attest wagen nodig voor werk

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

attest wagen nodig voor werk

#1 , 21 feb 2012 14:07

Beste,

Ik ben in 2010 betrapt op rijden onder invloed. Dit was een aaneenschakeling van feiten waardoor ik 1 promille geblazen had. (Niet gegeten, ontslag manager, klapband op autostrade). Anyway toen ik op de pechstrook stond is een agent gepasseerd die 500 meter verder stond waar er blijkbaar een vrachtwagen olie gelekt had. Die me heeft laten blazen (hij rook alcohol). Later is een combi gepasseerd die me heeft laten blazen (1%) - maar geen enkele tekenen van dronkenschap. Erna heb ik de takeldienst kunnen bellen en is mijn wagen naar de garage gebracht.

Volgende dag mocht ik mijn rijbewijs ophalen. De agenten zelf zeiden dat ik eigenlijk ongelooflijke pech had.

Groot was dan ook mijn verbazing dat ik 550 euro boete kreeg. Dit was evenveel als een artikel die die dag in de krant stond waar iemand 5 messteken had uitgedeeld.

Ik vond dit overdreven en wou dan ook de minnelijke schikking niet aanvaarden. Zeker aangezien ik al 15 jaar een rijbewijs heb en behalve parkeerboetes hoogstens 3x een kleine overtreding heb begaan. Tot mijn nog grotere verbazing sprak de rechter echter een boete uit van 550 euro + slachtofferhulp en zou ik mijn rijbewijs ook nog eens een maand kwijt zijn.

Ik ben dus als het ware verplicht nogmaals in beroep te gaan angezien ik mijn wagen nodig heb voor mijn werk. Hiervoor werd me aangeraden om een attest voor te leggen dat ik mijn wagen nodig heb voor mijn werk wat effectief het geval is. Ik kan hier echter geen standaardformulier voor terugvinden.

Heeft iemand van jullie hier een voorbeeldje van?

Alvast van harte bedankt,
bolly

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 21 feb 2012 15:28

Beste,

Ik ben in 2010 betrapt op rijden onder invloed. Dit was een aaneenschakeling van feiten waardoor ik 1 promille geblazen had. (Niet gegeten, ontslag manager, klapband op autostrade). Anyway toen ik op de pechstrook stond is een agent gepasseerd die 500 meter verder stond waar er blijkbaar een vrachtwagen olie gelekt had. Die me heeft laten blazen (hij rook alcohol). Later is een combi gepasseerd die me heeft laten blazen (1%) - maar geen enkele tekenen van dronkenschap. Erna heb ik de takeldienst kunnen bellen en is mijn wagen naar de garage gebracht.

Volgende dag mocht ik mijn rijbewijs ophalen. De agenten zelf zeiden dat ik eigenlijk ongelooflijke pech had.

Groot was dan ook mijn verbazing dat ik 550 euro boete kreeg. Dit was evenveel als een artikel die die dag in de krant stond waar iemand 5 messteken had uitgedeeld.

Ik vond dit overdreven en wou dan ook de minnelijke schikking niet aanvaarden. Zeker aangezien ik al 15 jaar een rijbewijs heb en behalve parkeerboetes hoogstens 3x een kleine overtreding heb begaan. Tot mijn nog grotere verbazing sprak de rechter echter een boete uit van 550 euro + slachtofferhulp en zou ik mijn rijbewijs ook nog eens een maand kwijt zijn.

Ik ben dus als het ware verplicht nogmaals in beroep te gaan angezien ik mijn wagen nodig heb voor mijn werk. Hiervoor werd me aangeraden om een attest voor te leggen dat ik mijn wagen nodig heb voor mijn werk wat effectief het geval is. Ik kan hier echter geen standaardformulier voor terugvinden.

Heeft iemand van jullie hier een voorbeeldje van?

Alvast van harte bedankt,
bolly
Ik denk dat een verklaring van uw werkgever wel voldoende zal zijn... Hopelijk voor u houdt de rechter er rekening mee...

Wat ik mij afvraag is waarom u uw minnelijke schikking niet betaald hebt?? Mijn inziens kom je er toch altijd beter vanaf met een minnelijke schikking...

Groot was uw verbazing dat de rechter zo'n hoge boete uitsprak?? Wat had je zelf verwacht toch??? In principe is de rechter verplicht om u de minimumboete op te leggen... en vanaf 0,35 mg/l bedraagt dit 200 euro x 5,5 = 1.100 euro + rijverbod...

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 21 feb 2012 16:31

Ik vrees ervoor in beroep.
Trouwens 1 promille wil zeggen dat er een bloedproef afgenomen is.
Als het 1,00 mgr/l alveolaire lucht is.... dan heb je zou ik denken op het ogenblik van de test nog een vijftal pinten in uw bloed wat niet niks is.

Reclame

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#4 , 21 feb 2012 17:38

Ik heb minnelijke schikking niet aanvaard omdat ik hoopte dat aangezien ik amper een verkeersovertreding heb begaan in het verleden + blanco strafblad + nooit accident + ik geen enkele tekenen van dronkenschap vertoonde en de agenten zelf steeds over "pech" praten, ik een strafvermindering of voorwaardelijke boete kon krijgen. Had ik alles geweten had ik inderdaad snel betaald.

Er is geen bloedproef afgenomen. Ik had redelijk snel 2 halve liters gedronken met mijn ontslagen manager vooraleer naar huis te rijden. Als ik anders wegga neem ik altijd het openbaar vervoer of drink niets. Had ook nooit gedacht om zoveel te tekenen. Ik voelde me totaal niet dronken en dacht dat twee halve liters nooit voldoende zou zijn om hoog te blazen. Achteraf vernomen dat door het niet eten, de alcohol veel sneller in het bloed wordt opgenomen maar de afbraak even traag verloopt. Dus waar anders ik misschien 0.5 had geblazen, zat ik nu aan 1. Maar dat pakt niet bij de rechtbank.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 21 feb 2012 17:54

Is minstens 4 standaard pinten dus.
U mag nog blij zijn dat er nog een minnelijke schikking is voorgesteld .... boven de 0.65 ..... is meestal OIRB + gewoon PV.
Best met een advocaat naar de zitting. Kostenplaatje zal hetzelfde zijn alleen anders verdeeld.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 feb 2012 07:43

Ik heb minnelijke schikking niet aanvaard omdat ik hoopte dat aangezien ik amper een verkeersovertreding heb begaan in het verleden
??? Een paar parkeerboetes en al drie keer een overtreding stelt u gelijk aan "amper een verkeersovertreding"? Ik rij zelf ondertussen ook ongeveer 15 jaar met de wagen en heb nog GEEN ENKELE boete gekregen. Eén enkele keer een parkeerretributie van een parkeerbedrijf, wat dus geen boete is. Maar voor de rest: niks, noppes, nada. Zelfs geen waarschuwing.

Als u enkele parkeerboetes + drie andere overtredingen gelijk stelt met "amper een verkeersovertreding", dan zal u 1 promille gelijk stellen met "amper gedronken". Als u voor de rechter ook verklaard hebt dat u "amper verkeersovertredingen" begaan hebt, en hij heeft uw dossier doorgenomen, begrijp ik perfect zijn uitspraak. Zoals hierboven gezegd: niet erg slim om niet in te gaan op de minnelijke schikking... Maar da's boter na de maaltijd, natuurlijk... (of hoe zeggen ze dat?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”