Parkeerretributies Antwerpen

Fight for justice
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeerretributies Antwerpen

#1 , 25 feb 2012 16:11

Antwerpen in het bijzonder en andere steden nemen volgens mij een loopje met de rechten van de burger inzake parkeerbeleid.

De parkeerretributies zijn ongrondwettelijk verklaard door het grondwetteLijk hof en dan hebben ze maar rap een decreet gemaakt om het zogezegd weer grondwettelijk te maken. Dit is gebeurd in augustus 2011.

Ik heb verschillende vragen:

1. Voor feiten die voorafgaan aan augustus 2011, en daarmee bedoel ik het weigeren van betalen van de parkeerretributie aan het GAPA, blijft deze laatste de burger achtervolgen. Voor een (m.i. Ongrondwettelijke) eis van betaling van 21,5 euro bedraagt de factuur nu al meer dan 1500 euro omdat zij vrijwillig kosten laten opstapelen via deurwaarders. Kan men deze methode aanklagen op basis van buitenproportionele uitvoeringskosten ?

2. De stad Antwerpen bepaalt zelf totenhoge retributies voor het parkeren: 23 euro per dag wat neerkomt op 700 euro per maand om zijn auto in de onveilige Antwerpse straten te parkeren. Dat lijkt opvallend op wat prive bedrijven aanrekenen. Kan de raad voor mededinging hiervoor aangesproken worden ?

3. De laatste uitvinding van de stad Antwerpen is dat ze zelf automatisch overgaan tot verplichte inning van parkeerretributies, zonder gerechterlijke uitspraak. Kan de politiek zomaar het gerecht vervangen ?

4. Kan men de stad en/of het GAPA aanklagen wegens machtsmisbruik wegens het opeisen van parkeerretributies die ongrondwettelijk zijn ?

5. Op een dag werd mijn wagen weggesleept. Ik had niet gezien dat er parkeerverbod was wegens een stoet die langs moest komen. Het zij zo. Maar toen ik de factuur van de sleepdienst kreeg moest ik even slikken: 180 euro. Maar het werd nog erger toen ik vernam dat deze 180 euro niet betaald werd voor het slepen maar wel voor een belasting op het slepen voor de stad Antwerpen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit legaal is. Dan zou alles kunnen. Heeft iemand anders ervaring hiermee en hoe kan deze nieuwe creatieve omgang met de wet aangeklaagd worden ?

Ik ben diep geschokt over de manier waarop politiekers omgaan met hun macht. Ze meoeten op hun plaats gezet worden. Zijn er die hierbij ervaringen hebben ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheJudge007
Berichten: 366

#2 , 27 feb 2012 19:07

Ik ben diep geschokt over de manier waarop politiekers omgaan met hun macht. Ze moeten op hun plaats gezet worden.
Ze zitten op de plaats die de kiezer voor hen heeft gereserveerd.

willby
Berichten: 40

#3 , 27 feb 2012 23:50

copy paste.. De stad Antwerpen bepaalt zelf totenhoge retributies voor het parkeren: 23 euro per dag wat neerkomt op 700 euro per maand om zijn auto in de onveilige Antwerpse straten te parkeren. Dat lijkt opvallend op wat prive bedrijven aanrekenen. Kan de raad voor mededinging hiervoor aangesproken worden ?

In turnhout zijn ze nog beter, daar betaal je voor een halve dag 20 eurokes. Als je op een weekend de zaterdagochtend om 11.00hr je wagen plaatst of te lang stationeerd en je staat er nog om 14.05 dan krijg je twee bonnetjes met het vriendelijke verzoek om twee maal 20 euro te betalen.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 28 feb 2012 12:35

Niemand verplicht u om te parkeren, en nog minder om de toegestane parkeertijd te overschrijden. :lol: :lol: :lol:

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 22 mar 2012 20:28

Eventjes wat zaken rechtzetten inzake de 'zogenoemde onwettigheid'.
Grondwettelijk hof arrest nr 59/2010 van 27 mei 2010 laat geen twijfel over de bevoegdheid.
GH arrest nr 2/2012 van 11.1.1212 over de mogelijkheid van aanvragen gegevens houder nummerplaat DIV .... zowel gemeente als hun concessiehouders geen probleem.
GH arrest nr 39/2012 van 8.3.2012 ( dus vers van de pers) .... de 10 jarige verjaring is van toepassing op de parkeerretributies.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”