Politie eist GSM op om na te kijken

Diesel_007
Topic Starter
Berichten: 1

Politie eist GSM op om na te kijken

#1 , 14 jan 2012 19:41

Mijn broer is onlangs tegengehouden door de politie.
Hij zat als bestuurder in zijn wagen samen met een kameraad (als passagier). Ze kwamen de politie tegen, normaal rijgedrag, niets verdacht...
De politie is echter gekeerd en achter hen aangereden en heeft hen doen stoppen.

Ze werden gecontroleerd op verboden middelen, mijn broer had 1 gr cannabis op zak, zijn passagier 1 gerolde joint.
Er werd onmiddellijk een speekseltest afgenomen, maar hij was niet onder invloed, dus deze test was negatief.
De politie-agent eiste zijn gsm op om deze na te kijken.
Toen mijn broer vroeg of hij dit mocht weigeren ivm privacy, lachtte de agent hem minachtend uit.
Hij was volgens hem verplicht om afstand te doen van zijn gsm in kader van "het onderzoek".

Mijn broer is nog mee naar het bureau gemoeten, om daar nog twee keer getest te worden.
Ook deze twee laatste tests waren negatief.

Nu is mijn vraag:
- In hoeverre mag de politie de gsm opeisen om na te kijken?
Heeft men hier geen bevelschrift of dergelijke voor nodig?

- Als de eerste test negatief is, mag men u dan nog meenemen om u opnieuw te testen op het bureau?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 14 jan 2012 23:00

Is er PV opgesteld inzake de wet van 24 FEBRUARI 1921. - Wet betreffende het verhandelen van giftstoffen, slaapmiddelen en verdovende middelen, psychotrope stoffen, ontsmettingsstoffen en antiseptica en van de stoffen die kunnen gebruikt worden voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen?
Dan is het een standaard gerechtelijk strafonderzoek.
Zijn er foto's en vingerafdrukken genomen?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 16 jan 2012 10:22

“Art.15.Bij het vervullen van hun opdrachten van gerechtelijke politie , hebben de politiediensten als taak : 1° de misdaden, de wanbedrijven en de overtredingen op te sporen, de bewijzen ervan te verzamelen, daarvan kennis te geven aan de bevoegde overheden, de daders ervan te vatten, aan te houden en ter beschikking te stellen van de bevoegde overheid, op de wijze en in de vormen bepaald door de wet...3° de voorwerpen waarvan de inbeslagneming voorgeschreven is, op te sporen, in beslag te nemen en ter beschikking te stellen van de bevoegde overheden...”(5 AUGUSTUS 1992. - Wet op het politieambt).

‘mijn broer had 1 gr cannabis op zak, zijn passagier 1 gerolde joint‘ + ‘De politie-agent eiste zijn gsm op om deze na te kijken’

Die eis kan steunen op het verzamelen van bewijzen inzake het bezit/gebruik/verspreiding van drugs.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 20 jan 2012 12:42

Nog steeds geen reactie op mijn vragen

Maar antwoord op de andere vragen is neen de politie heeft geen bevelschrift nodig heterdaad is voldoende (zeker als een OGP de beslagname doet).
Voor de speekseltest dat loopt zoals een ademtest en ademanalyse.
http://www.wegcode.be/actueel/recente-w ... kseltesten" onclick="window.open(this.href);return false;

TDI1500
Berichten: 43

#5 , 13 nov 2012 23:52

heb ook mijn gsm 10min moeten afgeven bij een controle. ze wouden zien of het een gestolen was via IMEI nummer..

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#6 , 14 nov 2012 09:03

Opgepast natuurlijk. Niet elke inspecteur van politie is een Officier van gerechtelijke politie (OGP).
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Franciscus
Berichten: 38601

#7 , 14 nov 2012 12:29

Een inspecteur van politie is dat inderdaad niet.
Er zijn uitzonderingen bepaalde recherchediensten.

Vanaf de graad van hoofdinspecteur is men tegenwoordig officier van gerechtelijke politie.
Hier en daar zijn er nog uitzonderingen ( ex-leden gemeentepolitie van voor ik dacht 2001)

Vanaf de graad van commissaris is men zowel officier van gerechtelijke als van bestuurlijke politie.

En het hoeft geen OGP te zijn die het zelf doet die kan aanwezig zijn en de opdracht geven dus onder zijn verantwoordelijkheid.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”