Door rood Licht gereden

Tinum
Topic Starter
Berichten: 1

Door rood Licht gereden

#1 , 17 feb 2012 08:07

Ik ben deze week door een rood licht gereden, en voel mij daar helemaal niet goed bij , omdat ik daar de gevaren goed genoeg van inzie
De omstandigheden:
Ik kwam aangereden toen het licht rood werd, ik stopte uiteraard voor het rood licht.
Maar toen ik tot stilstand kwam, kon ik het rode licht niet zien, noch boven, nog rechts.
aan de overkant stonden op mijn 2 baan vlakken geen lichten, ik keek dus naar de lichten op het baanvlak van de tegenovergestelde richting.
Ik ben waarschijnlijk even verstrooid geweest, wat ik dacht dat het licht ondertussen groen geworden was en ben beginnen rijden na 2 of 3 meter zag ik pas dat het licht nog op rood stond ( er stond een flitspaal)
Ik iemand mij zeggen welke sanctie toegepast wordt om door rood te rijden.
bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sheepie
Berichten: 164

#2 , 17 feb 2012 09:33

Ik ben deze week door een rood licht gereden, en voel mij daar helemaal niet goed bij , omdat ik daar de gevaren goed genoeg van inzie
De omstandigheden:
Ik kwam aangereden toen het licht rood werd, ik stopte uiteraard voor het rood licht.
Maar toen ik tot stilstand kwam, kon ik het rode licht niet zien, noch boven, nog rechts.
aan de overkant stonden op mijn 2 baan vlakken geen lichten, ik keek dus naar de lichten op het baanvlak van de tegenovergestelde richting.
Ik ben waarschijnlijk even verstrooid geweest, wat ik dacht dat het licht ondertussen groen geworden was en ben beginnen rijden na 2 of 3 meter zag ik pas dat het licht nog op rood stond ( er stond een flitspaal)
Ik iemand mij zeggen welke sanctie toegepast wordt om door rood te rijden.
bedankt
Ik dacht dat de minimale snelheid vanaf welke het flitstoestel dient te reageren 30 km/u is...

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 4-bijlage3" onclick="window.open(this.href);return false; (werkingsvoorschriften 3.1.1)

Dus als je gestopt bent en dan verder gereden, lijkt de kans mij klein dat je geflitst zal zijn...
Maar zoals reeds gezegd... de straffen om door rood licht te rijden zijn niet mals.
Laatst gewijzigd door sheepie op 17 feb 2012 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 17 feb 2012 11:03

in theorie word elke rood licht negatie voor de politie rechtbank gehaald, waar het elke kant kan opgaan qua 'boete', met wat geluk krijgt ge een minnelijke schikking voorgesteld

Reclame

Eddy009
Berichten: 187

#4 , 17 feb 2012 13:53

Overtredingen van de 3e graad brengen de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar.

Straffen

een boete van 165 tot 2750 euro
een mogelijk verval van het recht tot sturen van 8 dagen tot 5 jaar
Opmerkingen

Bij herhaling van een overtreding binnen het jaar worden de boetes verdubbeld.
Een onmiddellijke inning van 150 euro of minnelijke schikking van 160 euro kan worden voorgesteld.

Eddy009
Berichten: 187

#5 , 17 feb 2012 13:55

Indien het parket om meteen te dagvaarden en je hebt geen voorgaanden, hangt de straf af van politierechter tot politierechter : in zone BRUGGE is dit 14 dagen rijverbod en een 350.00 EUR boete, meer gerechtskosten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”