Hinderlijk parkeren

Toan
Topic Starter
Berichten: 29

Hinderlijk parkeren

#1 , 20 mar 2012 23:01

Onlangs stond ik geparkeerd voor een fietsenstalling op de parking van een station.
Mijn voertuig stond juist voor een middenstuk (vast gedeelte). Voor en achter mijn voertuig waren de betrekkelijke ingangen voor de fietsenstalling.
Het voertuig vormt hier op geen enkel ogenblik hinder naar toegankelikheid van de fietsenstalling.

Toch slaagt de politie erin mij hiervoor een boete te willen geven voor hinderlijk parkeren.

Hierbij heb ik de volgende vragen:

1- mag de politie een boete geven voor iets wat zich voor doet op domein van de "NMBS Holding". (dus geen openbare weg)
2- Wanneer spreekt men van hinderlijk parkeren?


Alvast bedankt voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 21 mar 2012 08:29

was het een open inrit voor de fietsenstalling? mocht je daar parkeren? Of dacht je gewoon: goh ze kunnen voor of achterlangs mij wel door...

Turaki
Berichten: 6870

#3 , 21 mar 2012 08:36

1) Tenzij duidelijk aangeduid als privé (dus niet voor iedereen toegankelijk), volgt uit rechtspraak dat dit wel als openbare weg dient beschouwd te worden.

2) Vermodelijk punt 1 hieronder, maar de andere zouden ook kunnen:
25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren:
1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;
4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;
5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;

Fietsenstalling dient als 1 geheel beschouwd te worden, ook de plaatsen waar het praktisch niet mogelijk is om een fiets te zetten.

Reclame

Toan
Topic Starter
Berichten: 29

#4 , 21 mar 2012 20:59

Betreft punt 1 -> Ik ben niet zeker maar denk inderdaad dat er nergens staat privé domein.
Betreft punt 2:

° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen; [b]-> Niet van toepassing[/b]

4° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden; -> als men de fietsenstalling uitkomt is men op de parking. Maw of mijn voertuig er staat of niet. Men komt altijd op de parking.

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen-> niet van toepassing volgens mij.

Op basis van punt 2 kan ik eigenlik concluderen dat men mij onterecht een boete geeft voor hinderlijk parkeren of ben ik mis.
Wat kan ik hiertegen beginnen en is dit wel de moeite.....?

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 21 mar 2012 21:14

Geparkeerd BUITEN de parkeerstroken misschien???

Lightning

#6 , 21 mar 2012 21:55

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :
.....
7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;
.....

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 21 mar 2012 23:40

Gezien wij niet over alle elementen beschikken?
Kunnen we hier nog zowat elk artikel inzake stilstaan en parkeren gaan aanbrengen.
Wat was het artikel dat vermeld werd?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”