Mag CARA rijbewijs invorderen?

krisje1973
Topic Starter
Berichten: 281

Mag CARA rijbewijs invorderen?

#1 , 22 mar 2012 11:02

Een vriend van me heeft een handicap.

Hij heeft een gewoon rijbewijs maar rijd al jaren niet meer.

Nu is hij ongeveer een maand geleden naar CARA gegaan voor rijvaardigheidstesten.
Zij hebben geoordeeld dat hij niet mag rijden wegens medisch ongeschikt.

Enkele dagen later kreeg hij een brief waarin CARA hem dwingend verzoekt om zijn rijbewijs naar hun op te sturen om te schrappen.
Mogen zij dit invorderen?

Mijn vriend is van oordeel dat hij een slechte dag had.
Hij wil, op het punt waarop ze hem negatief beoordeelden, in dit geval concentratie, werken om nadien opnieuw de hele aanvraag te doen bij CARA.
Kan dit?

Stel dat hij zijn rijbewijs niet opstuurt, wat hij ook niet van plan is, kunnen ze dat dan komen halen bij hem?
En wie dan wel?

Hij blijft echter ook volhouden dat hij wil rijden met een aangepast voertuig en dat hij toch één gaat kopen en gaat rijden.
Hoe zit het dan met de verzekering?
Kan hij gewoon een verzekering nemen en toch rijden?
Ik veronderstel wel dat, als hij een ongeval heeft, de verzekering moeilijk gaat doen.

Eerlijk gezegd zou ik nooit willen meerijden met hem en ook onze ADL assistenten (wij wonen beide in een ADL woning) heben hem al proberen wijs te maken dat rijden voor hem niet veilig is.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 22 mar 2012 11:06

http://admin.bivv.be/main/Rijbewijs/Rij ... anguage=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien niet vrijwillig zal parket rijbewijs invorderen.
Politie zal beslag komen leggen en rijbewijs meenemen.

GEEN enkele verzekering zal een dekking geven.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”