Parkeerbiljet/Verbalisant

EenBurger
Topic Starter
Berichten: 5

Parkeerbiljet/Verbalisant

#1 , 13 mar 2012 14:45

Ik parkeer op een plaats waar mij dit op geen enkele manier verboden is, noch blijkt uit de plaatsing van borden dat ik me in een blauwe zone bevind.
's Avonds vind ik een 'parkeerbiljet' van de gemeente onder mijn ruitenwisser 'Uw voertuig bevindt zich in een blauwe zone zonder parkeerticket'. Dit biljet is uitgeschreven door een politieagent. Let wel, het is GEEN boete of proces-verbaal, het document draagt de titel 'Parkeerbiljet'.
Ik dien bezwaar in bij het College van Burgemeester en Schepenen waarin ik uitleg dat ik me volgens de plaatsing van de verkeersborden en de wegcode NIET in een blauwe zone bevond en dus geen parkeerschijf diende te plaatsen. De politieman die me 's morgens hierover aansprak antwoordde trouwens toen ik hem zei dat de borden niet aangaven dat waar ik stond blauwe zone was dat hij 'twijfelde' en dat de borden in elk geval BEDOELD waren voor het hele plein (wat nonsens is, borden moeten niet bedoelen maar concreet aangeven en geen twijfel laten).
Mijn bezwaar wordt ongegrond verklaard omdat 'De verbalisant stelt dat ik me in een blauwe zone bevond'en ik moet het parkeerbiljet betalen. Bijgevoegd een uittreksel uit het register der beraadslagingen van de gemeenteraad met een goedkeuring van een aanvullend politieregelement op de politie van het wegverkeer van 26/04/2011 waarin o.a. de blauwe zone omschreven wordt.
Mijn vragen concreet:
1/ Waar kan ik nog verder bezwaar indienen want uit de plaatsing van de borden is in geen geval af te leiden dat ik me in een blauwe zone bevond. De verkeersborden moeten toch zodanig geplaatst zijn dat ze onbetwistbaar de blauwe zone afbakenen en niet dat ze 'bedoeld' zijn en dus vatbaar voor interpretatie. Het blijkt niet uit het schrijven van het College dat ik nogmaals tegen hun uitspraak kan bezwaar indienen.
2/ Mag de gemeente spreken van een verbalisant spreken als het gaat om iemand die een parkeerbiljet uitschrijft? Is het niet zo indien het om een verbalisant gaat, ik een PV had moeten krijgen dat ik dan kon betwisten voor de politierechtbank? Worden hier niet een aantal termen door elkaar gehaald? Of een aantal onverenigbare reglementen tesamen gebruikt?
3/Als ik toch betaal (moet morgen ten laatste) verlies ik dan mijn rechten? Ik zou namelijk betalen om eventuele bijkomende administratieve kosten of boetes en intresten te vermijden maar is betalen niet je akkoord verklaren met hun uitspraak? Terwijl ik het er helemaal niet mee eens ben en het ook niet hierbij wil laten.
Dankuwel.
Laatst gewijzigd door EenBurger op 13 mar 2012 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 mar 2012 16:12

Als ik het goed begrijp wil jij dus borden die de blauwe zone aangeven die overal zichtbaar zijn vanop de plaats waar jij uit je wagen stapt?
Heel de stad Leuven is blauwe zone, en hier staan aleen maar borden als je de zone binnenkomt. In de zone zelf zal je er geen meer zien.
Ik dacht dat deze borden alleen maar geplaatst werden aan de rand, waar de blauwe zone begint.
http://www.lokalepolitie.be/5388/verkee ... -zone.html" onclick="window.open(this.href);return false;

EenBurger
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 13 mar 2012 16:31

Neen, helemaal fout begrepen. Ik ben geen idioot.

Ik wil zeggen dat ik, afgaand op de verkeersborden, de blauwe zone NIET binnengereden ben maar dat de gemeente toch zegt dat het al blauwe zone is.
Dit was misschien niet helemaal duidelijk in mijn uitleg.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 13 mar 2012 16:55

Kan perfect in Antwerpen werken bij Gapa eveneens politieagenten.
U zal 'ergens' een zonebord blauwe zone zijn voorbijgereden.
Ik denk wel dat in alle straten die toegang geven tot het gebied de borden zullen staan.
Ofwel gaat u akkoord met de minnelijke regeling en betaald u ofwel ga je niet akkoord en lat je de zaak voor de vrederechter voorkomen.
Een tussenoplossing is er niet.
...
Gezien we echter noch over de concrete plaats noch over uw verweer beschikken is het lijkt mij kwasi onmogelijk om hier een correct antwoord op te geven.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2012 16:57

Wat is eigenlijk het probleem? Zoneborden die verder staan dan waar U geparkeerd stond? Een ontbrekend zonebord op de route waarlangs U de zone bent binnen gereden? ...

EenBurger
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 13 mar 2012 16:59

De borden die de blauwe zone aanduiden staan pas 1 m verder. Er is geen enkel ander verkeersverbod en volgens de wegcode sta ik volledig reglementair en zonder enige verschuldiging geparkeerd op de openbare weg.
De gemeente beweert dat ik in een blauwe zone sta maar is niet het geval.

EenBurger
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 13 mar 2012 17:06

Neen, ik ben in geen geval een verkeersbord voorbijgereden, de gemeente begint trouwens net aan die parking. Het bebouwde kom bord staat 10 m verder. Het is een parking aan een provincieweg en er is geen enkel andere zijweg.
Ik zou geen bezwaar indienen indien ik de situatie én alle borden niet grondig bestudeerd had.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 13 mar 2012 17:10

Dan zal je toch een plannetje moeten tekenen waarop volgens u de borden staan en waar u staat.
lees eens

http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... alt-worden" onclick="window.open(this.href);return false;

met dank aan de vzw.wegcode.be :D

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 13 mar 2012 17:11

Bord geplaatst op 2 meter hoogte?
U reed met een personenwagen of soortgelijk?

EenBurger
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 13 mar 2012 17:13

Ja, met een personenwagen, bord op een paal tegen een gebouw.

Turaki
Berichten: 6870

#11 , 13 mar 2012 18:31

Hoogte bord is niet echt van toepassing, daar hij een retributie gekregen heeft voor parkeren in een blauwe zone, en niet een PV voor verkeerd parkeren.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 13 mar 2012 21:23

Was om dat ZEKER uit te sluiten.
Gebeurd dikwijls ... voor een bord gaan staan.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”