men u blijft lastig vallen met aanmaningen, herinneringen, extra kosten, etc . . . en u toch dagvaard, dan maken ze zich mogelijks schuldig aan "stalking" en tergend/roekeloos geding.
Niet overdrijven he.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 mar 2012 14:20

Als ze mij nog één keer lappen wat ze me in het verleden gelapt hebben (zie de link naar de andere topic hierboven), reageer ik helemaal NIET meer. Ik betaal niet, contacteer hen ook niet om het recht te zetten. Noppes.

Het zou mooi worden als iedereen zo zou handelen: ik richt een bedrijfje op en stuur iedereen zomaar boetes zonder énige reden en eis dat deze boetes eerst en vooral betaald worden en dat mensen dan achteraf maar moeten reclameren om hun geld terug te krijgen. En ondertussen krijg ik maar intrest op dat geld! Leuk handeltje! (Want dat is in principe wat die maffia-parkeer-bedrijven doen!)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#15 , 27 mar 2012 16:29

als men u blijft lastig vallen met aanmaningen, herinneringen, extra kosten, etc . . . en u toch dagvaard, dan maken ze zich mogelijks schuldig aan "stalking" en tergend/roekeloos geding.
Niet overdrijven he.

zover is het anders toch niet gezocht ze :)

als de topic starter het aangetekend schrijven verstuurd met de inhoud die ik voorstel en het parkeerbedrijf blijft maar brieven/herinneringen/aanmaningen/deurwaarders herinneringen/aanmaningen sturen om vervolgens te dagvaarden op basis van iets waar ze geen poot hebben om op te staan . . .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”