boete of vrijspraak

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

boete of vrijspraak

#1 , 20 jan 2012 19:28

Als verkeerstekens duidelijk niet volgens de wegcode of volgens de plaatsingsvoorwaarden geplaatst werden en je zou bij overtreding een een voorstel tot minnelijke schikking hieromtrent niet betalen maar wachten en voor de rechter komen, moet de rechter dan vrijspreken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 21 jan 2012 01:47

moeten niet, maar het verhoogt uw kansen wel op een vrijspraak.

daarom dat in zulke gevallen foto's van de plaatsgesteldheid zo handig zijn ;)

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 21 jan 2012 11:53

Als een verkeersteken/bord daar staat en zichtbaar doet het er niet toe wie het geplaatst heeft.
Het STAAT er.

Reclame

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

#4 , 21 jan 2012 16:30

Hoe bedoel je met wie het geplaatst heeft? De wegbeheerder zeker?
Wij moeten ons aan de regels houden op risico van boete, en de wegbeheerder kan zomaar wat verkeerstekens aanbrengen zonder daarbij rekening te houden met de wettelijke plaatsingsvoorwaarden.
Die plaatsingsvoorwaarden bestaan niet voor niets die zijn er om verwarring uit te sluiten en een zekere uniformiteit te verzekeren.
In een zone mogen bijvoorbeeld maximum 2 zonereglementen van toepassing zijn op dezelfde plaats, de zone 30 niet meegerekend.
Sommige gemeenten combineren doodleuk 4 of 5 zones die allemaal tesamen van toepassing zijn en die allemaal op een andere plaats beginnen.
De ene zone ligt dus volledig in de andere.
Wie zou er dan niet eens missen, en net daarom mogen er maximum twee zones tegelijkertijd van toepassing zijn.
Ook de opschriften onder verkeersborden zijn gereglementeerd. Zomaar een tekst aanbrengen is uit den boze.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 21 jan 2012 16:46

Als ik gele onderbroken lijnen in mijn straat schilder dan zijn deze niet reglementair aangebracht maar ze dienen wel gerespecteerd te worden.
Als er een verbodsbord staat - ongeacht wie het daar heeft gezet - u dient zich daar aan te houden.

Dat er fouten (zouden) gebeuren bij het plaatsen is iets anders.
Bij mijn weten als het bord reglementair is dan dient u zich daar aan te houden.
U kan wel diegene die de borden hebben geplaatst of de verantwoordelijke in het geding betrekken en deze kan eventueel veroordeeld worden tot een schadevergoeding.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 21 jan 2012 16:51

Niet alle borden worden door wegbeheerds geplaatst. Wat met de borden die aannemers bvb plaatsen, of verhuizers?

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

#7 , 22 jan 2012 10:54

Als ik gele onderbroken lijnen in mijn straat schilder dan zijn deze niet reglementair aangebracht maar ze dienen wel gerespecteerd te worden.
Als er een verbodsbord staat - ongeacht wie het daar heeft gezet - u dient zich daar aan te houden.

Dat er fouten (zouden) gebeuren bij het plaatsen is iets anders.
Bij mijn weten als het bord reglementair is dan dient u zich daar aan te houden.
U kan wel diegene die de borden hebben geplaatst of de verantwoordelijke in het geding betrekken en deze kan eventueel veroordeeld worden tot een schadevergoeding.
Mijn vraag is niet wie die verkeerstekens heeft aangebracht. Zelfs al zou jij zelf gele onderbroken strepen aanbrengen wil dit niet zeggen dat deze op een foute manier werden aangebracht, wel door een foute persoon, en vermits ik, als ik ergens voorbijrij niet kan weten wie die strepen zou hebben aangebracht moet ik mij daar inderdaad aan houden.
Maar daar gaat de vraag niet over.

Het gaat over verkeerstekens die niet werden aangebracht volgens de plaatsingsvoorwaarden door de wettelijke wegbeheerder, in dit geval de gemeente.

Zoals het combineren van meerdere zones wat totaal niet toegelaten is volgens de plaatsingsvoorwaarden om verwarring te voorkomen.
Zoals het plaatsen van onderborden bij verbodsborden die niet voorzien zijn bij dit type van verkeersbord.

Een bord verboden in beide richtingen met een onderbord waarop uren vermeld staan en uitgezonderd bewoners, zodanig geplaatst dat je dit bord pas kan zien als je al bezig bent met rechts afslaan en je niet plots kan remmen en terug achteruit het kruispunt oprijden om een aanrijding te vermijden omdat je gevolgd wordt door een auto die er op dat ogenblik wel in mag.
Bij een snelheidsbeperking of parkeerverbod zo net achter het hoekje ligt dat anders omdat je dan wel nog verder mag rijden.
1) Er wordt niet op voorhand in de straat die je gaat verlaten aangegeven dat je niet naar rechts mag (tussen die bepaalde uren) Wettelijk misschien ok maar niet duidelijk.
2) Het is een zonebord, en reeds de vijfde zone die van toepassing is op dezelfde plaats. Wettelijk niet ok
3) Een tekst die uren vermeldt kan alleen bij borden stilstaan en parkeren en is niet voorzien bij een C3 verbod in beide richtingen. Wettelijk niet ok.

Zo kan de gemeente veel boetes gaan schrijven.

bartvdv
Berichten: 1911

#8 , 22 jan 2012 11:04

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


Dan is dit wat je zocht. Maar het blijft volgens mij een gok. Omdat bv. "voldoende zichtbaar" interpreteerbaar is.

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 22 jan 2012 11:12

En uitkijken : bij situaties zoals deze : "Een tekst die uren vermeldt kan alleen bij borden stilstaan en parkeren en is niet voorzien bij een C3 verbod in beide richtingen. Wettelijk niet ok." : In dat geval is alleen het onderbord ongeldig. De C3 geldt dan ook altijd.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mazda
Topic Starter
Berichten: 55

#10 , 22 jan 2012 16:42

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


Dan is dit wat je zocht. Maar het blijft volgens mij een gok. Omdat bv. "voldoende zichtbaar" interpreteerbaar is.
1) Volgens mij zijn die borden niet overeenkomstig de voorschriften van dit reglement aangebracht.
2)Dat "voldoende zichtbaar" is interpreteerbaar voor een voetganger maar niet als je met de auto je voorbereid om rechts af te slaan en dan plots bij het indraaien een bord ziet staan met een hele tekst eronder die je niet in één opslag kan ontcijferen. Eerst indraaien en onmiddellijk aan de kant zetten om terug te draaien kan ook niet gezien (beperkt) éénrichtingsverkeer voor auto's. En de camera die de nummerplaten doorgeeft hangt net boven dat bord, dus ben je op dat moment al gezien.

Het is niet mijn bedoeling om bewust gebruik te maken van die straat maar rechtdoor mocht niet door hetzelfde soort van bord waardoor ik de keuze had om rechts of links af te slaan om geen overtreding te begaan.
Ik kies onwetend rechts en bij het indraaien zie ik weer zo'n bord hangen maar kan niet onmiddelijk stoppen gezien het verkeer achter mij.
Ik ben erin geluisd.
Waarom staan er geen aanduidingen die deze situatie op voorhand aangeven?

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 22 jan 2012 18:01

Al eens gaan praten met de verkeersdienst van de lokale politie aldaar?
Maak eerst wat foto's en maak een afspraak met hun teamleider en of consulent.
Ook de gemeenteraadsbeslissing (openbaar) eens opvragen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”