gewoon een vraag ivm rijverbod

piepkuikentje
Topic Starter
Berichten: 45

gewoon een vraag ivm rijverbod

#1 , 14 mar 2012 15:17

hello,

Deze week was er een uitzending op tv en er was een persoon die een rijverbod kreeg door te snel te rijden.
Nu vroeg ik me af:
Als je een rijverbod krijgt mag je dan nog met de fiets rijden?En als je dit rijverbod kreeg van een wagen mag je dan nog met een moto of vrachtwagen rijden?
Gewoon uit nieuwsgierigheid ;-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 14 mar 2012 15:19

Hangt van de beslissing van de rechter af.
Een fiets heeft volgens de verkeerswet ook een bestuurder.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 14 mar 2012 15:21

ik dacht dat het zo zat:
de uitspraak is niet zomaar "rijverbod" maar meestal: "intrekken rijbewijs"
fiets kan dus wel, want daar heb je geen rijbewijs voor nodig.
Moto/ vrachtwagen niet, want daar heb je je rijbewijs voor nodig.

bromfiets kan misschien wel nog als je daar een apart "bromfietsrijbewijsje" voor hebt en ze dat niet intrekken.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 14 mar 2012 15:27

verkeerswet :
Artikel 45
De rechter kan het verval van het recht tot sturen beperken tot de categorieën van voertuigen die hij aangeeft overeenkomstig de bepalingen vastgesteld door de Koning krachtens artikel 26.
Wanneer de overtreding met een motorvoertuig werd begaan, moet het verval ten minste betrekking hebben op de categorie van voertuigen waarmee de overtreding die aanleiding heeft gegeven tot verval, werd begaan.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 14 mar 2012 15:41

tiens tiens, dat brengt me weer bij een zeer eigenaardig vonnis dat een rechter uitsprak tov een meisje dat -geloof ik- zomaar de treinsporen overliep in een station. Ze had nog géén autorijbewijs. Maar de recher trok het wel in voor een bepaalde periode. (case staat hier ergens op het forum...)
Waardoor dit meisje dus - zodra ze dit rijbewijs haalde - het effectief voor een bepaalde periode niet kon gebuiken. een toekomstige straf dus.
en een straf die niet eens te maken had met de aard van de overtreding (want dit gebeurde voetelings)
de overtreding moet dus in de eerste plaats niet eens met een bepaald motorvoertuig begaan zijn.

én als rijbewijs voor auto ingetrokken wordt, kan je (als je nog een rijbewijs brommertje hebt) wél nog met je brommertje rijden.
Maar dan moet je dus wel de 2 rijbewijzen hebben.
Zo juist?

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 14 mar 2012 17:07

hello,

Deze week was er een uitzending op tv en er was een persoon die een rijverbod kreeg door te snel te rijden.
Nu vroeg ik me af:
Als je een rijverbod krijgt mag je dan nog met de fiets rijden?En als je dit rijverbod kreeg van een wagen mag je dan nog met een moto of vrachtwagen rijden?
Gewoon uit nieuwsgierigheid ;-)
Wat bedoel je met "rijverbod"? Waarschijnlijk een intrekking.

Inhouding rijbewijs :
Dit is een preventieve maatregel die tot doel heeft te voorkomen dat de overtreder - die onder invloed verkeert - zou sturen. Deze termijn bedraagt naargelang 3, 6 of 12 uur (de termijn van 6 of 12 uur kan met diezelfde termijn worden verlengd). Tijdens deze periode mag geen enkel voertuig worden bestuurd, ook geen fiets. Ook een kruiwagen mag niet worden voortgeduwd.

Intrekking rijbewijs :
Dit betreft een veiligheidsmaatregel, die kan worden opgelegd door de parketmagistraat.
Een periode van intrekking behelst in principe 15 dagen (maar kan worden verlengd).
Een intrekking rijbewijs volgt (in principe onmiddellijk) na staandehouding door de politie.
Men mag tijdens deze periode slechts voertuigen besturen waarvoor geen rijbewijs is vereist (bv. bromfiets klasse A).

Verval van het recht tot sturen :
Dit betreft een straf die uitgesproken wordt door de rechtbank.
Een verval slaat op de categorieën van motorvoertuigen waarvoor het verval werd uitgesproken.
De rechtbank kan een verval dus voor welbepaalde categorieën, maar evengoed voor alle categorieën uitspreken.
Doordat dit verval slaat op de categorieën van motorvoertuigen, mag men bv. niet rijden met een bromfiets klasse A (behoort immers tot de categorie A).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Kingfisher
Berichten: 483

#7 , 16 mar 2012 13:11

Het is erger: als de rechter een rijverbod uitspreekt, dan geldt dit ook voor het besturen van een rijdier. Let wel: een rijverbod en een intrekking van het rijbewijs zijn twee verschillende zaken, het is aan de rechter om de categoriën van verboden voertuigen (en rijdieren) te bepalen.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 16 mar 2012 13:34

art 48 verkeerswet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”