Parkeerretributies Antwerpen

Fight for justice
Topic Starter
Berichten: 2

Parkeerretributies Antwerpen

#1 , 25 feb 2012 16:11

Antwerpen in het bijzonder en andere steden nemen volgens mij een loopje met de rechten van de burger inzake parkeerbeleid.

De parkeerretributies zijn ongrondwettelijk verklaard door het grondwetteLijk hof en dan hebben ze maar rap een decreet gemaakt om het zogezegd weer grondwettelijk te maken. Dit is gebeurd in augustus 2011.

Ik heb verschillende vragen:

1. Voor feiten die voorafgaan aan augustus 2011, en daarmee bedoel ik het weigeren van betalen van de parkeerretributie aan het GAPA, blijft deze laatste de burger achtervolgen. Voor een (m.i. Ongrondwettelijke) eis van betaling van 21,5 euro bedraagt de factuur nu al meer dan 1500 euro omdat zij vrijwillig kosten laten opstapelen via deurwaarders. Kan men deze methode aanklagen op basis van buitenproportionele uitvoeringskosten ?

2. De stad Antwerpen bepaalt zelf totenhoge retributies voor het parkeren: 23 euro per dag wat neerkomt op 700 euro per maand om zijn auto in de onveilige Antwerpse straten te parkeren. Dat lijkt opvallend op wat prive bedrijven aanrekenen. Kan de raad voor mededinging hiervoor aangesproken worden ?

3. De laatste uitvinding van de stad Antwerpen is dat ze zelf automatisch overgaan tot verplichte inning van parkeerretributies, zonder gerechterlijke uitspraak. Kan de politiek zomaar het gerecht vervangen ?

4. Kan men de stad en/of het GAPA aanklagen wegens machtsmisbruik wegens het opeisen van parkeerretributies die ongrondwettelijk zijn ?

5. Op een dag werd mijn wagen weggesleept. Ik had niet gezien dat er parkeerverbod was wegens een stoet die langs moest komen. Het zij zo. Maar toen ik de factuur van de sleepdienst kreeg moest ik even slikken: 180 euro. Maar het werd nog erger toen ik vernam dat deze 180 euro niet betaald werd voor het slepen maar wel voor een belasting op het slepen voor de stad Antwerpen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit legaal is. Dan zou alles kunnen. Heeft iemand anders ervaring hiermee en hoe kan deze nieuwe creatieve omgang met de wet aangeklaagd worden ?

Ik ben diep geschokt over de manier waarop politiekers omgaan met hun macht. Ze meoeten op hun plaats gezet worden. Zijn er die hierbij ervaringen hebben ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 feb 2012 16:29

Laat me raden: je bent gepakt op een overtreding, en wil niet betalen.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#3 , 25 feb 2012 21:56

Bwa dat moet niet altijd het geval zijn om een topic te starten hé Mava.
Ik ook ben zeer gekant tegen het onderbrengen van dit soort zaken bij privefirma's.

Het is een bewijs van een falende overheid inzake een parkeerbeleid.
Bovendien kan men m.i. niet meer over een beleid spreken als dergelijke zaken worden toegewezen aan een bedrijf wiens eerste doel winst maken is.
Er wordt door deze bedrijven een strategie gevoerd van lik op stuk, van enige vorm van inleving is geen sprake.
Ik vraag mij niet af of het ooit zal gebeuren maar wanneer het zal gebeuren dat zo'n parkeerwachterke het bloed van onder iemand zijn nagels haalt en daardoor slaftoffer wordt. We spreken hier over mensen die in hoofdzaak niet bewust een fout maken.
Een strikt parkeerbeleid is nodig maar wel om reden van veiligheid en niet om geldbeugels te vullen.
Dat er ook in dit geval weer typisch één en ander werd geregelt op Belgische wijze is eigenlijk een zaak die ik graag eens zou uitgevochten zien door een advocaat met principes of een bepaalde zienswijze. Of een groepering die zich daar aan wil wijden. Moest ik morgen over het kapitaal beschikken dan zou ik ten strijde trekken.
Ik las in de geschreven pers een stukje over het ongenoegen bij een journaliste die terecht was gekomen in zo'n kafkaiaanse situatie. die parkeerwachter lijken wel de nieuwe gremlins te zijn van t'stad
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 25 feb 2012 22:36

Wat vraag een tot vier betreft :Gapa is een gemeentelijke dienst van Stad Antwerpen.
Bij mijn weten is het retributie reglement van Antwerpen correct en ik denk zelf van voor 2011.
Bepaalde diensten hebben inderdaad bij wet de mogelijkheid om rechtstreeks te vorderen Niet alleen Gapa.
U kan aanklagen wie en wat u wenst ..... uiteindelijk zal het een rechter (strafrechter of burgerlijke rechter) zijn die zijn vonnis velt.
U hebt dan nog recht om in beroep te gaan en daarna kan je nog Cassatie en daarna nog Straatsburg.
Niets houdt u tegen maar gezien de volgens mijn weten correcte wetgeving .....
( Mogelijk zijn er al uitspraken (in beroep) over de retributies die ik nog niet ken)

Raar nu zijn het de parkeerwachters die kop van jut zijn. Jaaaaren geleden was het agent Crikemans of het gele gevaar
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... ticleid=G4" onclick="window.open(this.href);return false;
....
nu ja



5. Op een dag werd mijn wagen weggesleept. Ik had niet gezien dat er parkeerverbod was wegens een stoet die langs moest komen. Het zij zo. Maar toen ik de factuur van de sleepdienst kreeg moest ik even slikken: 180 euro. Maar het werd nog erger toen ik vernam dat deze 180 euro niet betaald werd voor het slepen maar wel voor een belasting op het slepen voor de stad Antwerpen. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit legaal is. Dan zou alles kunnen. Heeft iemand anders ervaring hiermee en hoe kan deze nieuwe creatieve omgang met de wet aangeklaagd worden ?

Wel hierop is het antwoord : u staat in overtreding ...u zal daarvoor een PV krijgen wegens parkeren aan....
Daarbij stond uw wagen in de weg en wordt hij getakeld. Gezien de stad Antwerpen de opdrachtgever is moet de stad deze kosten betalen.
(Geloof het of niet dit is een wettelijke regeling opgelegd door het Grondwettelijk Hof en van toepassing in gans België. Aan de overheden opgelegd door oa een omzendbrief van het college van procureurs-generaal). Dus redelijk 'legaal' dacht ik zo.

Indien niet akkoord .... u kan beroep doen op de ombudsdienst van stad Antwerpen en dan indien niet akkoord op alle mogelijke andere klachtendiensten gaande van comité P, het parket (deze kunnen een onderzoek instellen naar het reilen en zeilen van de Antwerpse politiekers en administratie), het parket generaal, de verschillende betrokken ministeries met name en in het bijzonder binnenlandse zaken en justitie, het parlement en niet te vergeten de Koning.
Tenslotte is het de Koning die de besluiten ondertekend .... als ik me niet vergis.

PS: Ongeveer 25 jaar geleden werd er fout geparkeerd op een parkeerterrein (privaat) aan de Singel. De verantwoordelijke van de firma had een systeem met wielklemmen op de wagens die er illegaal stonden. Kostprijs omgerekend € 25 ... per dag... ( je ziet niet alleen de gemeente). Personen die niet in het gebouw moesten zijn maar er toch hun wagen plaatste... kregen een wielklem. Wilde niet betalen ... bleef de wagen staan en liep de som op... het rare was dat er ook gedreigd werd met advocaten en zo maar dar meestal ook na contactname er betaald werd....
PS PS waarom moeten de bewoners van Antwerpen parkeermisdragers (op dit geëigende ogenblik staan er in onze korte straat met 6 parkeerplaatsen 12 wagens TWAALF wagens in overtreding. Waarvan 3 de toegang (doorgang voor de brandweer blokkeren)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”