2 zware overtredingen in 1

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

2 zware overtredingen in 1

#1 , 16 jan 2012 20:25

De verkeerssituatie:

Er zijn 2 verkeerslichten op 20m van elkaar.

Wat is er gebeurd?

Wel er staat een auto te wachten aan het eerste verkeerslicht ( dat op oranje staat ). En ik heb hem ingehaald en voorbij gestoken en gestopt aan het 2de verkeerslicht dat op rood stond. Op dat moment komt er net een politiewagen afgereden en hij heeft mij langs de kant geroepen en procesverbaal opgemaakt voor 2 overtredingen nl. door rood licht rijden en over een volle wit lijn rijden. De politieagent vertelde me dat dit 2 overtredingen zijn van de 3de graad. Hij beweerde ook dat ik 2 auto's heb ingehaald, wat niet klopt. Ben er zeker van dat het maar 1 was. Ik heb dit ook laten vermelden in de verklaring. Hij vertelde me dat hij nu 2 weken heeft om een pv op te maken en dan krijg ik daar een document van in de bus. Hij zei me ook dat als het naar mij opgestuurd wordt, dat het ook naar het parket opgestuurd wordt en dat zij beslissen wat er gaat gebeuren.

Hebben jullie een idee wat dit mij gaat kosten? En wat de sancties zijn hiervoor? Ga ik voor de rechtbank moeten verschijnen? Hoeveel kost een boete normaal als je door het rood rijdt en als je over een volle witte lijn rijdt?

Gelieve iets te laten weten

mvg

jos

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 jan 2012 20:28

Ik denk dat 3de graad iets is van 150 €.

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 16 jan 2012 20:59

Ik denk dat 3de graad iets is van 150 €.
Dit lijkt mij een zeer lichte straf.

Ik heb wat opzoekingswerk gedaan en als ik het goed heb, heb ik 2 opties:

1) ik moet een minnelijke schikking betalen van 160eur ( maar dit is normaal enkel voor door het rode licht rijden , en ik heb dus 2 overtredingen begaan - dit zal dus waarschijnlijk niet aan de orde zijn )

2) ik word gedagvaard en moet voor de politierechter komen, en een zware boete van mss 1000euro en verbod van rijden van 15 dagen.


Het is echt belachelijk in België, iemand die dronken rijd krijgt een lichtere straf dan iemand die door een rood licht rijd, alhoewel het oranje was maar die flik beweert dat het rood was, wat niet zo is.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 16 jan 2012 21:08

Eerste licht rood en aan 2de licht voorbij de stopstreep gestopt?
Of het inhalen van twee of een auto betreft dat doet er niet toe. Het is hun vaststelling.
Gezien 2 feiten vermoedelijk dagvaarding.

Lightning

#5 , 16 jan 2012 21:13

Het vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht, zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen.
Is ook nog een overtreding van 2de graad

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

#6 , 16 jan 2012 21:42

Eerste licht rood en aan 2de licht voorbij de stopstreep gestopt?
Of het inhalen van twee of een auto betreft dat doet er niet toe. Het is hun vaststelling.
Gezien 2 feiten vermoedelijk dagvaarding.
Er stond een auto voor het eerste licht te wachten wat op oranje stond, toen heb ik deze dus ingehaald en voorbij gestoken ( dus over de witte lijn gereden - stom natuurlijk besef ik ook wel maar was gehaast ) en toen ben ik aan het 2de licht ( dat dus 20m verder staat dan het eerste licht )wat op rood stond gestopt. Dus gestopt voor de stopsteep, zoals je normaal doet bij een rood licht.

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 16 jan 2012 21:46

Gezien 2 feiten vermoedelijk dagvaarding.
Dat is wat ik ook vermoed, maar wat gaat de straf zijn volgens u? Een boete en een rijverbod neem ik aan. Maar hoeveel boete en hoelang rijverbod dat zou ik graag willen weten. Enig idee?

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 16 jan 2012 22:07

Een aantal elementen spelen ook nog mee:
zoals voorgaande veroordelingen.
arrondissement en vervolgingsbeleid parket,
bevoegde rechter,
uw verdediging...
al of niet een advocaat

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#9 , 16 jan 2012 23:33

Er stond een auto voor het eerste licht te wachten wat op oranje stond, toen heb ik deze dus ingehaald en voorbij gestoken
als dat voertuig stilstond hebt u niet ingehaald
je kan enkel voertuigen die in beweging zijn inhalen
je bent wss wel over die volle witte lijn gereden, maar dat is iets anders
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

furax187
Topic Starter
Berichten: 16

#10 , 17 jan 2012 00:32

je bent wss wel over die volle witte lijn gereden, maar dat is iets anders
dat klopt, stom besef ik wel maar het is nu toch te laat

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”