bijstand van tolk bij politierechtbank

toeman
Topic Starter
Berichten: 77

bijstand van tolk bij politierechtbank

#1 , 14 jan 2012 23:28

Goede avond,

Mijn kennis heeft mij gevraagd om tijdens de zitting bij de politierechtbank hem als zijn tolk bij te staan. Kan dat zomaar?
Een nog een vraagje: hij heeft kleine autogeval veroozaakt (weinig schade) toen hij paar uren daarvoor 4 pintjes heeft gedronken. Dronken dus.
Wat moet hij verwachten? Alleen schadevergoeding voor het slachtoffer of ook iets van de Staat? Hij heeft bovendien buitenlands rijbewijs. Kan rechter het intrekken?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 15 jan 2012 14:31

Als u gerechtstolk bent wel anders zal de rechtbank er een aanduiden.
(Welke taal?)
Dus een ongeval met ofwel intoxicatie of dronkenschap. Dronkenschap is ook de uiterlijke kentekens hebben en vermeld in PV.
Met welke auto reed betrokkene een (B) of van zijn land. Wie is eigenaar van het voertuig?
Was betrokkene hier (in België) ingeschreven? Is hij/zij onderdaan van een Europees Unie land ( Europees land).
Was betrokkene hier als toerist?
Is RB als ingetrokken geweest bij de vaststellingen door de politie.

toeman
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 15 jan 2012 19:24

Ik ben geen gerechtstolk. De taal is russisch. Kan ik hem niet bijstaan? Hij zou eigenlijk ook verkiezen dat ik hem als tolk bijsta in plaats van de gerechtstolk. Is het verboden?
Hij is de eigenaar van de voertuig en hij is niet de onderdaan van EU maar wel ingeschreven in Belgie (identiteitskaart voor 5 jaar).
Uw laatste vraag kan ik niet beantwoorden. En ja, ik heb mij vergist, het was intoxicatie.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 15 jan 2012 23:30

Dan MOET hij en Belgisch RB hebben. Als hij langer dan 6 mnd in België is.
Als verdachte heeft hij recht op een advocaat via zijn verzekering van de (zijn) wagen en dient hij te melden dat hij geen Nederlands wil.
U kan wel goede bedoelingen hebben maar wat hij wil (of u) doet er niet toe. Het is een tolk aangesteld door de rechtbank wie zegt dat u perfect kan vertalen wat er wordt gezegd. Ik vermoed niet dat u op de hoogte bent van de typische juridische woordenschat.
Het is door de wet dat aan verdachte en ook aan slachtoffer een tolk ter beschikking gesteld wordt.
Voor de rest heb je niet geantwoord op mijn vragen.

toeman
Topic Starter
Berichten: 77

#5 , 17 jan 2012 22:15

Het werd uitendelijk toegestaan door de rechter om hem als tolk bij te staan.

fenerus
Berichten: 184

#6 , 19 jan 2012 01:03

Het werd uitendelijk toegestaan door de rechter om hem als tolk bij te staan.
Heb je de eed moeten afleggen?
Ik vermoed van niet.
Waarschijnlijk zal de rechter het toegestaan hebben vanwege het snel afhandelen van de zaak. Anders moet hij naar de Rol verwijzen en duurt alles nog langer voor iedereen.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 22 jan 2012 15:43

Klopt
En wat was het vonnis?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”