dronken rijden

derinharun
Topic Starter
Berichten: 2

dronken rijden

#1 , 17 feb 2012 21:28

halllooo


ik ben een tijdje geleden moeten stopen wegens alchol controlen ,
en ik kwam pas terug van het crew feestje van mijn werk en dus ik moets blaazen en ik blaazde A dus alarm
en de uitslag was 0,27 door 1 pintje maar dat is het probleem niet de probleem is dat ik nog geen 2 jaar mijn rijbewijs heb de vraag is nu zouden ze mijn rijbewij afpakken dat ik dan weer theorie en praktijk moet gaan aflegen ??

ik hoop dat ik een antwoord zal krijgen van jullie bedankt alvast


mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 18 feb 2012 13:33

Ik denk dat je dit vraagt : (naar het Nederlands vertaald):

Ik ben een tijdje geleden gestopt voor een alcoholcontrole.
Ik kwam terug van het crew feestje van mijn werk. Ik moest blazen. Ik blies A, dus alarm.
De uitslag was 0,27 (1 pintje). Het probleem is dat ik nog geen 2 jaar mijn rijbewijs heb. De vraag is nu : zouden ze mijn rijbewijs afpakken zodat ik dan weer theorie- en praktijkexamen moet gaan afleggen ??


De wegcode zegt :
1.1. Alcohol in het verkeer

op een openbare plaats een motorvoertuig besturen of een bestuurder begeleiden met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0, 22 mg/l uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 g/l bloed aangeeft;

Wat houdt de strengere bestraffing in ?

De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 18 feb 2012 17:30

Hoeveel tijd tussen dat ene pintje en het blazen?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 19 feb 2012 10:04

“Art.34.§ 1. Met geldboete van 25 frank tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft...Art.38.§ 1. De rechter KAN het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34...§ 5. De rechter MOET het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen KAN leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B...”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

‘de uitslag was 0,27’ + ’dat ik nog geen 2 jaar mijn rijbewijs heb’.

De rechter KAN dus het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken wegens overtreding van art.34 en MOET dit doen met theoretisch of praktisch examen krachtens art.38,§5.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 19 feb 2012 11:19

De rechter KAN dus het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken wegens overtreding van art.34 en MOET dit doen met theoretisch of praktisch examen krachtens art.38,§5.
Hij moet het verval uitspreken. Wettelijke basis :
16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.

Titel IV: Strafbepalingen en veiligheidsmaatregelen

Afdeling 1. Verval uitgesproken als straf

Artikel 38

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

derinharun
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 19 feb 2012 21:52

30min tussen tijd ! ik hoef da artiekel gedoe niet weten is er een kans dat ik 1 van de 2 opnieuw moet afleggen ??

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 19 feb 2012 23:20

30min tussen tijd ! ik hoef da artiekel gedoe niet weten is er een kans dat ik 1 van de 2 opnieuw moet afleggen ??
Ik dat artikel staat toch duidelijk, in het Nederlands en voor iedereen verstaanbaar dat u minstens een van de twee opnieuw zal moeten afleggen?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38600

#8 , 21 feb 2012 16:39

PS 0.27 ...bijna onmogelijk dat je één standaard pint hebt gedronken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”