Vluchtmisdrijf of niet?

lienvann3
Topic Starter
Berichten: 6

Vluchtmisdrijf of niet?

#1 , 26 mar 2012 00:13

Beste,

vorige week kwam de politie aan de deur omdat ik zogezegd vluchtmisdrijf heb gepleegd. Ik heb blijkbaar op een parking bij het achteruitrijden de achterkant van een auto geraakt met mijn neus. Een getuige beweert dit gezien te hebben. Ik reed met een voorlopig rijbewijs en mijn moeder zat bij mij als mijn begeleidster. Wij hebben allebei niet opgemerkt dat we tegen een auto zijn gereden. We hebben niet gehoord of gevoeld, anders gingen wij zeker uitgestapt zijn en onze gegevens achterlaten. Schade aan de andere auto zijn enkele krassen. Nu zijn wij vandaag een verklaring gaan afleggen. Ik heb ondertussen mijn rijbewijs. De agent zei dat ze waarschijnlijk mijn rijbewijs zouden afpakken en dat ik misschien mijn examen opnieuw zou moeten doen aangezien ik nog maar enkele maanden mijn rijbewijs heb. Ook zullen we een boete moeten betalen en zal dit op mijn strafblad vermeld worden. Ik zit hier heel erg mee in, zeker met het feit dat ik mijn examen opnieuw zal moeten doen en nog meer dat het vermeld wordt op mijn strafblad. Ik ben net afgestudeerd en heb schrik dat dit een gevolg zal hebben voor mijn kansen op werk. Mijn moeder en ik zijn echt bijna heel zeker dat we niet tegen die auto gereden hebben. Kunnen ze dit zo maar op mijn strafblad zetten door dat een getuige meldt dat wij tegen een auto gereden hebben? En kunnen ze mijn rijbewijs afpakken aangezien ik op de datum van de feiten nog geen rijbewijs B had?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#2 , 26 mar 2012 01:03

Bekijk je voertuig of er iets van schade op te vinden is waarvan je de oorsprong niet kent. Indien je dit vind bestaat de kans dat je dit ongemerkt gedaan hebt. Zo niet dan laat je dit maar voor het gerecht komen. Is uw woord tegen die van een zogenaamde getuige, is niet dat deze persoon jullie der heeft zien rijden dat hij ook de waarheid spreekt, mss heeft diens voertuig dit veroorzaakt. Probeer ook te achterhalen waar exact de schade bij het andere voertuig zit, in welke mate er schade is en of dit wel haalbaar is met jouw wagen, zeker indien dit voor jullie ongemerkt zou gebeurd zijn.

Los hiervan, indien je dit opgemerkt in de toekomst nog voorhebt, gelieve je gegevens niet achter te laten en te wachten tot de eigenaar van het voertuig komt om dit samen op papier te laten zetten, anders bel je zelf de politie en meld je dit en vraag je wat je mag doen. Want ook al laat je uw gegevens achter (aan de voorruit) kan dit als een vluchtmisdrijf afgeschreven worden.
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 26 mar 2012 11:30

Als je de gegevens van tegenpartij hebt, probeer dan eens naar die wagen te gaan kijken.
Kijk vooral of de schade overeenkomt met die op uw wagen en dan vooral de hoogte vanaf de grond. Ook mogelijke laksporen. Kijk ook of de schade op de andere wagen recent is of al oud.
Maak er desnoods een foto van.
Heb zelf zo'n voorval gehad. Bij het openen van mijn deur zou ik een bluts gemaakt hebben in de deur van het naast mij staande voertuig. Een getuige heeft dat toen ook gezien en bestuurder op de hoogte gebracht. 2 dagen later politie aan mijn deur (toen nog rijkswacht) Andere partij woonde toevallig maar een paar honderd meters van bij mij, en ben samen met de politie naar daar gegaan.
Bij nameting bleek ik onmogelijk de dader te kunnen geweest zijn omdat ik steeds rubberblokjes op de zijkant van mijn deur zet, en de kleine bluts bij tegenpartij wel 10 cm hoger zat. Ook was er een spoor van blauwe verf, terwijl mijn wagen zilverkleurig was. Zaak geklasserd.

Reclame

Lousia
Berichten: 114

#4 , 26 mar 2012 11:45

Een vriend van ons heeft dat ook voor gehad.
Bij het verlaten van een parkeerruimte zou hij tegen een andere wagen hebben gereden.
Mijn man heeft hem toen nog begeleid zodat hij veilig de plaats kon verlaten en hij had zeker niets geraakt.
We hebben allebei een verklaring moeten afleggen en wat bleek bij de controle van de politie dat de schade aan het voertuig nooit door onze vriend kon veroorzaakt worden omdat zijn auto geen raakvlak had op de hoogte van de schade van het andere voertuig.
De zaak werd voor ons geklasseerd en het ander voertuig een ferme boete :-))

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 26 mar 2012 11:57

Politie moet beide voertuigen naast elkaar zetten in de positie waardoor de schade zou zijn ontstaan. En in dezelfde omstandigheden dus bij jullie met 2 inzittenden.
Vraag dat het zo gebeurd, u hebt daar recht op.
Enigste reden om het niet te doen is dat het nu al duidelijk is dat het niet heeft kunnen gebeuren.

lienvann3
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 26 mar 2012 13:28

Ben naar de politie geweest voor een verklaring af te leggen en het interesseerde hen zelfs niet of er schade was aan mijn wagen of niet.
Ze moesten hem niet zien...
Schade aan de andere auto zijn een paar krassen, da kan iedereen gedaan hebben... Wie heeft er nu geen krassen op zijn auto.
Als ik veroordeelt wordt en het komt op mijn strafblad, gaat dat er dan terug van na een tijd?
En ik vraag mij echt af hoe het zit met mijn rijbewijs aangezien ik nog geen had toen de feiten gebeurden.
De feiten zijn trouwens al een heeeelee tijd geleden gebeurd (6 maand) en de politie stond nu pas aan de deur.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 26 mar 2012 15:16

het zal nog niet al te rap op uw strafblad komen en het zal nog minder rap voor de rechtbank komen en uw rijbewijs zal u al helemaal niet worden afgenomen.

het is immers best mogelijk om lichte krassen te veroorzaken zonder dat men dit voelt of zonder dat men dit doorheeft, heel strikt genomen kan men dan inderdaad wel van "vluchtmisdrijf" spreken.

mocht blijken dat u inderdaad de schade onbedoeld ( en zonder dat men het wist ) heeft veroorzaakt, zal het eerst toch langs de verzekering gaan en pas als daar geen oplossing uit de bus komt ( kan lang dure, administratie is niet van de rapste ) bestaat de kans dat u gedagvaard zou kunnen worden.

het is trouwens NIET aan de agenten om al dan niet te oordelen of te zeggen wat u riskeert en om te zeggen dat u in fout zou zijn, ze kunnen alleen vaststellen, het zijn geen rechters.

lienvann3
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 26 mar 2012 16:01

Ok dat is wel een opluchting.
Ja het kan best zijn dat ik de schade aan de auto heb aangericht maar noch mijn moeder of ik hebben gehoord of gevoeld dat wij tegen deze auto gereden hebben, anders zouden wij zeker gestopt zijn.
Politie zei dat we zeker en vast gedagvaard gingen worden.
Nuja we zien wel wat er uit de bus komt zeker

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 26 mar 2012 18:56

Politie kan NIET zeggen welke straf je gaat krijgen maar kan wel zeggen WELKE artikels voor de feiten in aanmerking komen.
Zij kunnen ook zeggen dat je gezien geen akkoord tss partijen (verzekeringen) het parket beslist over de vervolging en dat je dan gedagvaard kan worden.
Voor de rest is het een beslissing voor een rechter.
In een mij gekende zaak werd in een verklaring van een getuige een gedeeltelijke nplt opgegeven.
In het PV zelf hadden de vaststellers al twee letters omgekeerd opgeschreven (bij hun vaststellingen NB). De zone waar dader zou wonen werd nooit in kennis gesteld alhoewel het zelfs een zware botsing was met heel veel schade.
Maanden na de feiten werd door kwartierinspecteur een onderzoek gedaan - die kon geen schade vaststellen aan voertuig.
Ook werd door hem duidelijk aangegeven dat er door vaststellers een foute nplt in het onderzoek werd betrokken.... met de juistere gegevens kwam men wel aan een voertuig uit de omgeving van het ongeval.
Ook hadden de mensen een reeks van getuigen die konden bevestigen dat ze op het ogenblik van de feiten niet daar (kust) waren geweest.
Werden nochtans gedagvaard en moesten verschijnen voor politierechter aan de kust...

katwezel
Berichten: 375

#10 , 26 mar 2012 21:21

en voor je eventueel toekomstig werk moet je niet ongerust zijn moest er toch iets op je strafblad komen , de meeste bedrijven vragen een gewoon bewijs van goed gedrag en zeden , dus dit wordt niet vermeld , enkel bij sommige overheden vraagt men een volledig strafblad op

sheepie
Berichten: 164

#11 , 27 mar 2012 08:30

en voor je eventueel toekomstig werk moet je niet ongerust zijn moest er toch iets op je strafblad komen , de meeste bedrijven vragen een gewoon bewijs van goed gedrag en zeden , dus dit wordt niet vermeld , enkel bij sommige overheden vraagt men een volledig strafblad op
Veroordelingen door politierechtbank staan wel op het "uittreksel uit het strafregister" (minnelijke schikkingen niet)... na 3 jaar gaat het er automatisch af (verbeter mij als ik het verkeerd voor heb!)

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 27 mar 2012 19:07

http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/15/959.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Er staat uw veroordelingen .
Bij mijn weten is dat van politierechtbank tot hof van beroep /assisen

Geduldig Zieltje
Berichten: 56

#13 , 28 mar 2012 15:33

Wat voor een agent is dat daar.... NO COMMENT! Misschien is de eigenaar van de wagen in kwestie eveneens een agent, want de agent die jou aanspreekt is precies niet zo beleeft.

Misschien wat kun je nog doen, is contact opnemen met jouw verzekering en uitleggen wat je probleem is en misschien kunnen zij ervoor zorgen dat er een expertise komt om te zien of het mogelijk is dat jouw voertuig deze schade heeft gemaakt. (Ik heb geen idee hé, is maar een gedachte dat in me opkomt)
Check de informatie van je bronnen na voor je iets toepast.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 28 mar 2012 16:22

Ok dat is wel een opluchting.
Ja het kan best zijn dat ik de schade aan de auto heb aangericht maar noch mijn moeder of ik hebben gehoord of gevoeld dat wij tegen deze auto gereden hebben, anders zouden wij zeker gestopt zijn.
Politie zei dat we zeker en vast gedagvaard gingen worden.
Nuja we zien wel wat er uit de bus komt zeker
Het is me nu nog steeds niet duidelijk of uw auto ook schade heeft? De belangrijkste vraag hier is nog niet beantwoord: spreekt de getuige de waarheid of niet? Indien uw wagen totaal geen schade heeft, liegt deze getuige gewoon. Indien uw wagen wel schade heeft waar je niet van weet, heb je waarschijnlijk de aanrijding wel (ongewild) veroorzaakt en krijgen we een héél ander verhaal dan in het eerste geval. Misschien kan je dus best even op die vraag antwoorden?

(Eerlijk gezegd: aangzien je de vraag ontwijkt, ga ik er vanuit dat je weldegelijk zelf ook schade hebt, niet?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 28 mar 2012 17:49

Verzekering zal gezien er GEEN aangifte is gedaan binnen de termijn niet tussenkomen denk ik zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”