Rijden onder invloed

KipzonderKop
Topic Starter
Berichten: 2

Rijden onder invloed

#1 , 19 feb 2012 01:45

Er zijn reeds een aantal threads rond dit onderwerp, maar ik heb gezien dat de vragen die ik heb hier niet meteen in beantwoord werden. Mits ik een thread over het hoofd heb gezien waar dit wel het geval was: mijn excuses.

Gisterennacht werd ik bij een alcoholcontrole tegengehouden en de daaropvolgende ademtest resulteerde in een P met als achterliggende waarde 0,58 promille. De agent die de controle verrichte gaf aan dat ik hiervoor wellicht naar de politierechtbank zou worden doorverwezen en dat ik allicht een minnelijke schikking van 550 Euro zou moeten betalen.

Het is mij echter niet helemaal duidelijk hoe dit proces administratief verloopt van P.V./dagvaarding tot afhandeling enerzijds en anderzijds is het mij evenmin duidelijk hoe groot het risico op vervolging in deze is.
Uit de informatie die ik op allerhande sites die van de overheid uitgaan haalde lijkt het risico op een langdurige intrekking van mijn rijbewijs me beperkt (en hangt dit samen met een eventuele doorverwijzing). Zijn hier gangbare termijnen voor, of is het mogelijk om enige flexibliteit te verkrijgen vanwege politierechters m.b.t. de modaliteiten van een eventueel rijverbod (alleen in weekends/...)?

In principe kan ik een verklaring van mijn werkgever bekomen waarin bevestigd wordt dat eigen vervoer noodzakelijk is voor het uitoefenen van mijn job, maar ik weet niet in welke mate men hier rekening mee kan/zal houden, te meer daar ik vernam dat de politierechtbank te Halle gewoonlijk relatief zware straffen uitspreekt m.b.t. rijden onder invloed.


Alvast bedankt bij voorbaat om deze thread te lezen en, hopelijk, enige toelichting te bieden bij het bovenstaande. Ik heb een aantal websites geconsulteerd maar de informatie die ik terugvond was redelijk beperkt en spitste zich louter toe op de boetes die hieruit voortvloeien.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 19 feb 2012 12:56

0,58 promille na een ademtest is ONMOGELIJK .
Promille wordt gebruikt na een bloedonderzoek.
Ademtest en ademanalyse wordt uigedrukt in mgr/l
zie
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5" onclick="window.open(this.href);return false;
Vermoedelijk zal uw RB ingetrokken zijn voor 14 dagen.
Om vb een rijverbod enkel in WE te krijgen zal er een SERIEUZE reden moeten zijn.
Eigen vervoer voor werk....... dat kan steeds u kan gebracht worden, een taxi nemen of het openbaar vervoer.
Niet alleen de politierechtbank van Halle hoor.
Bent u als geïntoxiceerd of als dronken voeren ingevoerd in het PV?

Eddy009
Berichten: 187

#3 , 19 feb 2012 13:11

Als je geen voorgaande veroordelingen (qua wegverkeer) op je naam hebt staan, kan je wel een verzoek richten aan de Procureur des Konings teneinde het rijverbod te laten ingaan in een door u gekozen periode (bvb tijdens uw verlof). U zal dan wel moeten bewijzen dat u uw boete hebt betaald

Reclame

KipzonderKop
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 19 feb 2012 21:08

Alvast bedankt voor de reacties.

Ik ben als geïntoxiceerd opgenomen in het P.V. en het zou om een eerste en (hopelijk) laatste veroordeling gaan.

M.b.t. het rijverbod:

Openbaar vervoer en extern transport zijn geen optie gezien ik gewoonlijk relatief uitgebreide en confidentiële dossiers bij me dien te hebben en vrij grote afstanden dien af te leggen. Het gebruik van een taxi zou in de komende maanden allicht een financiële impact hebben die deze van de boete sterk overstijgt, ook indien dit slechts voor 14 dagen/10 werkdagen zou zijn.

Nu, dit is uiteraard niet het probleem van de rechter. Ik vind het niet meer dan normaal dat ik de gevolgen moet dragen van mijn overtreding, maar ik zou de eventuele impact van mijn verminderde mobiliteit op anderen wel maximaal willen beperken.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 20 feb 2012 18:12

De argumenten aan de rechter voorleggen kan nooit geen kwaad.
Beroepsredenen worden dikwijls aanvaard.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”