Sticker B

wanton
Topic Starter
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

Sticker B

#1 , 21 feb 2007 19:41

Gisteren heb ik een heel eind over een autosnelweg gereden. Ik werd regelmatig voorbijgestoken door wagens met vreemde nummerplaat. De Nederlandse , Franse en Duitse ken ik zowat : er waren nog andere. E?n ding viel mij op : geen enkele had een landkenteken. Vandaar mijn vraag : is de sticker 'B' nog verplicht voor Belgische auto's?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye
Berichten: 468

#2 , 21 feb 2007 20:57

Hallo,

Ik meen dat de sticker nog steeds een verplichting is, indien men niet beschikt over een europese nummerplaat. Bij deze laatste is die reeds voorgedrukt.

MVG
Andy Heye

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 22 feb 2007 18:26

Er is geen enkele verplichting om een B te plakken op uw auto.

Anderzijds gebeurt de inschrijving van auto's in alle landen op nationale basis en mogen alleen auto's op de Portugese (ik zeg maar wat) wegen rijden die zijn ingeschreven in Portugal.

Om te vermijden dat auto's die in verschillende landen rijden telkens ingeschreven zouden moeten zijn in elk land afzonderlijk, bestaat er een internationaal verdrag (ik dacht uit 1954) dat vreemde auto's vrijstelt van de nationale inschrijving op voorwaarde dat ze naast hun nationale nummerplaat de overeengekomen landenletter(s) zichtbaar staan hebben; in bepaalde kleuren en bepaalde groottes.

Een Belgisch douanier of agent, beiden bevoegd inzake inschrijving en verkeersbelasting, mag elk vreemd voertuig doen stoppen en de bestuurder voor de keuze stellen: zijn landensticker plakken OF zijn voertuig inschrijven in Belgi?.

Het is dan ook verboden om in het buitenland rond te rijden met m??r dan ??n landencode, zelfs al zit de goeie daartussen.

Als u ooit een botsing zou hebben met een buitenlands voertuig zonder landensticker, moet u zeker inroepen dat dat voeruig niet rechtsgeldig op de Belgische wegen mocht rijden wegens niet ingeschreven noch vrijgesteld.

Het is niet verboden om met meerdere landencodes van verschillende landen rond te rijden zolang u in Belgi? blijft. U moet enkel opletten dat die letters niet dicht bij uw nummerplaat staan, want dat is verboden door een andere wetgeving: men mag geen cijfers of letters plakken of schilderen in de buurt van de plaat als die aanleiding zouden kunnen geven tot een verminderde leesbaarheid of een verwarring inzake de nummerplaat.

*********************************************************


Het moet niet altijd over erfenissen of successierechten gaan.


*********************************************************

Reclame

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#4 , 22 feb 2007 20:42

Er is geen enkele verplichting om een B te plakken op uw auto.
voor de volledigheid

dit geld enkel als je alleen in belgie rondroert
wil je de grens over moet die B er wel op
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

j.demoor
Berichten: 10360

#5 , 26 feb 2007 14:18

?Art.4.? 1. De gewone kentekenplaat heeft een witte grond. Opschrift en boord zijn rood...? 4. Kentekenplaten waarvan de groep letters begint met " U " of " Q " worden toegekend bij de inschrijving van aanhangwagens...Het opschrift bestaat uit drie letters gevolgd door drie cijfers alsook uit een Europees symbool...Het Europees symbool bevat een blauwe rechthoekige zone die tegen de linkerboord van de plaat ligt. Die zone is 100 millimeter hoog en 45 millimeter breed en vertoont onderaan een witte letter B als onderscheidingsteken van het land, met daarboven een kring van twaalf vijfpuntige, gele sterren. Grond, sterren en het onderscheidingsteken van het land zijn retroflecterend(Zie ook .Art.10.? 1)...?(23 JULI 2001. - Ministerieel besluit betreffende de inschrijving van voertuigen).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Heye
Berichten: 468

#6 , 26 feb 2007 14:46

Samengevat (zoals reeds gepost)

"B" sticker VERPLICHT indien men NIET over een europese nummerplaat beschikt.Daar is de "B" reeds voorgedrukt zoals hierboven beschreven.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”