fout parkeren foto of parkeerlijst opvragen

brett
Topic Starter
Berichten: 3

fout parkeren foto of parkeerlijst opvragen

#1 , 24 jan 2012 14:40

Beste,

Vandaag is mijn voertuig weg getakeld in hasselt
Dit omdat ze de straten geveegd hebben
Resultaat 150 euro takelen + boete
En halve dag geloop en busritten ( gelukkig gratis in hasselt)

Ik had het plakkaat niet gezien ( was niet alleen)
Kun je ergens fotos opvragen ivm de signalisatie
Of de lijst met al geparkeerde wagens
Of is dit op voorhand een verloren zaak?

Vriendelijk groeten
Brett

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 jan 2012 16:04

Ik had het plakkaat niet gezien ( was niet alleen)
Of is dit op voorhand een verloren zaak?
Misschien allemaal samen een nieuwe bril kopen met groepskorting. :lol:
Voor de politierechtbank zal de faktuur nog hoger zijn.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 24 jan 2012 17:43

Als u er stond VOOR het plaatsen van de borden ..... meestal worden die de dag ervoor geplaatst zal het behandeld worden als een administratieve takeling en kosten voor de stad.
Ik vermoed dat u al langs politie geweest bent.
Indien takelkosten betaald kan de zaak via Minnelijke Regeling (Schikking) afgewerkt worden.
Indien takelkosten niet betaald wordt er gedagvaard.
Normaal moet de lijst van voertuigen die ter plaatse stonden worden bijgevoegd indien overtreder daar naar vraagt.
Feit dat bord geplaatst werd via bevoegde overheid of gecontroleerd door deze overheid ( vb werven en aangevraagde werken) is voldoende om rechtsgeldig te zijn.
(persoonlijk heb ik problemen met door particulieren geplaatste borden die NIET gecontroleerd werden)
PS ook 20 meter voor een laag bord mag men bij mijn weten niet parkeren (art 24 °10 wegcode KB 1.12.75)

http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... arkeren%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

brett
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 25 jan 2012 02:21

Uit het hiervoorgaande kan ik opmaken dat ik zelf zo een lijst kan opvragen.
Waar moet ik hiervoor zijn en wat zijn de gevolgen.

Ik moet eerlijkheids halve zeggen dat ik daar snachts ben gaan staan toen het donker was en regende
(heb zelfs geen idee of het krijt op die plakaten wel houd bij zulke regen buien als gisteren)
Daarom dat ik mij afvroeg of er door de politie geen fotos bijgehouden worden om de situatie te verduidelijken.
Mijn excuses als het lijkt of ik mijn verdiende straf voor fout parkeren wil ontlopen,
Maar ik ben student en 200 euro is een serieuze opdoffer.
Zeker voor een situatie die ik nog niet eens doelbewust gedaan heb.
Voor flitspalen is geld maar voor verlichte tijdelijke parkeer plakaten niet.
In het donker in een straat waar je al 10 tallen keren geparkeerd hebt zie je gewoon
Een plakaat meer of minder niet staan.

Brett

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 25 jan 2012 11:39

Uit het hiervoorgaande kan ik opmaken dat ik zelf zo een lijst kan opvragen.
Waar moet ik hiervoor zijn en wat zijn de gevolgen.
Als u er stond kan je dat aangeven op uw antwoordformulier. Als u niet op de lijst staat .... wat is dan het nut.
Maar u mag het en politie zal hen bijvoegen


Ik moet eerlijkheids halve zeggen dat ik daar snachts ben gaan staan toen het donker was en regende
Het zijn parkeerborden - U zal er zeker een voorbijgereden zijn, meestal staan er bij zo'n gelegenheid meerdere en de uitvlucht van een U bocht gemaakt ... de achterzijde is orange en dat wil zeggen dat het een parkeerregel inhoud ...dus u had het moeten weten
(heb zelfs geen idee of het krijt op die plakaten wel houd bij zulke regen buien als gisteren)
Als de tijd niet leesbaar zou zijn dan zijn ze voor alle dagen alle uren
Daarom dat ik mij afvroeg of er door de politie geen fotos bijgehouden worden om de situatie te verduidelijken.
neen
Mijn excuses als het lijkt of ik mijn verdiende straf voor fout parkeren wil ontlopen,
Maar ik ben student en 200 euro is een serieuze opdoffer.
Zeker voor een situatie die ik nog niet eens doelbewust gedaan heb.
Voor flitspalen is geld maar voor verlichte tijdelijke parkeer plakaten niet.
wel dan zou men alle borden moeten verlichten, liefst met flitsen zodat ze goed opvallen en in verschillende kleuren
In het donker in een straat waar je al 10 tallen keren geparkeerd hebt zie je gewoon
Een plakaat meer of minder niet staan.
Ik stel anders voor het rijbewijs te voorzien van een vibrator en die stroomstootjes geeft als je een overtreding doet.

De kans dat je behoudens argument 1 deze zaak zou winnen is volgens mij zo goed als nihil.

werner1
Berichten: 110

#6 , 26 jan 2012 23:13

Beste,
De geplaatste verkeersborden moeten voldoen aan het K.B. van 1.12.1975 artikel 5, wat inhoudt dat het geplaatste bord onder andere moet zichtbaar zijn. Normaal worden deze borden geplaatst één of enkele dagen voor zulke werken worden uitgevoerd. Bij de plaatsing wordt genoteerd welke voertuig er stond.Om de werken kunnen uit te voeren diende waarschijnlijk de geparkeerde voertuigen getakeld te worden, waaronder uw voertuig. Indien uw voertuig er stond bij de plaatsing van de borden werd uw nummerplaat genoteerd en zijn de kosten ten laste van de stad of gemeente. Stond uw voertuig niet op de lijst dan is de kosten van takeling en de boete ter uwer laste. Behalve wanneer u kan aantonen dat de verkeersboden niet voldeden, m.a.w. dat deze niet voldoende zichtbaar waren.
U kan in uw verklaring vragen dat de lijst wordt voorgelegd waarop de nummerplaten van de geparkeerde voertuigen werd genoteerd.
Alvast veel succes.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 27 jan 2012 17:26

Het feit dat betrokkene zegt het niet gezien te hebben wil niet zeggen dat het niet zichtbaar was.
Trouwens borden die het parkeren regelen zijn oranje langs de achterzijde en of hebben een oranje paal NET om ze beter te laten opvallen.
Gezien overtreding is er geen opzet vereist het loutere parkeren is voldoende om de overtreding te begaan.

werner1
Berichten: 110

#8 , 27 jan 2012 21:47

Of nu de borden op een oranje paal staan of een gele, ze moeten voldoende zichtbaar zijn.Misschien stonden ze tegen de muur, het zijn immers verplaatsbare borden. Bij verplaatsbare borden valt het meermaals mee dat deze correct worden geplaatst maar door allerlei omstandigheden later gedraaid of verzet worden. Eerst en vooral moet nagegaan worden of het voertuig op de lijst voorkomt als zijnde reeds geparkeerd op het moment dat de borden werden geplaatst, en ten tweede of de borden degelijk zichtbaar waren toen het voertuig er werd geparkeerd, of er misschien zelfs niet stonden, indien het voertuig voor de borden werd geplaatst.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 28 jan 2012 18:37

En toen het voertuig werd getakeld stonden die borden plots terug op hun plaats?
Dus borden werden correct geplaatst.
Bij vaststelling stonden de borden ook correct geplaatst.
Wordt moeilijk.

brett
Topic Starter
Berichten: 3

#10 , 28 jan 2012 21:23

inderdaad, kan ik nooit aantonen. probeer maar eens te zeggen dat er een camionette net voor het plakaat stond tijdens het parkeren

conclusie: de staat toch maar betaald en nog meer werken dit jaar

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 30 jan 2012 17:32

Als er een LV voorstond als je was uitgestapt had je moeten controleren OF er geen parkeerverbod is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”